
Lærsåler kontra gummisåler
Et stort spørsmål for mange som kjøper klassiske sko, er hvorvidt de skal velge lærsåle eller gummisåle. Her gjennomgår vi fordelene og ulempene med de vanligste sålealternativene.
Tekst: Jesper Ingevaldsson
Foto: Charlotte Håkansson
Iblant er en allegori den beste måten å forklare på. Derfor: sykler. En racersykkel med bukkestyre og smale, lette dekk kan sammenliknes med en sko med lærsåle. Racersykkelen skal kjøres på jevn asfalt; det er det den er konstruert for og der den trives best. Men racersykkelen kan også ta seg frem på lange strekk med brolegning eller på grusveier. Det er ikke optimalt, men den overlever.
En sko med lærsåle og pålimt slitesåle i gummi, den kan vi i stedet sammenlikne med en hybridsykkel. Fortsatt med bukkestyre og samme type geometri, men med litt mer robust ramme og tykkere dekk, ettersom den skal kjøres på grusveier og raskere stier. Den fungerer selvsagt utmerket på asfalt også, eller i mer ulendt terreng, men der finnes det andre alternativer som er bedre.
Skoen med hel gummisåle er da, som dere kanskje har forstått, terrengsykkelen. Kraftig med støtdempere og dekk med dypt mønster. Den takler de tøffeste forhold, stokk og stein, grøfter og stup. Den tar seg naturligvis frem på asfalt også, om enn ikke like ubesværet som racersykkelen.

I klartekst handler dette om at hvert enkelt produkt er utviklet for sitt område og formål; de har sine fordeler og ulemper og kan som regel brukes også utenfor sitt tiltenkte område i viss grad.
Årsaken til at klassiske sko ofte forbindes med lærsåler, er at lær historisk sett har vært det mest tilgjengelige materialet. Det var gjennom århundrene det mest slitesterke du kunde ha som beskyttelse mellom føttene og bakken. At materialet har overlevd inn i vår moderne tidsalder, er takket være dets mange unike fordeler som ingen andre materialer kan måle seg med, og tradisjonelle konstruksjonsmetoder lever videre av samme grunn.
Lærsåler har den store fordelen at de mykner og blir svært fleksible på den delen som bøyes og skal være myk, mens de beholder stivheten på deler som ikke bøyes like mye. Det er derfor mange opplever at sko med lærsåler føles naturlige å gå i. Følelsen mot underlaget blir også veldig umiddelbar.

Lær er et materiale som puster og slipper igjennom fuktighet, noe som letter fordampningen av svette som forlater fotsålen og trenger videre ned i skoen. Sko med lærsåler fungerer derfor også i de varmere månedene av året.
Det store spørsmålet som gjelder sko med lærsåler, er hvorvidt de kan brukes når det er vått i været. Derav allegorien ovenfor: Selv om det ikke er slike forhold de er aller best egnet for, så klarer de seg atskillig bedre enn hva mange tror. Selvsagt avhenger det til dels av hvor god kvalitet det er på lærsålen, og den slites en anelse mer, men generelt er det ikke noe problem å gå med lærsåler når det regner.
For den som har tenkt å bruke skoene ofte i regnvær, kan det være en god idé å sette på en slitesåle av gummi. Et svært vanlig inngrep som skomakere rundt omkring i landet utfører til stadighet. Mange får satt på en slitesåle på alle skoene med lærsåle de kjøper, men da mister de fordelene ved den rene lærsålen som beskrevet ovenfor, og det er jo synd. Fordelen med slitesålen er selvsagt at sålen blir mer motstandsdyktig mot fuktighet, noe som gjør at skoen ganske enkelt varer lenger. Følelsen ligger relativt nær lærsålens, bortsett fra akkurat hvordan den er mot underlaget; dessuten begrenses pusteevnen i noen grad.
Så da er vi kommet til den hele gummisålen. Her må vi regne med alt fra tynne såkalte city-såler via de vanlige Dainite-sålene (og tilsvarende) opp til dem med riktig grovt mønster. En gummisåle av god kvalitet kan vare svært lenge før skoen trenger å såles om. På den annen side puster sko med gummisåler dårligere. Mye av fuktigheten som slippes ut under foten, kan ikke fordampe før etter at skoene er tatt av og får hvile, noe som gjør at sko med gummisåler kan trenge litt lengre tid på å tørke helt etter bruk. Imidlertid gjør gummisålen at skoen isolerer bedre mot kulde. Også det en grunn til at sko med gummisåler er klart best om vinteren.

Forskjellige sko til forskjellige anledninger, med andre ord. Men også slikt som ligger utenfor den respektive sålens komfortsone kan takles, i hvert fall hvis det bare skjer en gang iblant og ikke til daglig. Det bør også nevnes at sålen bare er en del av skoens egnethet for forskjellige bruksområder. Overlæret er minst like viktig. Mer om det i en kommende artikkel i Carl Magazine.
En sko med lærsåle og pålimt slitesåle i gummi, den kan vi i stedet sammenlikne med en hybridsykkel. Fortsatt med bukkestyre og samme type geometri, men med litt mer robust ramme og tykkere dekk, ettersom den skal kjøres på grusveier og raskere stier. Den fungerer selvsagt utmerket på asfalt også, eller i mer ulendt terreng, men der finnes det andre alternativer som er bedre.
Skoen med hel gummisåle er da, som dere kanskje har forstått, terrengsykkelen. Kraftig med støtdempere og dekk med dypt mønster. Den takler de tøffeste forhold, stokk og stein, grøfter og stup. Den tar seg naturligvis frem på asfalt også, om enn ikke like ubesværet som racersykkelen.

I klartekst handler dette om at hvert enkelt produkt er utviklet for sitt område og formål; de har sine fordeler og ulemper og kan som regel brukes også utenfor sitt tiltenkte område i viss grad.
Årsaken til at klassiske sko ofte forbindes med lærsåler, er at lær historisk sett har vært det mest tilgjengelige materialet. Det var gjennom århundrene det mest slitesterke du kunde ha som beskyttelse mellom føttene og bakken. At materialet har overlevd inn i vår moderne tidsalder, er takket være dets mange unike fordeler som ingen andre materialer kan måle seg med, og tradisjonelle konstruksjonsmetoder lever videre av samme grunn.
Lærsåler har den store fordelen at de mykner og blir svært fleksible på den delen som bøyes og skal være myk, mens de beholder stivheten på deler som ikke bøyes like mye. Det er derfor mange opplever at sko med lærsåler føles naturlige å gå i. Følelsen mot underlaget blir også veldig umiddelbar.

Lær er et materiale som puster og slipper igjennom fuktighet, noe som letter fordampningen av svette som forlater fotsålen og trenger videre ned i skoen. Sko med lærsåler fungerer derfor også i de varmere månedene av året.
Det store spørsmålet som gjelder sko med lærsåler, er hvorvidt de kan brukes når det er vått i været. Derav allegorien ovenfor: Selv om det ikke er slike forhold de er aller best egnet for, så klarer de seg atskillig bedre enn hva mange tror. Selvsagt avhenger det til dels av hvor god kvalitet det er på lærsålen, og den slites en anelse mer, men generelt er det ikke noe problem å gå med lærsåler når det regner.
For den som har tenkt å bruke skoene ofte i regnvær, kan det være en god idé å sette på en slitesåle av gummi. Et svært vanlig inngrep som skomakere rundt omkring i landet utfører til stadighet. Mange får satt på en slitesåle på alle skoene med lærsåle de kjøper, men da mister de fordelene ved den rene lærsålen som beskrevet ovenfor, og det er jo synd. Fordelen med slitesålen er selvsagt at sålen blir mer motstandsdyktig mot fuktighet, noe som gjør at skoen ganske enkelt varer lenger. Følelsen ligger relativt nær lærsålens, bortsett fra akkurat hvordan den er mot underlaget; dessuten begrenses pusteevnen i noen grad.
Så da er vi kommet til den hele gummisålen. Her må vi regne med alt fra tynne såkalte city-såler via de vanlige Dainite-sålene (og tilsvarende) opp til dem med riktig grovt mønster. En gummisåle av god kvalitet kan vare svært lenge før skoen trenger å såles om. På den annen side puster sko med gummisåler dårligere. Mye av fuktigheten som slippes ut under foten, kan ikke fordampe før etter at skoene er tatt av og får hvile, noe som gjør at sko med gummisåler kan trenge litt lengre tid på å tørke helt etter bruk. Imidlertid gjør gummisålen at skoen isolerer bedre mot kulde. Også det en grunn til at sko med gummisåler er klart best om vinteren.

Forskjellige sko til forskjellige anledninger, med andre ord. Men også slikt som ligger utenfor den respektive sålens komfortsone kan takles, i hvert fall hvis det bare skjer en gang iblant og ikke til daglig. Det bør også nevnes at sålen bare er en del av skoens egnethet for forskjellige bruksområder. Overlæret er minst like viktig. Mer om det i en kommende artikkel i Carl Magazine.
Tagger:
Hva syntes du om denne artikkelen?
4 Kommentarer
#1
Ofte er erfaring den eneste guiden som virkelig hjelper. Jeg var selv ute og kjørte i vinter, og hadde på et par Loake med dainite-såler med alternerende lag gummi og lær. Men det var glatt, og et sted gled bilen sidelengs. Jeg måtte sparke vekk snøen. Den fine, jevne, mørke randa var borte, og i stedet var det blekt, skadet lær der! Joda, slikt kan fikses (og det hjelper å ha en skomaker!), og mange besserwissere ville sikkert si man aldri gjør slik, men det var det det tok for meg å lære forskjell i bruksområdene til lær og gummi.
Den18 april 2019
#1
@Anonym Som Har Lært På Den Harde Måten: Kjære anonym,
Jeg tolker svaret ditt som at gummisålene dine har løsnet når du sparket løs snø i forbindelse med at du hadde problemer med bilen i snøværet. Vi er flere som har kjørt fast i snøen : ) . Ordentlige Dainite såler er alltid fastsydde med randsøm, noe som bør forhindre at sålen faller av. Lave temperaturer kan derimot gjør at lim fryser og som alle andre material i plast blir det da mindre holdbart. Gummisåler som er limt på lærsåler sitter derfor heller ikke like godt fast og ved denne typen uheldig bruk kan de derfor løsne og falle av. Vi er glade for å høre at du har tilgang til en god skomaker og at erfaringen har gjort det enklere å velge såle til anledningen i tiden som kommer.
Jeg tolker svaret ditt som at gummisålene dine har løsnet når du sparket løs snø i forbindelse med at du hadde problemer med bilen i snøværet. Vi er flere som har kjørt fast i snøen : ) . Ordentlige Dainite såler er alltid fastsydde med randsøm, noe som bør forhindre at sålen faller av. Lave temperaturer kan derimot gjør at lim fryser og som alle andre material i plast blir det da mindre holdbart. Gummisåler som er limt på lærsåler sitter derfor heller ikke like godt fast og ved denne typen uheldig bruk kan de derfor løsne og falle av. Vi er glade for å høre at du har tilgang til en god skomaker og at erfaringen har gjort det enklere å velge såle til anledningen i tiden som kommer.
Den03 mai 2019
#2
Det var en veldig fin artikkel. Jeg lurer på hvor jeg kan få kjøpt såler i «løs» vekt. Tenker å skifte selv
Lars
Lars
Den18 februar 2022
#2
@Lars Aunan: Det høres ut som et modig prosjekt, som krever en veldig hendig utøver for å oppnå et godt resultat. Jeg mistenker at du vil klistre en gummisåle på utsiden av skinnsålen? Jeg husker fra barndommen at det til og med fantes slike gummisåler i vanlige dagligvarebutikker, ved siden av skokremene; ) I dag vet jeg at jeg har sett for eksempel Vibram-såler som selges på nett.
Den18 februar 2022
Vil du fortsette der du var?
Kunderådgivning
Vanlige spørsmål
Svar på de mest vanlige spørsmålene finner du her.
Hverdager besvarer vi ditt mail i løpet av 24 timer.
Personlig stilrådgivning
Vi tilbyr pr i dag personlig stilrådgivning både via digitale og fysiske kundemøter ved vårt hovedkontor i Borås, Sverige.
Dersom du er interessert og vil bestille en tid med vår personal shopper, send en e-post til [email protected], hvor du også spesifiserer om du ønsker et digitalt eller fysisk møte. Vi hører av oss igjen med flere detaljer og forslag på tider.
Våre stilrådgivere ser frem til å hjelpe deg med å oppdatere garderoben din og investere i kvalitetsklær som holder over tid!
Logg inn
Choose your delivery country