Hvert enkelt varemerke har sin egen pasjon og er spesialister på sitt eget området. For det japanske varemerket orSlow handler det om å skape autentiske og vintage-inspirerte plagg med en design som overlever både tidsepoker og trender.
Tekst: Mimmi Ljungblad
Foto: orSlow
Publisert
15-11-2020
Med utgangspunkt i sin imponerende samling med flere hundre vintage-plagg, en brennende interesse for klær, produksjon i mindre skala samt funksjonell og holdbar design, bestemte japanske Ichiro Nakutsu i 2005 for å starte sitt eget varemerke. Siden den gang har orSlow gjennomført en veldig spennende og interessant reise. Vi var så heldige og fikk muligheten til å stille Ichiro Nakutsu noen spørsmål om hans pasjon når det gjelder plaggene og det han skaper.
Hvordan oppstod din pasjon for klær og vintage?
-
Min pasjon for klær oppstod da jeg som liten fikk et par overaller av min mamma. Det gjorde at jeg oppdaget hvordan denim endrer både farge og tekstur over tid. Når jeg deretter kom over et par jeans med lignende tekstur, unik blekning og farge med vakker slitasje rundt selvedge-jarekanten, påminte disse meg om overallene fra barndommen og fra den dagen har dette vært min store pasjon i livet.
Japan har lenge vært kjent for sin motescene og streetstyle. Hvordan vil du forklare japansk stil?
- I Japan finner vi mange forskjellige typer klær og stiler som kommer fra hele verden. Japanere liker å blande forskjellige stiler for å skape en leken og unik stil, noe som vekker andres interesse. I tillegg kan Japan takke mange av sine framgangsrike varemerker for sitt gode rykte, varemerker som har nådd langt utenfor landets grenser.
Har du et favorittplagg som du er ekstra glad i, og i så fall hvorfor?
-
Favorittene i samlingen min er Levi’s jeansmodell 501 fra 1905 respektive 1950. Modellen 501 fra 1905 ble produsert på en en-nåls symaskin, mens 501-modellene fra 1950, det vil si etter andre verdenskrig, var "forenklet" i sin design sammenlignet med tidligere modeller. Til tross for dette ble 1950-års modellen retningsgivende for de kommende 5-lommersjeans som ble produsert. Ved å sammenligne modeller fra de forskjellige tidsepokene kan man tydelig se hvilke forandringer jeans har gått gjennom i løpet av årene, samtidig som man også ser hvilke framskritt som er gjort når det gjelder designen, noe som for meg som designer er veldig interessant.
Det å se tilbake i historien for å finne inspirasjon, både når det gjelder design og produksjon, har resultert i noen utmerkede plagg. Hva kan vi lære oss av våre forfedre når det handler om tilskjæring, materialer og detaljer?
-
Jag tror bestemt vi har mye å lære fra våre forfedre. Et eksempel på dette er det jeg har lært meg - valg av materialer, design, søm og detaljer påvirker hvert enkelt plagg. Jeg har tatt med meg alt dette, som en referanse, for å skape nye plagg til et eksisterende marked. I Japan har vi et ordspråk som forenklet kan oversettes til "Å kjenne til fortiden og tilegne seg ny lærdom". Dette er noe jeg lever etter.
Navnet orSlow refererer til varemerkets visjon - å skape klær med omtanke og hensyn, som en motreaksjon til raske, forbigående trender. Hvordan møter vi de utfordringene vi har framfor oss? Hvordan kan vi skape klær som tilpasses til forskjellige stiler og forskjellige tidsepoker?
-
Mote, og vår bransje, har gjennomgått forandringer, men allikevel har måten vi produserer klær på ikke blitt forandret, før nå. I framtiden vil vi se flere nye produksjonsmetoder og ny innovasjon.Målet mitt er å fortsette å produsere holdbare plagg av høy kvalitet, men også være fleksibel når det handler om valg av materialer samtidig som jeg må tenke nytt når det gjelder snitt og design med tanke på de utfordringene vi møter, den globale oppvarmningen og forandringene i livsstilen vår. Alle plaggene i vårt sortiment, bortsett fra våre basisplagg, designer jeg basert på hva som har gitt meg inspirasjon samt hva jeg finner og har sett historisk. Trender er i stadig forandring, men dukker delvis også opp igjen, for å hele tiden vise fram noe nytt. Jeg velger å tenke langsiktig når jeg designer, men fanger ubevisst og instinktivt også opp visse trender i motebildet.