Tekst: Mikael Vallin
Illustratør: Jacob Brink Laursen
Selv om vi selger nye plagg, er det viktig for oss at disse er av god kvalitet og velges med et holdbarhetsperspektiv og omhu slik at de kan være til nytte og glede i lang tid fremover. Som med så mange andre saker, kan man også få et forhold til et spesielt plagg, og det kan iblant føles vemodig å gi slipp på favorittplagget selv om man velger å kvitte seg med eller bytte ut dette.
Det finnes imidlertid et helt hav av alternativ og løsninger når det gjelder å finne nye bruksområder til de plaggene man selv ikke lenger ønsker å ha, men som fremdeles er fullt brukbare. Det å kaste plagg er ikke et godt alternativ med mindre plaggene er helt ubruklige og da bør leveres inn til tekstilgjenvinning. Dersom man alt for ofte tenker at man har for mange plagg som overhodet ikke brukes, bør man kanskje tenke igjennom sitt forbrukssmønster, og det kan kanskje være på tide å se over hva man har i klesskapet, og organisere dette?
Det kan selvsagt også handle om klær som ikke passer lenger, eller plagg man sannsynligvis ikke kommer til å bruke og derfor tar opp unødvendig mye plass i klesskapet.
Uansett hva grunnen er til at man velger å rense bort visse plagg, så har vi nedenfor satt opp noen forslag til hvordan plaggene kan gå videre til en ny eier – samtidig som man kanskje selv kan finne et nytt og interessant plagg.
Flere av dagens vintagebutikker tilbyr også ”consignment”. Det betyr at man kan levere inn plagg man ønsker å selge. Butikken selger plaggene for en, og tar en del av inntekten i kommisjon. Klærne eksponeres for de kunder butikken allerede har attrahert, og man får litt penger for dem på kjøpet. Disse tjenestene finnes både i fysiske butikker og i online-baserte varianter.
Det finnes også second hand butikker som gjerne tar imot klær for å selge disse videre. Slike butikker betaler ikke for de plaggene de får. Her bør man ha i tankene hvem som siden får fortjenesten av salget, om det går til veldedige formål etc, og samtidig også undersøke hva de gjør med plagg som ikke selges.
Inviter dine venner til en byttedag. Alle tar med plagg de selv ikke lenger ønsker å beholde, og bytter med hverandre. En enkel måte å skaffe seg noe nytt i garderoben samtidig som man blir kvitt det man selv ikke lenger ønsker å ha hengende eller liggende i klesskapet. Supersmart, både for økonomien og miljøet og samtidig morsomt.
Via internett finner man en mengde alternative løsninger for kjøp og salg av brukte klær. Her er det viktig å være godt forberedt for å kunne lykkes. Ta tydelige og bra bilder av de plaggene man ønsker å selge. Et bra bilde kan ofte være avgjørende for om det setter i gang en budgivning eller at man ikke får solgt plagget i det hele tatt.
Dersom man skal selge en blazer eller dress, er det viktig å oppgi korrekte mål av plagget slik at kjøperen skal kunne danne seg en oppfatning av plaggets snitt og passform. Svar på alle spørsmål fra potensielle kjøpere, men samtidig være på vakt slik at man ikke blir utsatt for potensielle bedragere. På de fleste sider kan man se om selgere/kjøpere har gode referanser fra tidligere salg og kjøp.
Velger man å selge via sosiale medier gjelder de samme retningslinjene og rådene som ved online-auksjoner. Sosiale medier har imidlertid en helt annen rekkevidde, avhengig av hvordan du legger opp din Instagram-konto eller andre sosiale medier. Salg via sosiale medier kan ses som en videreutvikling av salg via egne blogger.
Svar på de mest vanlige spørsmålene finner du her.
Hverdager besvarer vi ditt mail i løpet av 24 timer.