Det finnes mange varemerker som har en fantastisk historie å falle tilbake på, og ikke minst i Storbritannia. Mange av disse varemerkene har av forskjellige årsaker forsvunnet, eller i hvert fall mistet en del av sin stryke. Det kreves mye for å lykkes ut fra dagens forutsetninger og de kravene som stilles. En bedrift som på en god måte har dratt nytte av sin lange historie, arv og fagkunnskap, og samtidig har skapt noe som er relevant og interessant i dag, er britiske Sunspel. Vi forteller i dag mer om denne fine bedriften, som står for en diskré luksus innen undertøy og basisplagg, og som ikke lever på gamle meritter. De har valgt å forvalte historien og har kombinert det historiske med en moderne tankegang.
Sunspel ble grunnlagt i 1860 av Thomas Arthur Hill, som ble født i 1822. Familien var i tekstilbransjen. Thomas var nytenkende som valgte å utnytte den nye teknikken og fordelene som dampkraften førte med seg under den industrielle revolusjon i England. Han startet en fabrikk i Nottingham og spesialiserte seg på gode bomullsstoffer. Han ble en pioner i utviklingen av godt
undertøy. For eksempel sto han for noen av de første
T-skjortene som noensinne ble laget.
Sunspels grunnlegger Thomas Arthur Hill
I begynnelsen av 1900-tallet vokste Sunspel, og de var tidlig ute med å eksportere globalt. De solgte for eksempel til Asia på et svært tidlig tidspunkt. I denne perioden utviklet de også den fine Sea-Island-bomullen fra Vestindia, som de er kommet til å bli kjent for. I likhet med mange andre selskaper slet de under depresjonen i 1929 og årene som fulgte, men de kom seg igjennom og flyttet til en ny fabrikk i Long Eaton, der de fremdeles holder til.
Sea Island Cotton og regionen den kommer fraSom så mange andre tekstilbedrifter måtte de legge om kursen under andre verdenskrig, og de forlot i en periode produksjonen av luksuriøst undertøy for i stedet å produsere klær ut fra krigens behov og forutsetninger. De ble også hardt rammet under bombingen av London, der bedriftens kontor i Bruton Street ble bombet helt i stykker. Som de pionerer de var, lanserte de i 1947 den aller første boksershortsen i England. Det skjedde etter inspirasjon fra USA, der denne modellen var veldig populær. Det var innovative modeller med smarte detaljer og sømmer som ikke skulle gnisse eller klø.
Annonse med glimt i øye, fra samme år som Sunspels klassiske boksershorts ble lansert
I 1985 inntraff noe spennende som satte
Sunspel på kartet. De var da med i den legendariske Levi’s-reklamen der Nick Kamen går inn på et vaskeri og tar av seg jeansen og de andre klærne for å legge dem i vaskemaskinen. Han blir stående igjen i en hvit boksershorts fra Sunspel. Dette ble et vendepunkt, og modellen ble over natten utrolig populær igjen, etter å ha vært oppfattet som litt gammeldags og «gubbete» sammenlignet med vanlige underbukser.
Den neste store hendelsen skjedde i 2006, da den prisbelønte og kjente designeren Lindy Hemming for Sunspels regning designet Riviera Polo-skjorten til Daniel Craig i rollen som James Bond i filmen Casino Royale. Lindy tok utgangspunkt i Craigs forutsetninger og fysikk, noe som førte til en smalere passform med litt kortere ermer. Hun valgte å bruke den varpstrikkede tynne og svale bomullen som Sunspel hadde utviklet allerede på 50-tallet. Koblingen til Bond er stor, og for et par år siden utviklet Sunspel også en badebukse som en jubileumsmodell. Dette var en direkte kopi av den lyseblå, korte
badebuksen med ben som Sean Connery bar i rollen som James Bond i Operasjon Tordensky i 1965.
Sean Connery i Sunspel, i James Bond-filmen Operasjon Tordensky fra 1965
Historien og anekdotene er en ting. Kvalitet og design en ganske annen. Det er muligens først og fremst den eksklusive følelsen og de fine materialene som har gjort Sunspel kjent. Når man treffer representanter fra bedriften, kommer de alltid inn på nettopp dette, og detaljer om materialene og teknikkene som brukes for å veve og strikke dem.
Sunspels fokus har alltid vært på å finne de beste råmaterialene for deretter å kunne foredle dem til de fineste stoffene. I årenes løp har de eksperimentert med mange teknikker og metoder, og har skapt innovative strikkede eller vevde materialer. Et eksempel er deres jersey, den såkalte cellular warp, og pikématerialet.
Stoffet på Sunspels klassiske piké RivieraSunspel produserer mange av dagens produkter i egen fabrikk i England, men har i dag også produksjon i Portugal og Tyrkia. Disse fabrikkene er omhyggelig utvalgte og må følge og dele Sunspels verdier og syn på håndverk. Alle produkter, uansett fabrikk, utvikles først i England før de settes i produksjon.
For å oppsummere er det nok den minimalistiske designen og den nytenkende måten å bruke de fine materialene på, som har gjort at Sunspel har klart seg så bra, og faktisk har økt omsetningen i de senere år. Et smart trekk har vært å sette inn kreative personer med et moderne forhold til design i ledende stillinger i bedriften. Det har ført til at motebransjen har fått øynene opp for en bedrift som ellers kunne ha begrenset seg til produksjon av finere undertøy og ikke noe annet. Men slik ble det heldigvis ikke.
Tekst: Olof Nithenius
Foto: Sunspel
Hva syntes du om denne artikkelen?