Vi har alle gått med dem, og antakelig har du flere par som står hjemme i garderoben. Joggesko, sneakers, trainers, tennissko eller turnsko - kjært barn har mange navn, og til tross for at de bare har eksistert i litt over hundre år, har de hatt stor innflytelse på hvordan vi kler oss.
Til å begynne med ble de utelukkende båret av eliteidrettsutøvere på slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet, i 1960-årene var de en naturlig del av preppy-uniformen, mens de i dag kan brukes med like stor selvfølge til dress som til et par treningsshorts. Sneakersens historie er mildt sagt både begivenhetsrik og mangfoldig. Den har tilbakelagt en reise der det er bygd broer mellom samfunnsklasser, og i dag framstår sneakers som et akutelt og uformelt skotøy for alle.
INNHOLD
En lang historie, kort fortalt
Slik brukes, sneakers i dag
Varemerker å kjenne til
Sneakers gjennom tidene
EN LANG HISTORIE, KORT FORTALT
Sneakers og deres historie er en reise med teknisk utvikling og framskritt som følgesvenner, men historien har en opprinnelse som på mange måter er uklar, og det er mange som påberoper seg å ha vært først ute med ideen (slik det ofte er med klassiske plagg og skotøy).
En ting vi i hvert fall vet med sikkerhet, er at hvis det ikke hadde vært for en mann ved navn Charles Goodyear (den samme som har gitt navn til den velkjente produsenten av bildekk), som i 1839 oppfant og tok patent på prosessen med å vulkanisere gummi, hadde vi neppe hatt de
joggeskoene vi kjenner i dag. Vulkaniseringsprosessen gjorde det mulig å kunne feste og forme gummi rundt et annet materiale, for eksempel tekstil, noe som i sin tur åpnet for helt nye konstruksjonsmetoder innenfor produksjonen av blant annet sko.
De tidlige sportsskoene
Det var likevel først i 1870-årene at man begynte å produsere «sportssko» med gummisåler, og da for «gentlemansporten» krokket, som var populær blant datidens overklasse og aristokrati. Disse nye skoene med såler av gummi og overdel i tekstil gjorde det lettere å stå på og treffe kulen, sammenlignet med de tidligere skoene med lærsåler, og de ble grunnlaget for det engelskmennene i dag kaller «plimsolls». De var en tidlig forløper for en lett konstruert tøysko med gummisåle.
Interessant fakta:Før man begynte å bruke løpe- og treningssko med gummisåler, lignet de tidlige løpeskoene relativt mye på de pene skoene med lærsåler som vi i dag bærer til dress, bortsett fra at de hadde spikersåler for bedre feste. |
Sneakers som allemannseie
Vi hopper fram et par tiår til 1916, da det amerikanske selskapet U.S. Rubber lanserer sin linje med sko med gummisåle under varemerket Keds. Dette er en stor milepæl i sneakersens historie, ettersom disse skoene skulle bli de første som for alvor ble markedsført og gikk under benevnelsen «sneakers». Etter dette årstallet strømmer det på med interessante hendelser i sneakersverdenen. For å nevne noen lanserte Converse sine første All-Stars i 1917, Adidas ble grunnlagt i 1924, og det ikoniske italienske varemerket Superga lanserte sin klassiske modell 2750, i 1925. Ser vi enda litt lenger fram i tiden, til 1960-tallet så ser vi ytterligere giganter ta steget inn blant andre sneakers: New Balance, Van’s og Nike under sitt daværende navn Blue Ribbon Sports (BRS).
Benevnelsen "sneakers"
Man skulle kunne tenke seg at en mer logisk benevnelse på denne typen sko skulle vært «walkers» eller «runners», i og med at det er nettopp det de er utviklet for. Så hva var det som gjorde at de endte opp med navnet sneakers? Hvis vi skal tro enkelte kilder, handler det om at reklamemannen Henry Nelson McKinney, som på slutten av 1910-talet jobbet for det amerikanske reklamebyrået N.W. Ayer & Son, kom opp med begrepet «sneakers» fordi skoenes myke gummisåle gjorde dem så stille at det bokstavelig talt gikk an å «sneak up on people».
Hva de er blitt brukt til
Stilmessig har sneakers i tidens løp spilt mange forskjellige roller, og har uavhengig av etnisitet, samfunnsklasse, alder eller kjønn blitt en naturlig del av folks livsstil. Alt fra å ha blitt båret av idrettsutøvere på høyt nivå ved forrige århundre og velbemidlede studenter ved finere læresteder som IVY-League, til slitne forsteder og i dag til å bæres av lederne for dagens teknologigiganter og av banktjenestemenn til dress eller
jakke og bukse.
Det kan sies at det har foregått en slags demokratiseringsprosess, ettersom skoene passer for alle. Gjennom historien har alle som har brukt skoene, ytt sitt bidrag til joggeskoens historie, og egne subkulturer har hatt spesifikke modeller som taler nettopp for deres sjanger.
Ta for eksempel den mer uformelle turnskoen, en modell som gjerne forbindes med 1950- og 1960-tallets «college graduates» ved IVY-league-universitetene og en distinkt amerikansk østkyststil. Se bare på John F. Kennedy eller Teruyoshi Hayashidas-fotografiene i boken Take IVY fra 1960-tallet, der han dokumenterte livet ved disse amerikanske universitetene.
Eller for den sakens skyld det minimalistiske varemerket Common Projects versjon av en mer pyntet snekers, som har satt standarden og kan betraktes som startskuddet for at man har åpnet for et mer oppkledd syn på hva sneakers kan kombineres til.
For ikke å snakke om hvordan «sneakerheads» på slutten av 1900-tallet, og også i dag, har påvirket bruken av joggesko innenfor sin sjanger ved å være hektet på eksklusive «kicks» og samle på begrensede opplag av modeller som Nikes basketsko Air Jordans og Dunk.
Interessant fakta:Visste du at da Nike i 1985 lanserte modellen Air Jordan, ble varemerket tvunget til å betale en bot på USD 5000 for hver match der Michael Jordan brukte skoene? Det skyldtes at skoene ikke fulgte NBAs regler for hvilke produkter spillerne fikk bruke. Nike betalte bøtene med glede, ettersom kontroversene medførte stor internasjonal publisitet og etablerte merket blant tidens "sneakerheads". |
SLIK BRUKES SNEAKERS I DAG
Etter at skoene på slutten av 1900-tallet ble dominert av en mer street-preget stil, kan vi nå se at man går mer tilbake til klassiske sneakers i tekstil og skinn, der mange velger sko i enklere farger eller naturskinn, i finere og kanskje også mer pyntede versjoner.
En faktor som kan ha bidratt til dette, er sannsynligvis den økte interessen for håndverksmessig produserte produkter, som har dominert mannlig stil på 2010 tallet, og den økte bevisstheten de fleste av oss har pr i dag når det gjelder produkters opprinnelse og tradisjoner. Dette har ført til at vi har kunnet se utallige nye og nygamle måter å bruke sneakers.
Til dress
Hvis vi tar et tilbakeblikk på snekersens opprinnelse, er dette bruksområdet antakelig et av områdene som lengst borte fra der alt startet. Det er kanskje ingen stor overraskelse, ettersom den velkledde herren i dress på mange måter er svært konservativ med hensyn til hva han tar på seg, og sjelden legger noe nytt og ukjent til uniformen sin.
Moderne preppy
Hvis det finnes en stil som aldri slutter å fascinere, så er det preppy-stilen som tidligere speilet troen på den amerikanske drømmen. En stil som stadig i større eller mindre grad påvirker hvordan vi kler oss, med klesgiganter som
Ralph Lauren, Gant og Tommy Hilfiger som tydelige forbilder.
Den klassiske løpeskoen
En av de tidligere tendensene der vi så at man lurte inn joggesko i en mer velkledd stil, som vi kunne notere oss for et par år siden, var at løpesko begynte å bli en del av menneskers jobbuniform. Dette var en trend som blant andre New Balance gikk i bresjen for.
Trenden kan sammenlignes med konseptet Casual Friday, men for sko. Disse ledige og behagelige
skoene ble ofte brukt bare til å gå til og fra jobben i, for deretter å bli byttet ut med penere sko når man var vel framme. Etter hvert overgikk det til at de ble sittende på føttene, og i dag er de et selvfølgelig innslag i et uformelt, men pent antrekk for en vanlig dag på jobben.
Moderne minimalisme
Den såkalte skandinaviske minimalismen kommer ofte til uttrykk innenfor hjemmeinnredning, men kan også gjelde klær og stil. Ikke minst har den satt sitt avtrykk på bruken av sneakers. Brukere med en forkjærlighet for Common Projects og en enkel stil, der Instagram-profilene Fredrik Risvik og amerikaneren Phil Choen, også kjent som "thepacman82", kan stå som tydelige eksempler på dette.
VAREMERKER Å KJENNE TIL
Gjennom historien har flere sneakersmerker kommet og gått, og alle har satt sitt preg på hvordan vi bruker skoen i dag. Vi oppsummerer noen av disse, både nye og gamle, som du bør kjenne til.
Adidas
Det er vanskelig å ha unngått
Adidas, med mindre man har bodd i en hule de siste hundre årene. Varemerket ble grunnlagt med tanke på idrettens forskjellige behov av brødrene Adolf (Adi) og Rudolf Dassler, og har levert flere ikoniske modeller, blant andre
Stan Smith,
Superstars og
Gazelle.
Enkle og minimalistiske sneakers i sin mest rendyrkede form. Modellen
Achilles, som er varemerkets flaggskip, har vært inspirasjon for atskillige tolkninger av andre varemerker og på mange måter kan det unge varemerket og grunnleggerne Prathan Poopat og Flavio Girolamis presenteres som sneakers-verdenenes svar på Apple.
Ikonisk italiensk varemerke som først og fremst er kjent for sin modell
2750, en uformell sneakers i tekstil med gummisåle som er blitt produsert uten avbrudd helt siden 1925.
New Balance
New Balance ble grunnlagt i 1906 og produserte til å begynne med innleggssåler, men begynte på 1960-tallet for alvor å produsere løpesko. I dag er selskapet en av de dominerende kreftene i verden på dette området. Ikoniske og banebrytende modeller fra varemerket som du bør kjenne til, er modeller som 574 og 966.
En liten, tradisjonell, italiensk familieeid bedrift som har et sterkt fokus på lokal produksjon og omhyggelig valgte skinnkvaliteter. Deres stilfulle joggesko i skinn og med skinnlisser har i de senere årene stått som et forbilde for mange andre produsenter og er blitt et opplagt valg for stilbevisste, velkledde menn.
Nike
Nike - verdens høyest verdsatte sportsvaremerke – har ikke ligget på latsiden etter at selskapet ble grunnlagt i 1964, under det daværende navnet Blue Ribbon Sports. Varemerkets satsing på høyteknologiske sportssko har generert atskillige ikoner innen joggeskoenes verden, blant andre Air Jordans, Air Force 1, Air Max, Dunk og Cortez, som sementerte sin ikonstatus i filmen Forrest Gump fra 1994, der Forrest løper tvers over det amerikanske kontinentet i nettopp et par
Cortez.
Med en visjon om å produsere sneakers til mannen som vanligvis valgte pene herresko, har kompanjongene Adam Lewenhaupt og Nicholas Bonde og deres første modell, Tarmac, som ble lansert i 2013, falt i smak hos den moderne mannen og er blitt av en samtidens klassikere.
Et ungt og idealistisk varemerke som er verdt å følge med på. Med en sterk satsing på en økologisk og miljømessig bærekraftig produksjon av et produkt som virkelig er bra for jorden, har det franske varemerket bare så vidt begynt å sette sitt preg på sneakersverdenen.
SNEAKERS GJENNOM TIDENE
1800
De første spesialiserte løpeskoene utvikles. Til å begynne med lignet de vanlige pene skinnsko med spiker i sålen.
1839
Charles Goodyear gjør det mulig å produsere sko med gummisåle da han finner opp prosessen med å vulkanisere gummi slik at det kan festes og formes rundt et annet materiale, for eksempel tekstil.
1870
Først i 1870-årene begynner man å produsere sko med gummisåler til krokketspill, da det i betydelig grad gjorde det lettere å stå på kulen sammenlignet med de tidligere glatte lærsålene. Skoene er forløperen for det engelskmennene i dag kaller "plimsolls".
1916
Det amerikanske selskapet U.S. Rubber utvikler en ny og mer komfortabel sko med vulkanisert gummisåle og overdel i lerret, som kalles Keds. Disse skoene er blant de første til å bli markedsført som "sneakers".
1917
Converse lanserer sin ikoniske modell Converse All-Stars. Modellen får imidlertid navnet først i 1923.
1924
Brødrene Adolf (Adi) og Rudolf Dassler grunnlegger "Gebrüder Dassler Schuhfabrik", som senere skal bli det verdenskjente varemerket for joggesko, Adidas.
1925
Det italienske varemerket Superga lanserer sin ikoniske og den dag i dag aktuelle modell 2750.
1936
Amerikaneren Jessie Owens vinner fire gullmedaljer under OL i Berlin, iført løpesko fra Adidas. Dette ble et viktig vendepunkt for varemerket.
1948
Rudolf Dassler bryter samarbeidet med broren og starter sitt eget varemerke Puma, som samme år lanserer fotballskoen "ATOM".
1958
Det britiske varemerket J.W. Foster and Sons bytter navn til Reebok.
1960
New Balance, som tidligere hadde satset på produksjon av innleggssåler, lanserer nå sin første seriøse satsing på joggesko, med løpeskoen "Trackster". Dette er den første i verden med en såkalt "ripple sole".
1963
Adidas lanserer en av verdens mest velkjente joggesko – Adidas Stans Smith.
1964
Phil Knight og Bill Bowerman grunnlegger varemerket Blue Ribbon Sports (BRS), som produserer høyteknologiske treningssko til en lav pris. I dag kjenner vi varemerket som Nike.
1966
Vans blir grunnlagt i California, USA, av Paul Van Doren og hans tre forretningspartnere.
1968
Bestselgeren "Gazelle" fra Adidas blir lansert.
1969
Adidas kommer med enda et ikon, denne gangen Adidas Superstar.
1970
Converse kjøper rettighetene til joggeskoen Jack Purcell, et ikon som den dag i dag inngår i deres sortiment.
1971
Blue Ribbon Sports bytter navn til Nike.
1981
Fred Perry skaper sine første tennissko sammen med det verdifulle amerikanske varemerket Etonic.
1982
Nike er blitt den største produsenten av treningssko i USA, og deres ikoniske "swoosh"-logo er nå blitt en velkjent merkevare. Samme år lanserer de sin første basketsko – Air Force 1.
1983
Reebok lanserer sin løpesko Reebok Classic, en modell som i dag har oppnådd popularitet langt utenfor løpebanen.
1984
Nike skriver kontrakt med Michael Jordan.
1985
Nike lanserer den ikoniske Air Jordan 1, en modell som til å begynne med førte til atskillige bøter for Michael Jordan, ettersom skoene ikke var i tråd med NBAs regler for hvilke antrekk og produkter som var godtatt på banen. Nike betalte bøtene med glede, for kontroversene medførte stor internasjonal publisitet og ga dem innpass blant såkalte "sneakerheads".
1987
Nike lanserer sin mest velkjente modell, Air Max 1.
1988
Nike lanserer sin første "Just Do It"-kampanje.
1988
New Balance lanserer modellen 966, verdens første 100 dollars-løpesko, som bruker støtdempingsteknologi.
2003
Den klassiske løpeskoen 574 fra New Balance relanseres. I dag er den en av varemerkets mest populære modeller.
2004
Common Projects grunnlegges av art directoren Prathan Poopat og den kreative konsulenten Flavorio Girolami. Samme år lanserer de sin i dag velkjente modell Achilles.
2005
Det franske varemerket Veja lanserer sin første kolleksjon av økologiske og miljøvennlige sneakers.
2013
Kompanjongene Adam Lewenhaupt og Niklas Bonde etablerer varemerket C.QP og lanserer modellen Tarmac. Sneakers for den velkledde mannen.