Publisert 24-07-2016
Trender kommer og går. Den ene sesongen er noe på mote og neste sesong er det helt ute. Det finnes allikevel produkter, plagg, skomodeller og tilbehør som overlever ikke bare korte trend- svingninger fra sesong til sesong, men som holder seg i flere tiår og noen ganger nesten et århundre. Hva kommer det av? Hvordan har det seg at noen plagg får ikonisk status som betyr at de kan selges år ut og år inn? Hva kreves egentlig for å bli et fremtidig ikon som overlever motens stadige endringer?
I min jobb som frilansskribent med fokus på klassisk mote og stil kjemper jeg hardt for å både opplyse og samtidig inspirere mine lesere. Jeg er sterkt imot en bruk-og kast mentalitet når det kommer til forbruk og taler min sak for at man satser på kvalitet som holder seg i lengden. Det er bra på alle måter. Hvis man bestemmer seg for å gjøre det, å velge produkter som i utgangspunktet kanskje koster litt mer noen ganger så kan det være fornuftig å investere i produkter som ikke bare holder god kvalitet, men også utseende.
Et godt utgangspunkt kan være å velge produkter som har ikonisk status. Med dette tenker jeg på et produkt som egentlig aldri blir umoderne. Noen ganger kan det være veldig trendy og populært, men det blir aldri umoderne. Av den grunn kan et ikonisk produkt selges år etter år. En drøm for bedriften rett og slett.
Ikoniske produkter finnes i mange ulike segmenter, hovedsakelig i vesker, parfyme og klokker. Det finnes også mange plagg, sko og tilbehør som alle har vært, og fortsatt er, viktige for menns motebilde. Jeg tenkte å gå nærmere gjennom noen av disse her og nå.
Barbour.
De som nylig leste teksten min om preppymote kunne lese mellom linjene min store forkjærlighet for den såkalte overklasse moten. Jeg står for det! I min bok er og forblir derfor Barbours klassiske mellomlange voksede jakke Beaufort et ikon. Ikke bare for meg, for denne jakken er selskapets absolutte bestselger sammen med den litt lengre Border, den litt kortere Bedale samt den matte Liddesdale.
Litt ekstra morsomt er det at det er Dame Margret Barbour som selv har designet modellen Beaufort. Hun har i et halvt århundre utviklet og forfinet dette urbritiske merket som har lyktes med det å gjøre det søte livet på landet kommersielt og beundringsverdig også for oss som bor i små leiligheter i byen. Hennes inspirasjon for denne unisex jakken som Beaufort faktisk er fikk hun fra franske jaktjakker. De første modellene hadde det rutete Gordon Tartan-foret. I dag er det familien Barbours eget rutete tartanmønster som pryder innsiden. Det unike med voksede jakker er at de er like godt likt av damene på vestkanten i Oslo som hipstere på Glastonburyfestivalen.
Klassiske solbriller fra Ray-Ban
Sko i split-toe modell fra klassiske Edward Green.
Lacoste piké.
Hvis man som jeg vokste opp på 80- og 90-tallet så vet man hvor viktig det er å ha eid eller være eier av en piké fra Lacoste. Den broderte krokodillen sier mer en tusen ord. Det var også kanskje det som den legendariske tennisspilleren René Lacoste tenkte når han brukte sitt kallenavn ”le crocodile” og laget den første pikéen med det karakteristiske emblemet på. Han var en utmerket tennisspiller som først og fremst brukte den kortermede bomullsskjorten i hvitt men vil sikkert gå i historien for som den som har kledd millioner av mennesker rundt om i verden i tennis-genseren i alle slags farger.
Man skal ikke avfeie betydningen av emblem og hva det har å si for få ikonisk status. For hva hadde Ralph Lauren vært uten sine broderte polospillere? Mye, men ikke det store imperiumet det er i dag hvis du spør meg. Det må ikke undervurderes at gjenkjennelsesfaktoren er viktig, noe som har vært en medvirkende faktor til at Ralph Lauren har hatt oxfordskjorter og pikéer med brodert logo som bestselgende produkt i flere tiår.
Svar på de mest vanlige spørsmålene finner du her.
Hverdager besvarer vi ditt mail i løpet av 24 timer.