Det er liksom ikke til å komme utenom Steve McQueen som et av vår tids største stilikoner. Hvorfor det? Tja, svarene er mange, og det er helheten som gjør utslaget.
Tekst: Olof Nithenius
Foto: Getty Images
Publisert
28-10-2017
Til å begynne med kan det nok være at mange menn, og kvinner for den saks skyld, fant det tiltalende at han var en slags antihelt. Han hadde en broket oppvekst, levde et litt flokete liv og hadde flere ekteskap. Dette er ting som gjør at det kanskje blir lettere å identifisere seg med ham. Han blir på en måte ekte, og ikke en del av Hollywood-glansbildet.
Det finnes en mengde historier og anekdoter om denne legenden.
Etter diverse strøjobber og avsluttet militærtjeneste begynte han å studere skuespillerkunst i New York. Han fikk et par TV-roller og slo på den måten igjennom, for senere etter et par tiår å gjøre storfilmer som Bullit, The Thomas Crown Affair, The Great Escape og The Gateway, for å nevne noen. Rolleprestasjoner som gjorde at han på 1970-tallet var Hollywoods best betalte skuespiller.
I dag snakker vi like mye om McQueen for stilen og motorinteressen hans som for filmene han spilte i. Nettopp motorinteressen var svært stor, og han kjørte både MC og racerbil på et høyt nivå. Det gjorde at han veldig ofte selv utførte egne stunts når de var motorrelaterte. Det var visstnok av den grunn han takket ja til filmen Bullit, for å få kjøre villmann i San Franciscos gater innenfor lovlige rammer.
Han konkurrerte dessuten privat, både med bil og MC. I 1964 var han til og med medlem av et team som representerte USA i det klassiske 6-dagers racet i Øst-Tyskland. På veien dit mellomlandet teamet i England og ble utstyrt med motorsykkeljakker fra Barbour. Modellen var en vi i dag kjenner som International, og som førte til at Barbour i moderne tid har utviklet nettopp en Steve McQueen-kolleksjon.
Stilen hans privat gjenspeilte delvis motorsykkelinteressen, og han bar gjerne en bikerjakke. På mange måter kledde han seg ganske enkelt og naturlig, og han var ofte å se i jeans, chinos, Harrington-jakke, pikétrøye, T-skjorte, joggesko og boots. Den naturlige og vanlige stilen har nok bidratt til ikonstatusen og gjenkjenningsfaktoren for mange menn.
De legendariske solbrillene fra Persol er det mange som forbinder med ham den dag i dag. I filmen The Thomas Crown Affair fra 1968 bar han den sammenleggbare modellen 714 med blått glass og gjorde dem for alltid udødelige. Paret han bar i filmen, ble i 2006 solgt på auksjon for hele USD 70 200. Flere andre av eiendelene hans, blant annet biler og klokker, er også blitt solgt på auksjon for svimlende beløp i moderne tid.
Nettopp klokker er blitt noe han forbindes med i flere sammenhenger. Tag Heuer fremhever også i dag McQueen sammen med klokkemodellen Monaco, som han bar med blå urskive i filmen Le Mans. I klokkekretser har han også fått en Rolex-modell indirekte oppkalt etter seg, i form av den tidlige Rolex Explorer II Ref. 1655. Klokkeentusiastene mener imidlertid at dette er basert på en misforståelse. McQueen skal nemlig aldri ha eid eller båret denne modellen. Derimot var McQueen den stolte eieren av en Rolex Submariner Ref. 5512, en klokke som i 2009 slo alle rekorder da den ble solgt for hele USD 234 000!
Å kle seg enkelt og naturlig og likevel alltid se fantastisk ut er en kunst, ikke for ingenting at Steve McQueen går under navnet "The king of cool".