Nå på forsommeren når mange kanskje allerede har tatt noen herlige fridager eller man teller dagene til sommerferien kan det passe bra å fokusere på en perfekt sko til sommersesongen, nemlig seilerskoen.
Vi har tidligere skrevet en del om de amerikanske stilene
Preppy, IVY og Trad som alle har visse fellestrekk. Dersom man skal koble en sko til respektive stil så er det penny loafers for IVY, hvite såkalte
bucks for Trad og seilersko for Preppy.
Akkurat som navnet avslører så handler det om en sko som opprinnelig var tilpasset båtlivet. På engelsk har de derfor fått betegnelsen boat shoes eller deck shoes.
Æren for denne skomodellen tilskrives ofte amerikaneren Paul A. Sperry fra New Haven i Connecticut som tidlig på 1930-tallet tok fram denne modellen med de funksjoner skoene har i dag, og som vi kaller seilersko.
Bakgrunnen for dette var at den ivrige seileren Sperry på samme måte som mange andre båtmennesker slet med glatte dekk og dårlig feste under skoene.
En kald vinterdag i Connecticut da han var ute og gikk tur med hunden sin Prince og de gikk over en islagt vik noterte Sperry at hunden hans hadde betydelig bedre feste på isen enn det han selv hadde. Dette gjorde at han begynte å undersøke dette og kom fram til at årsaken til dette måtte være hundens puter under labbene som ikke var helt jevne og glatte. Han så at de hadde et slags fiskebenslignende mønster. Sperry bestemte seg for å skjære ut et lignende mønster i sine gummisåler på skoene som han benyttet seg av ombord i båten. På denne måten oppstod den legendariske modellen Sperry Top-Sider. Det bør allikevel nevnes at Sperry ikke var den som oppfant metoden for å skjære ut mønster i såler. Den som gjorde det var en annen amerikaner ved navn John Sipe som gjorde dette nærmere 10 år tidligere. Metoden han oppfant ble først og fremst benyttet til dekk, men delvis også på sko. Det å skjære ut et mønster som det Sperry gjorde kalles ofte på engelsk for nettopp siping.
I begynnelsen hadde Sperry svarte gummisåler på skoene som ble produsert, men da disse etterlot seg stygge merker på båtdekket så gikk han ganske raskt over til å produsere hvite såler, noe som fortsatt i dag er den vanligste fargen på sålene på seilersko.
Skomodellen er først og fremst produsert for å kunne brukes ombord på båt, men siden 80-tallet har dette vært en populær fritidssko som brukes av veldig mange uansett om man har båt eller ikke.
Opprinnelig og fortsatt den vanligste modellen er den i forskjellige nyanser av brunt eller marineblått. Vanligvis er de produsert i et holdbart og behandlet skinn som gjør at de tåler vann, riper og lignende.
Da de fra 80-tallet og fram til i dag også visse ganger finnes med som en skomodell også hos de store og eksklusive motehusene så har de også blitt moderne og både variasjoner og utseende har blitt flere og annerledes. Det har dukket opp varianter i spesielle skinn, blant annet i lakk og utallige varianter av mokka. Disse modellene passer kanskje best på land og er ikke alltid tilpasset båtlivet slik originalmodellene er.
Selve konstruksjonen er vanligvis en såkalt
mokasin sydd på en måte som skal gjøre den myk og føyelig. Man kjenner igjen modellen på toppsømmen som holder sammen over- og underdelen av skinnet. Snøringen er vanligvis i samme materiale som det øvrige skinnet i skoene.
Da skoene skal være gode og føye seg godt etter foten og er tenkt brukt ombord på båtdekket så kan man oppleve at sålen blir mer slitt enn andre skomodeller dersom de daglig brukes til turer på asfalt og lignende underlag.
Da det handler om en myk skomodell som former seg etter foten kan det være lurt å tenke på at skoene bør sitte forholdsvis trangt da man kjøper disse for at de ikke skal bli for store etter en tids bruk. Skoene må allikevel aldri være for korte, men kan gjerne sitte trang for øvrig. Hvor lang tid det tar før de har formet seg etter nettopp din fot kan variere avhengig av hvilken type skinn det er i overlæret, men etter en stund sitter de som støpt på foten og dette er kanskje også en av årsakene til at modellen er blitt så populær som fritidssko blant menn som den er blitt i dag.
Som med så mange andre klassiske plagg og sko så finnes det det de som mener de kan mer og som gjerne påpeker hvordan man FÅR bruke skoene. Det mest vanlige blant disse er uttalelser om at man ikke får bruke sokker i seilerskoene. Dette mener vi er helt feil. Som med alt annet når det gjelder stil så skal man velge det som man selv liker og føler seg vel i. Skoene kan være fine både med og uten sokker - du, og bare du gjør dine egne valg.
Vi skulle derimot ville komme med et godt råd og det er å unngå modeller i varianter av mokka dersom man faktisk skal benytte skoene ombord på båten eller ved havet da saltvannet kan gjøre stor skade på mokkaen. Velg da heller varianter i glatt skinn.
Seilerskoene er fantastiske og nyttige sko som først og fremst er gode valg om sommeren kombinert til chinos och shorts. En del amerikanske nischeprodusenter har varianter med fór og grovere Vibram-såler som gjør at de kan brukes stort sett hele året eller i alle fall så lenge snøen ikke er for dyp.
Når det gjelder produsenter så kan det være bra å kjenne til Sperry som på en måte er den originale modellen. I USA finnes det flere veldig dyktige små produsenter som lager håndsydde varianter i skinn fra de beste og mest anerkjente garveriene. Disse kan ofte koste like mye som et par fine randsydde herresko, men er på samme måte som disse et utsøkt håndverk med sin håndsydde mokasinkonstruksjon. Det finnes flere store og kjente varemerker som man tenker på når man hører om seilerskoen, som for eksempel Sebago og Henri Lloyd. Andre kjente varemerker som GANT og Ralph Lauren har også fine modeller i sitt sortiment.
Kanskje ses vi på en brygge eller en uterestaurant i sommer? Selv har jeg da kanskje valgt å ha sokker i seilerskoene. "Regler" er til for å brytes, spesielt når "reglene" egentlig ikke finnes.
Tekst: Olof Nithenius
Foto: Evelina Svantesson
Hva syntes du om denne artikkelen?