Det kreative geniet Ulrik Pedersen er nok en gang i vinden med sitt nye varemerke Sunflower. Vi har møtt mannen for å finne ut mer om personen som tidligere var med å sette Norden på kleskartet, hans rutiner, favorittsted i verden og for å høre hvor han finner sin inspirasjon.
For mange i klesbransjen er Ulrik Pedersen en velkjent person, kjent for sin kunnskap og dyktige måte å håndtere tekstiler og materialer på. For andre er det varemerkene hans man først og fremst kjenner til, og for å være ærlige tror vi mange kjenner til Ulrik Pedersens suksesshistorie. I 2007 startet han og svensken Victor Lindh varemerket
NN07, et varemerke som skulle vise seg å bane vei for den skandinaviske minimalismen som gikk verden over i årene som fulgte. Det er, som man kan forstå, ingen overdrivelse å kalle Ulrik en pioner, og nå er han aktuell igjen. Denne gangen med Sunflower - et varemerke som fokuserer på tidløse plagg med moderne snitt. Vi fikk muligheten til å treffe Ulrik og stille noen spørsmål til dette danske kreative geniet i studioet hans, en overskyet dag midt i et mer eller mindre nedstengt København.
Hvordan starter din dag?
- Jeg våkner i 7-tiden og koker alltid kaffe før jeg gjør noe annet. Når kaffen er klar bruker jeg ca. 10-15 minutter foran datamaskinen der jeg leser nyheter og oppdaterer meg på de siste hendelsene i sosiale medier. Er det en vanlig arbeidsdag begir jeg meg til kontoret ved 8.30-tiden.
Fortell oss om Sunflower.
- Idéen bak Sunflower var å gjøre det enkelt for menn å skaffe seg en tidløs, men moderne klesgarderobe. Plaggene er designet her i København der fokus legges på luksuriøs kvalitet og finish. Sunflower balanserer hele tiden diskré og intelligent design i klesplagg med respekt for skreddersydde tradisjoner. Vi representerer langsiktighet og dermed også bærekraft - et plagg fra oss skal helst ikke gå ut på dato, man skal kunne bruke det år etter år. Vi søker også kontinuerlig etter det beste materialet og nye tekniske innovasjoner for vår produksjon.
Hvor henter du din inspirasjon?
- Min inspirasjon kommer hovedsakelig fra fortiden - både når det gjelder look og silhuett. Selv tradisjonelt håndverk og hvordan klær ble laget tidligere inspirerer meg. "Back in the days" ble klærne framstilt på mye bedre måter enn de man ser i dag. Jeg liker å skape klassiske klær i en noe oppdatert stil som passer i samtiden.
Hva gjør Sunflower til et bærekraftig valg?
- For meg betyr bærekraft å lage klær som folk faktisk vil bruke år etter år. Personlig synes jeg at alt for mange varemerker i dag snakker om bærekraft uten å jobbe aktivt med det. I min verden er kvalitet og bærekraft synonymt med hverandre.
Ditt favorittsted på jorden og hvorfor
- I de siste 20 årene har jeg reist mye rundt i verden og vært på mange utrolige steder. Jeg har mange favoritter, men nummer én i boken min vil alltid være
Tokyo. For meg har
Tokyo alt, og det skal legges til at jeg også er en stor fan av den japanske mentaliteten og kulturen.
Du samler også på innredningsklassikere. Hvilken designer er din favoritt?
- Det er vanskelig å bare navngi en favoritt blant tusen forskjellige, men om jeg virkelig må velge en er det uten tvil
Shiro Kuramata.
Hva synes du er unikt med København?
- I og med at
København på grunn av COVID-19 har vært stengt i nesten et år, savner man virkelig alle restaurantene og kafeene. Det jeg synes gjør København unik, er imidlertid at man kan komme seg til sjøen eller skogen i løpet av en 15 minutters biltur.
Nevn fem klassiske plagg alla menn burde eie
- Det ville være enkelt å si at alle menn burde eie et par gode jeans, men hvis du er en mann som aldri bruker jeans, blir dette utsagnet ganske dumt. Alle klesstiler er individuelle, og det man bør investere i er det man personlig tiltrekkes av. Når det er sagt, kan jeg bare nevne to ting alle menn bør ha: rene sokker og rent undertøy.
Ditt råd for en bærekraftig livsstil
- Mitt råd til den som ønsker å leve et mer bærekraftig liv er å konsumere mindre, men klokere og bedre. Dette kan appliseres til alt; fra blant annet mat og klær til innredning.