Prognoser for fremtidens klær pleier vanligvis å gjelde neste sesongs «it»-klær og som regel utarbeides de av moteskribenter og klesdesignere. Vi synes det er interessant å se lenger frem enn som så. Derfor stiller vi spørsmålet om hvordan vi kommer til å kle oss om 100 år.
Det er enkelt å enes om at 1960-, 70- og 80-tallets ideer om hvordan fremtidens klær skulle se ut, ganske enkelt bør forkastes. Den allmenne klessmaken er riktig nok foranderlig, men tettsittende spandex-aktige helkroppsdrakter i sølv føles langt unna dagens og fremtidens virkelighet.
Det alle likte for 50 år siden, trenger ikke nødvendigvis være det vi liker i dag. En enhetlig klesdrakt som imidlertid har vært mer eller mindre den samme og like aktuell i alle år, er det formelle arbeidsantrekket dress, skjorte og slips. Det er utmerket innenfor advokatstanden eller bankvesenet, men i mange tilfeller blir det for stivt på mindre formelle arbeidsplasser. Den som vil være klassisk velkledd på arbeidsplasser der det ikke stilles krav om dress kan som erstatning for dressen velge en jakke og bukse, gjerne en tykkere
blazer til
bukser av grovere kvalitet under de sesonger der dette passer og tynnere material under varmere årstider.
Historiske perspektiv – helt nødvendig
Klesbransjen har alltid vært trendstyrt og åpen for påvirkning. Det finnes utallige mannlige stilikoner som har påvirket den retningen bransjen har tatt. Gianni Angell
i, James Dean og Kanye West er noen av dem, men et av våre yndlingseksempel er Beau Brummel. Han var den vestlige verdens første virkelige influencer. Brummel introduserte den moderne dressen og var tidlig ute med å bruke noe som den gangen var en svært progressiv tøystrimmel, det vi i dag kaller
slips.
I nesten alle science fiction-filmer ser vi mennesker i verdensrommet, iført elastiske helkroppsdrakter, men i dag består mye mote av sammensatte plagg. Det samme gjaldt for 50 år siden, og også for 100 år siden. Mennesker liker å komponere sine egne antrekk. Det er først da god smak får en sjanse til å tydeliggjøres. Vi har vanskelig for å tro at viljen til å uttrykke seg kommer til å avta, selv om vi tenker 100 år fremover i tid.
Mote har, og kommer alltid til å være, reaksjoner på aktuelle hendelser i samfunnet. Under den økonomiske nedgangstiden som fulgte etter andre verdenskrig, ble det produsert færre sko i skinn enn noen gang tidligere, og det ble brukt billigere materialer til å sy klær. Som en reaksjon på dette begynte folk å male skoene sine for hånd for å sette et unikt preg på antrekket. Omstendigheter påvirker hvilken type plagg som produseres, og vi kan godt si at samtidens mote gjenspeiler det aktuelle samfunnet. Punken er et annet lysende eksempel på dette. Punken, og den for mange provoserende stilen som kom med musikken, vokste frem som en konsekvens av sosial fremmedgjøring, en følelse av utenforskap og et sinne rettet mot samfunnet og staten.
Velkledd herrestil på frammarsj
På hele 2010-tallet har vi sett en økt interesse for det som i visse kretser kalles
#menswear. Innkjøpsmessen Pitti Uomo i Firenze har vært en sterkt medvirkende årsak til dette. Det som i utgangspunktet er en innkjøpsmesse, har hatt en eksplosjonsartet vekst og er i dag nesten mer et utstillingsvindu der dresskledde herrer med mange følgere på Instagram får vise seg frem. I løpet av årene har vi sett en nærmest syklisk symbiose mellom dressmote og det som i dag faller inn under kategorien «streetwear». I 1950-årene var interessen for å gå med dress og slips minimal når superstjerner som James Dean personifiserte det kule ved å gå med jeans og skinnjakke, for deretter å ta seg opp igjen i 60-årene da The Beatles gjorde det heftig på nytt. Det er en form for høy- og lavkonjunktursyklus som pleier å endre seg av seg selv.
Det som taler for at den velkledde klesstilen kommer til å leve videre om 100 år, og formodentlig enda lenger, er at det er en klesstil som er svært dypt rotfestet som det formelle klesvalget for menn. Mange arbeidsplasser har i dag dress som kleskode. Det er for å vise respekt ovenfor kollegaer og kunder og for å uttrykke seriøsitet og alvor. Riktignok blir det mer og mer vanlig med enkeltpersonforetak og kanskje også hjemmekontor. Kontorarbeidet reduseres, og med det også kravene til en viss type arbeidsantrekk, men dress, skjorte og slips utgjør grunnstammen i antrekket du søker deg til når du skal være formell. Vi er ganske sikre på at dette ikke kommer til å endres de kommende årene.
Klesbransjen beveger seg i to retninger
Vi kan i dag se at klesbransjen går i to, tilsynelatende forskjellige, retninger; total bekvemmelighet og fullstendig vilje til å uttrykke seg selv.
Klesbransjen har allerede tilpasset seg ved å produsere plagg som lar kroppen puste gjennom skjulte luftehull, for eksempel i armhulen. Eller ved å designe plagg med svetteabsorberende mikrofibre, og det er i dag topp mote med sko som etterligner den menneskelige foten. Fenomenet "athleisure" er en rådende trend der klær som er beregnet for trening og annen fysisk aktivitet, også brukes i andre miljøer. Det er en trend som definitivt kommer til å fortsette og videreutvikles.
For 30 år siden ble det forventet av fremtidens klær at de på en smidig måte skulle ha plass til kamera, telefon og andre kommunikasjonsmidler. I dag ser vi Apple og andre produsenter komme på markedet med stilfullt designede klokker som vi kan ringe fra, og det produseres stilige VR-briller. Teknikken kommer selvsagt til å ha sin funksjon i en digital verden i rask forandring, men vi stiller oss spørrende til hvorvidt teknikken faktisk kommer til å spille en så stor rolle som mange tror. Kommer forskning og tekniske fremskritt til å gjøre oss mer kreative? De største tekniske fremskrittene så langt har vært innenfor materialutvikling. Mange materialer er i dag både vann- og vindavvisende. Det er nesten utrolig hvordan man kan bruke en skidress i -20 grader og ikke fryse.
Om 100 år er antakelig urbaniseringen omfattende. De aller fleste kommer til å bo i svært urbane miljøer, og i slike bomiljøer er siste nytt alltid innen rekkevidde. Vi kan med sikkerhet konstatere at tilbudet og valgmulighetene blir større enn i dag. Vi tror også at vi som kunder enkelt kommer til å kunne gjøre enklere inngrep på klærne. Det er slett ikke umulig at klær som tilbys, vil ha mulighet for visse tilpasninger og at vi hjemmefra kan velge hva som skal presenteres på klesplagget.
Positive framtidsutsikter
I et samfunn der de klassiske kjønnsrollene forsvinner og gamle idealer justeres, er det ikke utenkelig at framtidens klesplagg kommer til å gå i en androgyn retning. Vi ser allerede i dag, mer enn vi gjorde for noen år siden, tidligere typiske maskuline passformer på mange kvinner. 90-tallets posete jeans, en løstsittende t-shirt og en rutete tømmerhuggerskjorte i flanell er overhodet ikke et uvanlig antrekk på en kvinne med moderne stil. Det er spennende å se hvordan gamle regler og stilbrudd viskes ut, for så å oppdateres av nye generasjoner.
Klimatrusselen kommer etter all sannsynlighet til å være et enda viktigere spørsmål i år 2121. I og med at bevisstheten øker, er det ikke lenger rom for bedrifter som ikke tar klimahensyn og bærekraft i virksomheten de driver. Uansett om det blir lovpålagt eller ikke, vil det være svært sterke krav fra forbrukerne overfor produsentene. Som klesforretning må vi regne med å være fullstendig transparente med hensyn til arbeidsforhold og miljøkrav. Det betyr at klærne vi bærer i fremtiden, kommer til å være klimatilpassede. Forhåpentligvis gjenbrukes mesteparten av klærne til produksjon av nye og investering i klassiske tidløse plagg og produkter blir mer aktuelt enn noen gang tidligere.
Uansett hvilke nye plagg og materialer som tilkommer de neste 100 årene er vi ganske sikre på at det er et plagg vi fortsatt finner i klesskapet hos mange, nemlig dressen, kanskje med visse justeringer og oppdateringer, men fortsatt en dress med utgangspunkt i den opprinnelige klassiske dressen.