Nå er høsten og delvis også vinteren her for alvor. Mange synes kanskje det er synd at varmen har forlatt oss og blir borte i et antall måneder, mens andre samtidig setter pris på den kaldere årstiden som byr på mange muligheter til å kunne kle seg i nye kombinasjoner og antrekk.
Når det gjelder tilhengere av den klassiske og tidløse stilen så er høst- og vintersesongen for mange den beste delen av året. Da kan man "endelig" ta fram både tweedblazere, frakker og ikke minst plaggene i flanell, fra garderobeskapet igjen.
På samme måte som med cordfløyel som vi skrev om tidligere i høst, er flanell ikke et eget material som mange kanskje tror, men en finish. Flanell kan enklest beskrives som stoff med en matt og myk eller "flosset/tovet" overflate som skaper et mykt og mindre formelt inntrykk. Det forekommer både i bomull, fremst da i skjorter, samt i ull. I dag vil vi fokusere på det sistnevnte og fortelle litt mer om den fantastiske flanellen i ull som passer fint i det kalde klimaet vi har fra oktober til april.
Hva er flanell?
Litt forenklet kan man si at det finnes flere måter å få fram ullflanell på. Utgangspunktet for at det skal være et "ekte" flanellstoff er at man skal benytte seg av merinoull. Deretter kan det bearbeides på flere måter. En måte å gjøre det på er at det kardes slik at forskjellige ullfibre blandes. Det gir det tovede eller filtede stoffet som er typisk for flanell og sies å være den opprinnelige måten å bearbeide det på. Ulempen er at det blir ganske porøst og ømtålig og fort blir slitt på utsatte deler av stoffet. Ullen kan også spinnes på en måte der man kun benytter seg av de lengste fibrene. Dette gir økt slitestyrke, men samtidig en mindre filtet/flosset følelse og man behøver derfor å bearbeide overflaten i etterkant for å oppnå inntrykket av filtet/flosset flanell.
Historie
Det sies at beskrivelsen flanell kommer fra det walisiske ordet gwalen som skulle bety ull. Man vet ikke den eksakte opprinnelsen av stoffet, men mye tyder på at det kommer fra Storbritannia. Det finnes eksempler på at det tidlig også var forekommende i Frankrike.
Det britiske firmaet og veveriet Fox Brothers i Sommerset får ofte æren av å være de som tok fram flanellstoffet. Bedriften ble grunnlagt allerede i 1772 og var en gang en gigantisk virksomhet som sysselsatte mer enn 5000 personer og som på mange måter også var en pioner, ikke bare når det gjelder stoff, men også som arbeidsgiver når det gjaldt innflytelse, pensjon mm. Under første halvdel av 1900-tallet bestod virksomheten først og fremst av å veve produkter til militæret under 1. og 2. verdenskrig. Sakte med sikkert ble virksomheten mindre og mindre for deretter å nesten ikke eksistere fram til for omtrent ti år siden. Med nye eiere og drivende personer som fikk i gang virksomheten igjen øker salget igjen. Under mottoet ”If its not Fox, its not flannel” leverer man det urbritiske stoffet fra England til de mest kresne kundene over hele verden. Det er kanskje ikke helt sant, for det finnes flere gode veverier når det kommer til flanell. Noen av disse og navn man bør kjenne til er blant annet Vitale Barberis Canonico, Loro Piana, Minnis og Holland & Sherry.
Stoffet har altså eksistert i lang tid, men fikk sitt store gjennombrudd på 30-tallet og den gang i forholdsvis sporty og ledige plagg. Benhvit flanell var også det korrekte stoffet i de bukser som ble brukt og også fortsatt brukes, i cricket og dette forsterker også det sporty inntrykket av stoffet. I dag er moten noe annerledes og valgmulighetene er flere og stoffet forekommer derfor i plagg til både formelle og ledige anledninger.
Bruksområder
I dag forekommer som sagt flanell i flere forskjellige plagg, fra dresser til mindre formelle bukser. Mest kjent, og veldig vanlig, er allikevel stoffet brukt i de mellomgrå buksene. Disse kan man se i utallige kombinasjoner og i forskjellige stiler hele høst- og vinterhalvåret. Et vanlig og fint antrekk man ofte ser er disse buksene kombinert med en blå blazer. Det er et antrekk som anes forholdsvis formelt og som ofte kan fungere like fint som en hel dress. Mellomgrått og marineblått er to farger som harmonerer veldig fint til hverandre og som gir et stilig helthetsinntrykk. Buksene kan også brukes i mer uformelle og sporty antrekk, gjerne kombinert med en tweedblazer. En look som man ofte ser i dag, både England og Italia.
Flanell brukt av kjente personer
Det finnes mange kjente personer som har vært ambassadører for ullflanellen. Ut fra et stilperspektiv mener vi at man minst bør kjenne til tre av disse, tre stilikon som fortsatt i dag inspirerer oss.
Fred Astaire
Sangeren, danseren og skuespilleren
Fred Astaire fra USA ble i tillegg til sin karriere som en av vår tids første store superstjerner også kjent for sin gode stil. Han var alltid upåklagelig korrekt kledd, både på filmlerretet og privat. Det som gjorde han ekstra interessant var hans personlige og lekne touch når det gjaldt klassiske skreddersydde antrekk. Den grå flanellbuksen var et plagg han ofte hadde på seg og et plagg som mange forbinder med Fred Astaire. Det sies at skuespilleren Audrey Hepburn hadde et signert portrett av Astaire i en ramme kledd med grå flanell.
LES MER: Stilikonen Fred AstaireWinston Churchill
En av Englands største og viktigste politikere gjennom tidene ble kjent for flere viktige historiske hendelser og hans karakteristiske stil kom kanskje litt i skyggen av disse i løpet av karrieren, men hans stil er allikevel verdt å nevne. Som forventet av en person fra den britiske overklassen i begynnelsen av forrige århundre så hadde han selvsagt en urbritisk og klassisk stil. Derimot kunne man se nyanser og attributter som i tillegg til hans pondus og utstråling gjorde stilen veldig interessant. Dette blir tydelig i et kjent bilde tatt i 1940 da Churchill ikledd en krittstrekstripete dress i flanell fra Fox Brothers holder et maskingevær. Dressen er sydd av skredderen Henry Poole. Både bildet og dressen er blitt legendariske. I tillegg til dresse har han en sigar i munnviken, bowlerhatt og den for han så typiske prikkete sløyfen i kragen.
Gianni Agnelli
Vi har tidligere skrevet om
Gianni Agnelli og stilen hans, noe som er velfortjent av flere årsaker da han antakeligvis er en av vår tids best kledde og stilige personer. For alle tilhengere av den italienske, sartoriale stilen kommer han alltid til å være "numero uno". Hans naturlige innstilling til mote har på mange måter påvirket og inspirert til det som i dag kalles sprezzatura og som er et samlingsnavn og en forklaring til den lekne og visse ganger nesten nonchalante italienske moten. Advokaten som hans kallenavn og var, kunne ofte ses i nettopp skreddersydde dresser i grå flanell og da gjerne matchet med et ullslips, mokkasko, mokasiner eller boots og en button down-skjorte med åpne knapper i skjortesnippene.
LES MER: Stilikonet Gianni Agnelli