Det er vanskelig å få en bedre rubrikk enn den vi har her når det gjelder varemerket Moncler. I snart 70 år har varemerket levert stilfulle og funksjonelle plagg. Med røtter i plagg til ekstrem fjellsport, genialt integrert i mote og stil, er det få andre varemerker som kan måle seg med Moncler.
Tekst: Mikael Vallin
Foto: Niclas Locksén
Publisert
25-02-2022
Moncler oppstod i byen Monestier de Clermont i de sørfranske alpene. Den brilliante entreprenøren René Ramillon så muligheter i den raskt voksende fjellturismen, og i 1952 tok han fram en liten kolleksjon som bestod av soveposer, en foret cape med hette og telt med nytenkende konstruksjon og yttertelt. Produktene, som ble framstilt med både funksjon og kvalitet i materialene, ble raskt en suksess blant kunder med høye krav til funksjon, kvalitet og brukervennlighet.
Den lille klesfabrikken blant fjellene hadde utfordrende arbeidsforhold under kalde vinterdager. I 1954 tok Moncler derfor fram dunjakker som skulle holde fabrikkarbeiderne varme under arbeidsdagene og gjøre arbeidsforholdene noe bedre under arbeidsdagene i den kalde fabrikken.
Ikke lenge etter dette fanget dunjakkene fjellklatreren Lionel Terrays oppmerksomhet. Terray innså raskt at de varme jakkene, framstilt for å tåle hardt fysisk arbeid, også var perfekte plagg for alpine fjellklatrere. Dette førte til at man tok fram Monclers første spesialkolleksjon ‘Moncler pour Lionel Terray’, en kolleksjon som inneholdt dunjakker, vinterbukser beregnet for snø, hansker og soveposer beregnet for de ekstreme værforholdene i Alpene.
Kolleksjonen ble grundig testet under flere tøffe ekspedisjoner samme år og produktene ble løpende endret og tilpasset til det perfekte. Den italienske ekspedisjonen som nådde toppen av K2 valgte nettopp Monclers dunjakker til de tøffe prøvelsene ekspedisjonen krevde. Achille Compagnoni og Lino Lacedelli erobret det som kalles verdens mest dødelige fjell, og Monclers dunjakker fikk en god start på sin reise mot å bli det absolutte signaturplagget for varemerket.

De kommende årene utstyrte Moncler flere ekspedisjoner til flere av verdens tøffeste miljøer med både klær og utstyr for at deltakerne på disse ekspedisjonene skulle være best mulig rustet for å klare det få eller ingen hadde gjort tidligere. Den franske ekspedisjonen som besteg Mount Makalù (8,470 meter) i 1955 hadde utstyr og plagg fra Moncler. I 1964 organiserte Lionel Terray ekspedisjoner til Alaska og Moncler var offisiell leverandør av utstyret. Under vinter-OL i Grenoble i 1968 fikk Moncler oppmerksomhet verden over i media da de var sponsorer for det franske landslaget i utfor.
Tidlig på 2000-tallet fikk Moncler italiensk eier via entreprenøren Remo Ruffini og han har fortsatt i dag en ledende posisjon i selskapet. Ruffini tok den globale identiteten på Monclers dunjakker til nye høyder. Italiensk perfeksjon og estetikk når det gjaldt passform samt eksperimentell forskning når det gjaldt materialer og kvalitet ble lagt til i varemerkets sjel. Dette førte til at Moncler utmerket seg mer enn tidligere via sin allsidighet både når det gjelder stil og mote, og også på det profesjonelle området.
I løpet av historien har Moncler alltid valgt å samarbeide med sterke partnere for å karakterisere varemerkets genuine og unike egenskaper. Deres presentasjoner i kampanjer og kommunikasjon har alltid vært spektakulær og iøynefallende. På samme måte som man gjør under de tøffeste alpine ekspedisjonene markerer man den samme posisjonen innen stil og mote med en genuin hengivenhet og innovasjon. Moncler jobber uavbrutt mot det å finne nye veier som viser varemerkets identitet med artistiske, unike uttrykk og personligheter.