Når man kler seg og setter sammen et antrekk, kan valget av tilbehør være avgjørende for helhetsinntrykket. Mange glemmer imidlertid duftens rolle i et antrekk. Man kan være svært velkledd og ha en gjennomtenkt stil, men helheten løftes ytterligere et nivå hvis også duften er den rette. Hva er så den riktige duften?
Tekst: Olof Nithenius
Foto: Volha Hapanenka & Floris London
Publisert
07-06-2018
Ettersom duft i likhet med stil er noe svært individuelt og personlig, finnes det ikke bare ett svar på spørsmålet om hva som er den riktige duften. Både for mye og for lite av en
parfyme kan på hver sin måte være feil. Dufter er komplekse og interessante i den forstand at de kan tilpasse seg etter den som bærer dem, og utvikles forskjellig fra person til person. I dag tenkte vi derfor å fokusere nettopp på duft og parfyme som en del av en personlig stil.
Før vi løfter frem noen interessante eksempler, skal vi begynne med en enkel gjennomgang av hvordan en parfyme er oppbygd og fungerer.
DUFTENS NOTER
En parfyme kan sies å bestå av tre forskjellige nivåer, eller noter som det kalles på fagspråket. De inneholder forskjellige ingredienser og karaktertrekk. For å si det litt enkelt svekkes de rent duftmessig på forskjellige tidspunkter, og det er samspillet mellom dem som skaper den duftopplevelsen vi får.
Først møtes vi av det som kalles toppnoten. Det er det første vi kjenner når en parfyme blir sprayet. Toppnoten er som oftest frisk og varer ikke så lenge. Når den avtar, kommer det som kalles hjertenoten eller iblant mellomnoten, som har litt mer dybde og ofte en litt blomsterpreget duft. Den er viktig for den totale duftens karakter og sitter som regel igjen på huden et par timer.
Det er i hjertenoten en del av den individuelle tilpasningen skjer, den som gjør at en parfyme faktisk kan oppfattes ulikt på forskjellige personer. Til slutt går duften over i basisnoten, som er den lengste og litt enkelt sagt, den tyngste duften i kombinasjonen. Den kan sitte igjen opptil et døgn. Det finnes et utall ingredienser som blandes inn, hvorav en stor del kommer fra sitrus, blomster, urter og røtter m.m.
Å FINNE EN INDIVIDUELL DUFT
Som sagt er dufter noe svært individuelt. Er man opptatt av stil og ønsker å være velkledd, kan det være hyggelig å finne en duft som passer godt til stilen for øvrig. Da føles kanskje det kanskje litt kjedelig å skulle velge det vi kan kalle en kommersiell duft som selges overalt, og som mange bruker.
Satser man først på klær og
sko av høy kvalitet som er produsert av anerkjente nisjeaktører, synes vi at man bør tenke på samme måte når det gjelder duft. I dag har vi derfor valgt ut tre produsenter og noen av deres dufter som fungerer som en fint tilbehør for den velkledde mannen. Det dreier seg om fire helt forskjellige dufter, hvis karakter gjør at de passer til helt forskjellige anledninger og sammenhenger.
Creed
Produsenten
Creed er en svært velrenommert produsent av kvalitetsdufter blant parfymekjennere og feinschmeckere. Merket ble grunnlagt i London allerede i 1760 og virket der frem til 1845, da de skal ha blitt invitert av Napoleon 3 og hans hustru til å etablere virksomheten i Paris. I dag drives dette fransk-britiske merket fremdeles av samme familie, i syvende generasjon. Siden varemerket ble grunnlagt og frem til i dag har de skapt og levert dufter til kongelige, presidenter og kjendiser over hele verden.
Deres klassiker
Green Irish Tweed har hentet sin inspirasjon fra den irske landsbygden og har innslag av grønne vekster og sandeltre. Den er frisk og diskré og inngår i Creeds Millesieme-serie, der det benyttes en høy konsentrasjon av naturlige essenser, noe som gir en duft som varer lenger.
Floris
Søker man en klassisk britisk gentlemanduft, er
Floris det riktige valget! Dette anerkjente merket ble grunnlagt allerede i 1730 i London. Også i dag foregår utviklingen av duftene i deres egen butikk på Jermyn Street i London, mens produksjonen skjer i deres eget lokale i Devon i Sør-England. I dag er det niende generasjon av samme familie som driver virksomheten. Floris’ dufter er så interessante at vi har valgt å presentere to av dem.
No. 89 er en klassiker og har fått sitt navn etter merkets adresse, som er No. 89 Jermyn Street. Den er en frisk sitrusbasert duft som ånder av britisk gentleman på langt hold. Den skal også ha vært forfatteren Ian Flemmings favoritt. Rett som det var, dukket den opp i bøkene om hans agent James Bond. Flere steder kan vi lese om at den særdeles stilfulle agenten duftet
Floris No. 89 når han var i tjeneste. I boken Dr. No tappet Bond til og med i et bad tilsatt Floris Lime Bath.
Den neste ikoniske duften fra Floris er
No. 127. Den skal ha blitt utviklet så tidlig som i 1890 for Russlands storhertug Orloff, og kalles derfor også Orloff Special. Denne duften skal senere ha vært brukt av blant andre Winston Churchill.
Histoires de Parfumes
Om de første to parfymehusene har stått for anerkjente klassikere, så kommer her en moderne fransk variant av mer avantgarde art, i form av
Histoires de Parfumes. Merket ble etablert så sent som i 2000 i Paris av Gérard Ghislan. Hans utgangspunkt var førsteklasses råvarer for å skape unike dufter av høyeste kvalitet. De eksklusive duftene skal ifølge Ghislans filosofi fortelle en historie på kroppen i stedet for på papir. Hans temaer er romantikk, sensualitet og intimitet. Resultatet er en rekke anerkjente dufter av litt mer unik karakter. Hver duft er relatert til en historisk person, begivenhet eller til et årstall, og skal på sin måte fortelle deres historie.
Duften 1740 er et godt eksempel som tar utgangspunkt i den franske forfatteren og opprøreren Marquis de Sade, som er blitt kjent for sine fortellinger med uanstendige, hedonistiske innslag. Duften er svært dyp og kompleks og på sin måte riktig så unik.