Vi har i løpet av våren presentert et antall menn hvis personlighet og unike sans for stil har gjort dem til det vi kan kalle stilikoner. Det har vært både herrer som ikke lenger er iblant oss, og noen av samtidens litt eldre gentlemen. I dag avslutter vi med å presentere personer av den noe yngre garde, med en stil og karakter som gjør dem til nåtidige stilikoner.
For de av dere som er flittige brukere av sosiale medier, er de fleste av disse antakelig kjente ansikter. Vi tør påstå at flere av dem er blitt kjente og har fått sitt gjennombrudd i stor grad takket være sosiale medier og vår tilnærming til moteverdenen i dag. Nå har vanlige menn med stilsans utkonkurrert de profesjonelle og glatte modellene. Kanskje er det blitt slik fordi vi lettere kan identifisere oss med vanlige personer, hvis man kan kalle dem det. En ting alle disse personene har til felles, er at de er helt vanlige menn med en brennende interesse og enorm lidenskap for stil, noe som har ført til at de alle på en eller annen måte har dette som sitt levebrød i dag.
Andreas Weinås
Man kunne kanskje tro at vi har med Andreas på denne listen over samtidige stilikoner fordi vi er skandinaver og litt hjemmeblinde. Slik er det ikke. Andreas er i dag et navn som er internasjonalt kjent, og han har en stil som beundres av #menswear-entusiaster over hele verden.
Høyst velfortjent oppnådde denne tidligere håndballproffen anerkjennelse allerede i fjor, da det velrenommerte magasinet The Rake Japan presenterte ham som en av verdens mest velkledde menn. I januar i år gjorde han sin entré på catwalken som modell for Dolce & Gabbana i Milano, en ære som knapt kan beskrives med ord. Det arbeidet og den energien han har lagt ned på siden Manolo.se har gjort den til en av Skandinavias mest leste motesider for menn. Hans egen stil er knivskarp og skreddersydd, og på armen sitter alltid en klokke som får klokkeentusiaster til å bli grønne av misunnelse. Ingenting overlates til tilfeldighetene, og passformen er alltid uklanderlig.
Mark Cho
Det har en gang blitt sagt for spøk at hvis Mark nyser, blir den klassiske moteverdenen forkjølt. Utsagnet er likevel ikke tatt helt ut av det blå, ettersom denne diskré herren fra Hong Kong betyr mer for dagens klassiske mote enn hva mange forstår.
Mark kunne antagelig ha lent seg tilbake og nytt livets goder, men i stedet arbeider han knallhardt med det han brenner for, nemlig mote. Han pendler mellom Hong Kong, London og New York, der han har sine hjem og kontorer. Hans rolle i moteverden består i at han for noen år siden startet butikken The Armoury i Hong Kong sammen med vennen Alan See. Butikken ekspanderte, og de to åpnet siden dørene til en filial på Manhattan. Omtrent samtidig som The Armoury startet, kjøpte Mark Cho og noen investorer opp Drake´s London, der Michael Hill ble deleier og kreativ sjef. Mark og Michael driver nå dette varemerket sammen.
Det som gjør Mark så betydningsfull, er at The Armoury i dag er trendsettende når det gjelder en klassisk stil. Hvis de velger å ta inn en produsent, gjør flere andre butikker verden over det samme – og dette helt uten å ha sett nærmere på produsenten Dernest har han vært en medvirkende årsak til at fenomenet med såkalte Trunk Shows er blitt så stort. For butikken hans har siden starten hatt kontinuerlige besøk av italienske og japanske toppskreddere og skomakere. Vi tør påstå att skredderier som Liverano og Orazio Luciano kan takke Mark for mye av sin nylige suksess. Marks egen stil er helt uklanderlig og klassisk. Skreddersydde sko og dresser med omhyggelig utvalgt tilbehør. Han er en person som føler det helt bekvemt å bære hatt, og som derfor lykkes med det uten at det virker unaturlig.
Patrick Grant
Patrick Grant er den typen person som alle menn misunner, og som ser så godt ut at man knapt ville latt ham være alene med ens kone.
Han kommer opprinnelig fra Skottland, men bor og arbeider i England. Han har tidligere jobbet som barnepasser, skilærer, leirsjef, gartner og modellagent.
Patrick er utdannet ingeniør og tok en MBA ved Oxford i 2004. Her kom han over en avisannonse om at det søvnige Savile Row-skredderiet Norton & Sons var til salgs. Han ble forskrekket over hvor lavt denne virksomheten var priset. Han sa opp jobben og fikk et sluttvederlag som utgjorde en del av startkapitalen for kjøpet av skredderiet. Det var imidlertid ikke nok, så han solgte huset og bilen og lånte penger fra venner og kjente. Da kjøpet var gjennomført, eide den unge herren nå et tradisjonsrikt skredderi som gikk svært dårlig. Men med en enorm fingerspissfølelse greide han å snu skuta, og siden 2010 har firmaet vært lønnsomt. Mye takket være at han gjorde nedskjæringer av alt overflødig, gikk tilbake til det grunnleggende og gravde i firmaets arkiv. Han blåste dessuten nytt liv i det britiske merket for luksuriøst sportstøy, E. Tautz, noe som ble satt enormt pris på i moteverdenen.
I noen år nå har han også vært kreativ sjef for Barbours Beacon Heritage-linje. Hans innsikt i og kunnskaper om den skreddersydde moten og dens håndverk gjorde også han satt i juryen for det britiske BBC-programmet The Great British Sewing Bee (omtrent det samme som Det store symesterskapet). Stilen hans er svært klassisk og britisk. Noen ganger er den oppkledd og formell, andre ganger sporty og uformell. Uansett stil, det ser alltid naturlig og bekvemt ut.
Antony Madsen Sylvester
Tony Sylvester er kanskje ikke den første personen man tenker på når det gjelder stilikoner for klassisk mote. Men hvis vi skraper litt i overflaten, er han et opplagt ikon med kraftig utstråling og personlighet når det gjelder stil. Tony, som han regel kalles, har en lang bakgrunn og er et kjent navn i hardcore-kretser og har siden 2011 vært vokalist i bandet Turboneger. Ved siden av dette jobber han for den britiske paraplymakeren London Undercover og har jobbet litt for blant andre Drake´s London.
Det som gjør ham unik og interessant, og som har gitt ham en stor status, er måten han kombinerer skreddersydd med vintage på. Tony har en enorm interesse for arbeidsklær og militærklær, som han mikser med skarpskårne, skreddersydde jakker og dresser. Detaljer som hatter, sko og tilbehør er gjennomtenkte og alltid interessante. Kombinasjonen av klassisk stil med innslag av militærplagg, i tillegg til alle tatoveringene som pryder denne rockestjernen, gjør helheten mer spennende og litt mindre forutsigbar.
Simon Crompton
Det går ikke an å komme utenom Simon Crompton når vi snakker om dagens viktige stilikoner. For gjennom hans blogg (nå bedrift) A Permanent Style har han betydd mer for skreddersydd mote enn noen annen i dag. Simon, som er jurist og journalist, og som i mange år jobbet for forretningsaviser, begynte å blogge fordi han hadde en brennende interesse for klassisk mote.
Allerede fra begynnelsen var det skreddersøm, håndlagde sko og luksuspreget tilbehør som var i fokus, og det har siden eskalert. Simon har i løpet av 5–6 år bygget opp en av de største skreddersydde garderobene man kan tenke seg. Han har gitt ut flere bøker om temaet stil og håndverk, og på motemessen Pitti Uomo trekker hans symposium med ulike temaer fullt hus hver gang. Alt dette har han oppnådd i en alder av 36 år. Hans ord kan både hjelpe og være en ulempe for skredderier. Det har gått så langt at ryktene sier at et skredderi, av frykt for hva en dårlig anmeldelse skulle innebære, var usikre på om de virkelig skulle våge å sy noe til Simon.
Som man kan gjette, er Simons stil klassisk med en perfekt passform. Litt befriende er det å se at han hele tiden har hatt en sjenerøs lengde og vidde på buksene, når mange andre fulgte #menswear-verdenens trend med altfor korte og trange bukser.
Ethan Newton
Litt i likhet med Tony Sylvester er det enklest å oppsummere Ethan som cool, men så er han også en god venn av Tony. Det som gjør at han i dag betraktes som et ungt stilikon, er at han har en virkelig personlig stil. Han mikser skreddersydd med vintage og denim. Se for deg et par mokasiner til skreddersydde bukser, en gammel amerikansk pilotjakke i skinn, baskerlue og en sigar i munnen.
Denne 37-årige australieren har rukket å ha mange forskjellige jobber i motebransjen. Alt fra å jobbe med kvalitetsdenim i Japan til skjortesøm i Australia. For noen år siden var han med og startet opp The Armoury i Hong Kong. Etter et par år forlot han denne butikken til fordel for en seniorstilling hos Ralph Lauren. Det varte ikke så lenge, og Ethan selv beskriver det som vanskelig å «leve en annens drøm» (dvs. Ralph Laurens …).
De siste årene har han holdt til i Tokyo, der han driver butikken Brycelands & Co sammen med en venn.
Fabio Attanasio
Fabio Attanasio personifiserer på best mulig måte prototypen på en italiensk gentleman. Han har studert juss ved anerkjente Bocconi i Milano. I løpet av de årene tilbrakte han mye tid hos byens skreddere og begynte å dyrke en interesse for den klassiske stilen og det eksklusive håndverket.
Han startet en blogg under navnet The Bespoke Dudes for fem år siden. Han er nå et av de mest kjente navn i bransjen og jobber heltid som moteskribent, konsulent og foreleser. For et par år siden lanserte han også et eget brillemerke under navnet TBD (The Bespoke Dudes) Eyewear. Lidenskapen for motorsykler kan iblant ses på hans hjemmeside og Instagram-konto, når han farer av sted gjennom Milanos gater, kledd i casentinofrakk og tredelt dress. Hans ekstremt sympatiske personlighet forsterker den stilige helheten.
Text: Olof NitheniusFoto: Jamie K Ferguson