Det finnes ikke et entydig svar på hvordan man skal kle seg til møtet med kunden eller andre lignende sammenheng. Vi kommer i dette innlegget å gi noen nyttige tips, samt dele våre tanker rundt dette tema.
Tekst: Mikael Vallin
Foto: Evelina Lind
Publisert
15-11-2018
Kundemøter er alltid viktige, og måten man presenterer seg selv og det firma man representerer har en viss betydelse, også når det gjelder valg av antrekk. Hvordan kler man seg så til disse møtene? Gamle regler sier "smelt inn", man skal ikke kle seg for ledig, heller ikke for fint i forhold til anledningen og det firma man besøker.
Spørsmålet man kan stille seg selv er: "Er det viktigste å se ut som en i mengden, eller vil man uttrykke sin egen stil?". Det er viktig å tenke på at man representerer et firma og at det ikke alltid er den personlige stilen som skal styre klesvalget. Som representant for et selskap skal man signalisere kunnskap, profesjonalitet og pålitelighet, og det er helt avgjørende at man føler seg bekvem i det antrekket man har valgt for at man skal kunne utstråle dette.
Sund fornuft sier at det kanskje ikke passer å komme i mørk dress, hvit skjorte og slips til et firma der man generelt har en ledigere stil og for eksempel kler seg i piké, jeans og sneakers. Det behøver samtidig ikke være ens første tanke at man skal ta bort slipset dersom slips noe man ellers vanligvis bruker. Det viktigste er å finne et antrekk og egen stil, som fremdeles harmonerer med den situasjonen man befinner seg i.
Er man tilhenger av å bruke slips, og vil beholde denne stilen i antrekket, kan det være bra å satse på et slips med tekstur/struktur som for eksempel lin, bomull, ull- eller silkeblandinger. Det tar ned graden av formalitet betydelig, og skaper et langt mer avslappet stilinntrykk. Når det kommer til valg av blazer gjelder det samme; bruk gjerne plagg av en noe grovere kvalitet som tweed, flanell eller i veven basket weave.
Dersom man helst ikke bruker blazer, kan en v-ringet pullover over en skjorte skape et sammensatt og gjennomtenkt stilinntrykk. På høst- og vinterstid er pologenseren et stilfullt og tidløst alternativ. Man bør unngå å bruke jeans, med mindre man vet at dette er et plagg som arbeidsgiveren som besøkes gjerne bruker. En bra, kanskje en noe foreldet regel, er at det er bedre å være en anelse for velkledd enn for ledig og avslappet kledd. Dette gjelder så og si i alle situasjoner, og spesielt når man skal treffe nye kunder.
Før vi presenterer noen stilforslag og tenkbare kombinasjoner, vil vi sammenfatte vårt resonnement ved å understreke vekten av at man skal forsøke å beholde sin egen stilidentitet så langt det er mulig. Dersom det kreves at man må kle seg i et plagg man ikke er så vant å bruke, kan man forsøke å sette sitt eget preg på antrekket. Behøver man for eksempel må kle seg i dress, og dette er et antrekk man absolutt ikke er vant til å bruke, kan man gjøre antrekket mer personlig ved å velge en skjorte og et slips som harmonerer med den stilen man vanligvis uttrykker. Slik skaper man sin egen stil. Man føler seg mer bekvem i antrekket, og utstråler dermed også tillit og troverdighet. Til slutt, vær ikke redd for å be om hjelp dersom du føler deg usikker.
Blazer og bukse i en nedtonet stil
En avslappet approach med blazer, skjorte, slips og lommetørkle. Ta bort slipset og lommetørkleet i kombinasjonen for ytterligere å tone ned antrekket.
Pologenser og ullfrakk
I denne diskré minimalistiske kombinasjonen står den tidløse pologenseren i sentrum, og rammes inn av en vakker blå ullfrakk. Et scarf i som går ton-i-ton med frakken gir antrekket et sobert uttrykk.