Publisert 16-02-2015
Det er en ny janurardag som også denne byr på litt snø som senere overgår i regn. På Care of Carl venter en massiv salgsperiode. Sesongens eneste. Aktiviteten på kontoret og på lageret er intensiv allerede, kun basert på den daglige virksomheten.
Midt i alt dette er vi en liten gruppe som forbereder oss til noe som, akkurat som salget, skjer to ganger pr år. Herreklær- og innkjøpsmessen Pitti Immagine Uomo i Firenze. For vår del to intensive heldager der vi fra tidlig morgen til sen kveld går gjennom spektakulært profesjonelle og smakfullt innredede messehaller. Viktige deler i vår jakt på å utvide sortimentet med nye spennende varemerker, men også opprettholde de gode relasjonene til de leverandørene vi allerede har. Alt skjer under veldig spesielle, men kreative former.
Messen er dessuten også en arena for hele verdens stilinteresserte menn. Mengder av forskjellige stiler, som i veldig mange tilfeller bunner i en eller annen form av skreddersydd herrekonfeksjon. Torget utenfor messehallene blir foruten å være en møteplass for å utveksle erfaringer og treffes, også en mulighet til å fotografere stilig kledde messebesøkere - personer som leder utviklingen av det som i mange tilfeller noen sesonger senere er det som havner i butikkene som den nyeste trenden.
Flyruten går från Landvetter via Frankfurt, München til Firenze. Mellomlandingen i München blir en merkelig, men hyggelig opplevelse da vi plutselig møter på bekjente i bransjen som vi vanligvis ikke treffer så ofte. Alle med siktet innstilt på flighten mot Firenze og Pitti Uomo.
Etter at vi har landet i Firenze går vi mot taxiparkeringen for å ta oss til vårt hotell, som skulle ligge relativt sentralt i Firenze. Vel framme ved Hotell Dei Macchiaioli, på Via Camillo Benso Cavour kan vi konstatere at det ligger mindre enn 300 meter fra Cattedrale di Santa Maria del Fiore. En utrolig bra beliggenhet i Firenze og et perfekt utgangspunkt for oss for ukens utfordringer og planlagte aktiviteter. Etter å ha installert oss på våre rom tar vi en tur rundt i området.
Pitti Immagine Uomo, som herremotedelen av messen egentlig heter med sitt fullstendige navn, kalles ofte kort og godt for ”Pitti”. Det er en enorm innkjøpsmesse der klesprodusenter stiller ut sine kolleksjoner for innkjøp til kommende sesonger. Et inferno av inspirasjon, forfengelighet, business, internasjonale motehus og nettverksbyggende mellom butikkeiere, leverandører, agenter og allment alle i klesbransjen. Messen arrangeres to ganger pr år der den nå i januar fokuserer på klær for den kommende høst og vinter. Neste del av messen innfaller allerede i juni, der kolleksjonene for vår og sommer kommende år vises fram.
Dette arrangementet er nummer 87 i rekken, så messen har med andre ord snart femti år på nakken.
Det er også et tilfelle der man oftere enn noe annet sted kan bevitne menn som til perfeksjon, avslappet, parkert sittende på en mur, stående i en nøye gjennomtenkt pose i et veikryss, eller bare stående i en lite gruppe utenfor de større messehallene, alt i håp om å bli fotografert av noen av de flere hundre fotografene som er på plass i området. Triksene for å gi et uberørt inntrykk når fotografen dukker opp, for det gjør de, er mange og kreative.
I mengden ses både kjente moteprofiler, som i dette sammenheng nesten har en rockestjernestatus i egenskap av stilvirituoser, eller arvinger i en familie med generasjoner i bransjen. Lino Ieluzzi, eier av herremotebutikken Al Bazar i Milano, figurerer ofte flittig på streetstylebilder og agerer representant for sprezzaturan. Det siste kort forklart; måten å bære en skreddersydd stil avslappet og nonchalant stilig, uten følelsen av å ha blitt tvunget til å ha på seg konfirmasjonsdressen igjen. Skreddersydd stil for herrer når den er som best.
Tisdag morgen. På skjemaet står frokost. En kontinental variant med gullkant, som italiensk salami og egg, croissanter, hvitt ristet brød og søte saftige juicer som skulle få nordiske kostrådgivere til å vri seg i panikk. Vi forlater frokosten mette og fornøyde, klar over at vi har et ti timers lagt skift framfor oss på messehallenes gulv og i folkemengdene mellom bygningene.
Bare turen mot messeområdet er en innsprøyting av inspirasjon. Velkledde mennesker, grenseløs vakker arkitektur og et fantastisk vær som minner om våren setter en ekstra spiss på den cirka ti minutter lange turen. Været er strålende vakkert med en forsiktig, men varmende sol, som sakte jobber seg opp på den klare blå himmelen.
Gjennom den velkjente buen ved hovedentreen til messeområdet strømmer allerede mengder av messebesøkere og fotografer inn når vi ankommer området. Tempoet og forventningene er like høye som antallet mobilkameraer klare for fotografering, der både bloggere og messebesøkere uten sjenanse dokumenterer hendelser og personer høyt og lavt.
Vår strategi er å bygge opp avdelingene vi allerede har på Care of Carl med ytterligere nye varemerker for å fylle ut de hullene vi opplever at vi har i visse deler av vårt utvalg, men også å komplettere med leverandører som kundene har etterlyst. Vår ambisjon er og alltid ta hensyn til våre kunders ønskemål. Uten fornøyde kunder som stadig kommer tilbake til oss ville Care of Carl vært som hvilken som helst annen butikk på nettet. Det å finne varer med veldig høyt kvalitetsnivå og interessante merker som tidligere knapt, eller ikke i det hele tatt, finnes representert på det norske og svenske markedet er også en del av vår strategi.
På plass passer vi også på å møte personene bak noen av våre internasjonale varemerker. På plass i Italia blir det naturlig å endelig få treffe personer som Luca Roda. Som navnet tydelig viser, mannen bak de vellagede assesoarer som skaper stammen i den italienske avdelingen. Det er alltid en glede å diskutere herreklær og assesoarer med likesinnede. Luca Roda er en fargerik personlighet, med en inderlig pasjon for både sine kunder og varene han leverer. Vi blar gjennom perm etter perm med herlige prøver på strikkede og vevde materialer for den kommende økningen av vårt sortiment fra Roda.
Vi får også sjansen til å møte Antonio Barba. Mannen bak Barba Napoli som siden 60-tallet har produsert meget eksklusive skjorter for menn som stiller høye krav på plaggets håndverk og passform, og ikke minst historie og det genuine. Alle varemerkene som inngår i dagens ”Italienske Avdelingen”, er produsert i Italia, fra begynnelse til slutt. Vi besøker leverandør etter leverandør, nye varetyper overveies og mange små diskusjoner skjer rundt hvilken strategi vi skal anpasse oss til.
Vi avslutter messens første dag med et raskt besøk hos våra venner på Eton, hvems skjorter vi nå har solgt siden en stund tilbake. Vi treffer både Administrerende Direktør Hans Davidsson og Creative Director Sebastian Dollinger. Vi får på stående fot en innbydelse til Etons kveldsdrink onsdag kveld, noe som vi gledelig takker ja til. Mandagskveldens sikte er innstilt på Britiske Instituttet i Firenze og herrestilmagasinet Plaza Uomos arrangement som går av stabelen i instituttets vakre bibliotek. Alt med beliggenhet på Lungarno Guicciardini 9, langs floden Fiume Arno, som flyter stille gjennom Firenze.
På plass hilses vi velkommen av sjefsredaktør Konrad Olsson og noen timer går med til hyggelig prat med kolleger i bransjen, fin pianomusikk og litt minglemat. Det siste et hyggelig innslag etter en lang og hard arbeidsdag der vi kun har tatt en kort pause under vår innkjøpsturné. Det gjelder å utnytte tiden maksimalt.
Under turen hjem fra Engelske Instituttet, overveier vi ytterligere en stopp på veien. En av våre agenter har tipset oss om baren Gilli” i sentrum av Firenze, som på kvelden under tiden messen pågår blir den naturlige møteplassen for både leverandører og innkjøpere under helt uformelle former. Noen av oss blir igjen der og er sosiale en stund, mens andre velger å gå tilbake til hotellet for å få noen timers søvn innen dag to og ytterligere en lang rekke møter med representanter for forskjellige interessante produsentene.
Tirsdagen starter, med erfaring fra gårdagens flittige arbeid og den energi det krevde, med en kraftig frokost. I dag skal vi forsøke å knyte sammen et antall viktig avtaler. Noe som, om de faller vel ut som vi håper, kommer til å bety spennende tilskudd i Care of Carls utvalg i butikken. Som klesinteressert, og med stor interesse for å jage og knyte nye forretningsforbindelser er dette rene julaften.
I montrene på messen finner man ofte varemerkenes absolutte topper som er viktige å møte når det gjelder avgjørelser om nye forhandlere skal få komme inn i varmen hos varemerket. I visse tilfeller kanskje bare en liten detalj dersom leverandøren har titusentalls forhandlere, men når man beveger seg mot premiumsegmentet og varer som produseres i små serier og under tidskrevende arbeidsprosesser, så minsker antallet godkjente forhandlere markant.
Som representant for et firma som Care of Carl, kan det i visse tilfeller være en stor utfordring å forklare det fortreffelige med å selge varer for nesten ti tusen kroner via nettet. Leverandører tenker en gang i blant at kunden ikke en gang kan prøve plagget, eller få hjelp med kjøpet. Det er her vi vil framheve våre ambisjoner med god og kvalitativ kundeservice. Våre tanker rundt levering og vilkår, men framfor alt den informasjonen vi streber etter, og forsøker gi til dere kunder, våre ambisjoner med stil- og inspirasjonsavdelingen som informasjonskilde og så videre.
Vi legger et antall veldig spennende innkjøpsordre med leverandører der avtalene allerede er klare. Varemerker dere har etterlyst i premiumsegmentet, der varene tidligere har vært vanskelige å kjøpe via nettet for norske og svenske forbrukere uten å behøve betale en dyr frakt fra utlandet og kanskje også toll og andre avgifter for varen.
Dagen byr også på den interessante erfaringen at leverandører gjerne vil selge varer vi har ønsket å ha i vårt sortiment i lengre tid, men at andre deler i distribusjonsleddet gjør at det blir vanskelig for oss å få til en avtale. Kort og godt finnes det visse leverandører som fortsatt motsetter å selge varene sine over nettet og favoriserer fysiske butikker på en måte som det enkelte ganger kan være vanskelig å forstå.
En hårfin balanse mellom det å holde humøret under kontroll og forretningsforbindelsen intakt innfinner seg. Men, som i de fleste tilfeller er vi overbevist om at vi ikke skal gi oss og at vi til slutt kommer til å vinne. Kvalitet kan aldri stresses fram, og vi har ikke hastverk.
Med is i magen, og også i dag en svak sultfølelse, forlater vi ved dagens slutt allikevel messeområdet med et par veldig spennende underskrifter som dere kunder kommer til å kunne ta del av i butikken under kommende lanseringer. Hold øynene åpne!
Reisen har i dag tatt sitt første offer. Ved lunsjtid fikk vår fotograf raskt og ganske plutselig avvike og returnere til hotellet for å hente seg inn igjen, med hodepine og plager etter noe hun hadde spist. Det siste kameraet viser etter en lang rekke fantastiske streetstylebilder, er dette herlige stilleben på et av messeområdets trær.
Målet for kvelden er gårdagens innbydelse til Etons kveldsdrink på den store takterrassen som tilhører The Westin Excelsior Hotel, Firenze. Et arrangement som i løpet av årene har blitt populært blant de få utvalgte som får sjansen til å delta. Gjestelisten er begrenset til nøye utvalgte navn. Stemningen er god, champagnen kjølig og utsikten over Firenze er fantastisk. Kvelden gir framfor alt muligheten til å, under uformelle former, prate med personer fra Eton. Kvelden viser et spennende perspektiv på Care of Carl og skjorteprodusentens relasjon. To firmaer som begge har sitt hovedkontor i Borås, Sverige og som begge tydelig har funnet sin egen vei og identitet i bransjen gjennom årene. Våre veier møttes etter noen år med felles interesse og med samme ambisjoner når det gjelder stil og skreddersydde herreklær. Nå står vi sammen og ser ut over Firenze. Kveldbrisen svalker sammen med champagnen.
På veien hjem føler vi at det nok skulle være bra med en middag og vi diskuterer hvor vi skal gå. Avgjørelsen blir å forsøke å finne noe genuint italiensk utenfor turistfellene og hysteriet rundt messeområdet, eller i alle fall ikke helt i sentrum. Kanskje noe med en touch av det ekte Italia som vi strever etter i vårt sortiment. Genuin følelse helt enkelt. Turen fortsetter over Piazza della Repubblica, forbi Cafe Gilli og videre inn på en smal gate omgitt av imponerende og flere hundre år gamle hus bygget av sten.
Etter en noe lengre og vakker vandring i Firenzez nattemørke kommer vi fram til den lokale kroen L'Antico Noè på bakgaten Volta di San Piero, i sentrum av Firenze.
I samme sekund som vi stiger innenfor dørene møtes vi av skeptiske blikk. Lydnivået er høyt og kundene består kun av italienere, i alderen 25-50, med vekt på den lavere delen av aldrene. Vi blir møtt av et tvilsomt blikk fra servitøren som med en gang på engelsk spør om vi har bestilt bord. Vi rister på hodet og blir direkte nesten avvist. Ved vinduet står to små provisoriske bord sammentrykt sammen med et par små krakker.
Vi spør om vi kanskje kan få sitte der? Servitøren spør noen bak disken om råd og vi møtes overrasket av ”-Yes, sure, why not?” Menyene er håndskrevet med tusj og kopiert opp. Ved en liten kikk på de andre kundene i lokalet så ser vi at stilnivået er svindlende høyt, på en avslappet hverdagslig måte som italienere ofte kan få til. Jeans, dressjakker, skjorter med perfekt passform, båret med litt slurvete bevist nonchalans. På noens arm ses, hva jeg tror jeg kjenner igjen, en Rolex Daytona, matchet med en sliten matt svart vespahjelm, velgroomet, men allikevel passe ustelt skjegg og et selvsikkert men hjertelig utseende. Inspirasjon finns i mengder i dette lokalet.
Et par timer, noen utrolig gode matretter, litt god drikke og en søt dessert senere blir lokalet sakte tømt for folk og vi kjenner at det er på tide å gå mot hotellet. Flyet hjem går 06.30 i morgen, eller da klokken nå er etter midnatt, senere i dag. Hjemveien går igjen forbi restaurant Gilli, der stemningen er høy og stedet fullt av folk.
Svar på de mest vanlige spørsmålene finner du her.
Hverdager besvarer vi ditt mail i løpet av 24 timer.