Japanernes fokus på kvalitet og håndverkstradisjoner er to av de tingene som faller innenfor rammen "Made in Japan". Tar vi med oss dette videre finner vi igjen disse to tingene hos Porter-Yoshida & Co - veskeprodusenten som jobber og lever etter filosofien "One stitch, all soul".
Tekst: Martin Johansson
Foto: Ted Olsson
Publisert
26-08-2021
Varemerket Porter har en forholdsvis innviklet bakgrunnshistorie. Kichizo Yoshida, grunnleggeren av varemerket, åpnet sitt første veskeatelier i 1935 under navnet Yoshida Kaban Seisakujo. Det første tiåret var tøft da andre verdenskrig kom og gjorde at Yoshida ble tvunget til å stenge ned butikken sin. I 1951 kom nystarten og bedriften fikk navnet Yoshida & Co. Ltd. Suksessen lot ikke vente på seg og etter å ha lansert
The Elegant Bag i 1953 kunne man ganske snart se Yoshidas vesker blant både filmstjerner og kongelige. På 50-tallet var det derimot veldig uvanlig å produsere vesker under et eget japansk varemerke. Veskene ble derfor bestilt inn av de store, flotte butikkkjedene. Yoshida følte at det håndverket han og bedriften leverte burde bli gjenkjent uansett hvor veskene ble solgt og valgte derfor å ta fram varemerket Porter i 1962. Resten er, som man ofte sier, historie.
Etter lanseringen i 1962 har Porter fortsatt å produsere vesker med fokus på håndverket og kvaliteten. Alle deres produkter produseres fortsatt i Japan, ofte av personer som har brukt årevis på å lære seg og videreutvikle kunnskapen om sitt eget håndverk. I 1983 introduserte man
Tanker-kolleksjonen, en kolleksjon med inspirasjon fra MA-1-jakkene som ble brukt av det amerikanske flyvåpenet. Veskene var framstilt i nylon og fantes kun i to farger, svart og sage og med en innside i sterk oransje. I dag er det nettopp disse nylonveskene som kjennetegner varemerket, fortsatt produsert i samme fabrikk og under kontroll av samme veskemakere som fikk oppdraget i 1983.
Ser man nærmere på designen av veskene bærer de tydelig preg av inspirasjon fra det militære og spesielt fra det amerikanske flyvåpenet. Deres fokus ligger på å føre sammen form og funksjon, der romslige lommer kombineres med enkle rektangulære former og monotone fargeskalaer. Alltid med utgangspunkt i det vann- og smussavvisende nylonmaterialet. Det mest imponerende med Porter er kanskje ikke kvaliteten på veskene deres, men deres filosofi rundt deres design som ligger til grunn for utformingen av veskene. Helt siden starten har de klart å balansere mellom en tidløs og en innovativ stil. Ser vi for eksempel på deres
2way Boston Bag passer den like fint sammen med en klassisk grå dress som til et antrekk hentet direkte fra catwalken. Denne enkle, men allikevel iøynefallende designen kombinert med bruken av nylon som material, gjør at man tydelig ser en rød tråd i alle produktene hos varemerket - uansett om det handler om en ryggsekk eller en lommebok.
I dag framstiller Porter mer enn tusen forskjellige modeller av vesker, lommebøker og tilbehør, noe som gjør at deres katalog inneholder noe for de aller fleste av oss. Behøver du noe å bære PCn i fram og tilbake til skole eller jobb finnes det dokumentvesker eller totebags. Vil du bare kunne legge telefonen og nøklene i noe når du går en kortere spasertur kan du velge en av deres mindre skuldervesker. Uansett hvilket alternativ du velger kommer vesken, takket være kvaliteten og designen, til å kunne følge deg i flere år framover.
Hva syntes du om denne artikkelen?