Jeg har mange ganger reflektert over hva det er som gjør at italienske menn ses på som noen verdens best kledde menn. Den naturlige forklaringen burde kanskje være at landet har vært ledende når det gjelder produksjon av skreddersydd herretøy i nesten et århundre, men jeg tror det ligger dypere enn det.
Hva er egentlig den typiske italienske stilen?
Når man prater om italiensk stil er det et ord som ofte dukker opp - nonchalanse. Det grunnleggende innen italiensk stil (og kanskje faktisk stil helt generelt) er å ikle deg klærne på en så naturlig og avslappet måte som mulig. Det spiller ingen rolle om det handler om et par jeans og en skinnjakke eller en tredelt dress, følelsen skal alltid være like naturlig. Det først nevnte antrekket tror jeg ganske mange menn kan føle seg vel i, men å få en skreddersydd dress til å føles like behagelig som en pyjamas er lettere sagt enn gjort.
Gianni Agnelli, forfaderen til det vi i dag benevner som SprezzaturaItalienerne ligger i forkant også når det gjelder hvordan de kombinerer klærne sine. Klassiske stilikoner som Gianni Agnelli og Luciano Barbera har vært framgangsrike i det som i dag nesten har blitt en egen subkultur - Sprezzatura. ”Sprezz” er ikke noe nytt og oppstod allerede på 1500-tallet av forfatteren Baldassare Castiglione som et uttrykk for ”en spesiell nonchalanse og å gjøre noe uten opplevd anstrengelse eller tanke”. I dag er dette satt på sin spiss på motemessen Pitti Uomo i Firenze der detaljer som munkesko med åpne spenner, imiterte telefonsamtaler og oppbrettede skjortesnipper er våpen i kampen om hvem som kan oppfattes som aller mest avslappet.
Selvsagt er nonchalansen kanskje ikke alltid så ubevisst som den noen ganger forsøkes framstilles som, men jeg tror alle kan ta til seg det konseptuelle uttrykket ”sprezzatura” uten at de av den grunn legger til de helt spesielle detaljene. For noen kan det vises via en asymmetrisk four in hand-knut, for en annen kan det være et armbånd. Det viktigste er at man legger til noe som er personlig.
Hva er nøkkelen til at italienerne har lykkes så godt med å få til akkurat dette? Jeg skulle si at det starter allerede på plaggnivå. Titter man på klassisk italienske skreddersydde plagg (og først og fremst i den sørlige delen av Italia) så er kjennetegnet en lettere kanvaskonstruksjon, en myk og naturlig skulder og en noe kortere dressjakke enn for eksempel den klassiske brittiske. Sammen skaper dette en følelse for fører tankene til en ulljakke framfor den rustningen som brittisk skredderi ofte stoltserer med.
Min personlige mening når det gjelder italiensk herremote er at den blir aller best når den kombineres med nettopp det klassisk brittiske. Uttrykket som beskriver dette kan være Stile Inglese og hentyder til det at italienere tar til seg den brittiske stilen. Kanskje lurer dere på hva som er så fantastisk med dette? Jo, kombinasjonen av grovere tweed og krittstrekstripete flanell fra Storbritannia, produsert i en myk italiensk konstruksjon, gir det beste av to verdener. Du får fin fall på plagget og god slitestyrke takket være de mindre og delikate valgene av stoff, men den myke kanvasen avdramatiserer den noen ganger litt mer stive brittiske stilen.
I dag er det kanskje mange som lurer på om merkingen Made in Italy i foret på dressjakken først og fremst er et markedsføringsknep. Fakta er at den italienske produksjonen i aller høyeste grad fortjener statusen den har fått. Når bedrifter i store deler av Europa på 60- og 70-tallet valgte å flytte produksjonen av klær til Asia, Baltikum og Sør-Amerika valgte italienerne å blir værende. Dette har ført til at kunnskap fra generasjoner har blitt videreført når det gjelder tilskjæring, håndsøm og konstruksjon. Derfor er det ingen tilfeldighet at den aller største delen av verdens mest eksklusive dresser faktisk sys i Italia i dag.
Vi kan se eksempler på dette i noen av varemerkene som er representert hos Care of Carl. Barba Napoli; et skjortemakeri som produserer håndlagde skjorter etter alle kunstens regler. Selv om alle håndlagde deler i produksjonen av en skjorte ikke har en spesiell funksjon er det umulig å ikke elske håndverket som står bak dette. Et håndverk som dessverre mer eller mindre har forsvunnet i Skandinavia. Et annet eksempel er buksespesialisten Incotex fra Venezia. Det å sy et par bukser krever færre moment som gjøres for hånd, men krever derimot en stor kompetanse når det gjelder tilskjæring for å få til en perfekt passform som skal passe mange mennesker. Jeg er helt sikker på at det ikke er en tilfeldighet at så mange menn blir positivt overrasket når det prøver et par Incotex for første gang.
Plaggene er selvsagt bare en liten del av årsaken til de italienske framgangene når det gjelder stil, for stil er så mye mer enn klær. Det er måten man er på, hvordan man beveger seg og ikke minst hvilken innstilling man har til livet. Det handler om å behandle andre mennesker slik man selv ønsker å bli behandlet, å respektere andres personlighet, antrekk eller smak uansett om den ikke er som ens egen. Min erfaring er at italienerne har et utrolig varmt og innbydende syn på klær og stil. Man gestikulerer med hele kroppen, man smiler og ikke minst gir man hverandre klemmer og kyss på kinnet, både mellom kvinner og menn.
For å sitere Luca Rubinacci, arvtager til det anrike skredderiet Rubinacci: ”The English make suits for people who like to shake hands, we make suits for people who like to hug”.
Tekst: Andreas Weinås
Foto: Andreas Weinås & Getty Images
Hva syntes du om denne artikkelen?
4 Kommentarer
Bra skrevet!
Den20 februar 2017
God skrevet!
Ps. Hvor får jeg kjøpt slipset ditt?
Den24 februar 2017
@Bjørnar: Hej Bjørnar,
Slipsen jag bär är från tyska accessoartillverkaren Shibumi Berlin.
Den24 februar 2017
Takk for svaret
Den24 februar 2017