Svenske varemerker er høyt respektert. Når vi for en stund siden, endelig kunne lansere den hanskeprodusenten Hestra, besøkte vi samtidig familiebedriften på stedet som har gitt dem navnet. Les mer om hva som gjør dem til en av verdens beste aktører på sitt område.
Tekst: Mikael Vallin Foto: Evelina Svantesson
Publisert
23-10-2016
Som mange andre produsenter på høyt nivå innen sitt fagområde, har Hestra startet sin produksjon ut fra behov som fantes ute hos forbrukerne. I dette tilfellet hansker som skulle tåle de harde arbeidsforholdene som skogsarbeidere levde og arbeidet under på trettitallet.
Martin Magnusson, grunnlegger av Hestra, kom til stedet med samme navn på begynnelsen av 1930-tallet. Som den sanne entreprenør han var, så han fort behovet for skikkelige hansker innen skogbruket. Største delen av Hestras produktutvalg er tatt fram for å møte disse praktiske behovene.
Martins sønner var lidenskapelige skiløpere og aktive i Hestras slalåmklubb som ble grunnlagt allerede i 1938 og som faktisk er en av Sveriges eldste. Hestra var, med tanke på den tidens slalåmbakker, et stort skianlegg og folk fra hele Sverige kom for å kjøre slalåm i bakken på Isaberget. Brødrene Magnusson oppdaget ganske snart behovet for slitesterke slalåmhansker for alle skikjørere, og da også mulighetene til enda et meget innbringende produktsegment.
Tidlig på 1900-tallet, i skibakken Isaberg, fødtes den første idèen til Hestras kolleksjon av skihansker.
I årene som gikk ble skisporten mer og mer populær og Hestras produksjon av skihansker vokste med det økende behovet. Grunnstammen i produksjonen var fortsatt brukshansker for yrkeslivet. Produktutvikling for hansker til hæren og for militær virksomhet er et viktig og betydelig område, der bedriften får satt sin kunnskap og nøyaktighet på prøve når de stadig møter på nye vanskelige, men også varierende utfordringer. Man har i lang tid produsert militærhansker for daglig bruk i tøft skogs- og feltmiljø, der bedriftens kunnskap når det gjelder produkter innen skogbruk har kommet til godt til nytte.
Et av de vanskeligste oppdragene Hestra har tatt på seg innen militær virksomhet, er et oppdrag fra flyvåpenet i Norge der man skulle ta fram en hanske til norske piloter. Den skulle være ekstremt tynn og følsom, slik at pilotene skulle kunne manøvrere fintfølende kontroller på styrespaken med fingerspissene. Samtidig var kravet at hansken skulle være slitesterk og at materialet skulle oppfylle de strenge kravene til egenskaper som kreves og som må fungere i et cockpitmiljø. Avslutningsvis var kravet at hansken skulle være vanntett i minst fire minutter ved eventuelle nødlandinger i meget kaldt vann. Det norske militæret ga oppdraget til Hestra med et smil og så på det som et ”Mission Impossible”. Hestra tok imot oppdraget med et smil, takket for tilliten, og løste det som ingen annen hadde klart tidligere.
Niklas Magnusson viser fram Hestras kolleksjon av hansker.
Gjennom hele bedriftens historie har nye produktsegment blitt lagt til i sortimentet, basert på at man fant ”åpninger” i markedet der gode og holdbare hansker var målet. Man startet etter hvert også produksjon av barnehansker, da man i familien Magnusson helt enkelt ikke fant gode alternativ til hansker til sine egne barn som fungerte i barnehagen og på fritiden.
Hestra var en av få aktører som ganske tidlig så behovet for å flytte deler av sin produksjon til andre land med lavere produksjonskostnader for å kunne overleve i bransjen, men med fokus på land som hadde stor håndverkskunnskap. På 60-tallet hadde Sverige fortsatt et stort antall hanskemakere, i dag er Hestra de eneste gjenlevende i Sverige. Alt takket være familien Magnussons teft for forretninger og forståelse for hva som kreves for å holde en framgangsrik og blomstrende virksomhet ved liv.
I motsetning til andre produsenter som har flyttet sin produksjon utenfor rikets grenser, har Hestra valgt å bevare hjertet av virksomheten og alle viktige funksjoner i Hestra. All produktutvikling, alle administrative funksjoner, markedsføring og viktigst av alt, kvalitetskontrollen, er fortsatt plassert hos Hestra. Hvert eneste skinn som senere skal bli hansker, passerer bedriftens lokaler i Hestra. ”Dette er en av de egenskaper jeg tror skiller oss ut fra mange andre produsenter i bransjen, og en del av kjernen som gjør oss unike” sier Niklas Magnusson, en av fire sønner Magnusson som utgjør fjerde generasjon av familien i bedriften. Det er kun gjennom fysisk berøring og årelang erfaring man kan kvalitetssikre et skinn, kjenne tykkelsen, tekstur, avgjøre hvordan mengden av arr, strekkmerker og andre naturlige detaljer i skinnet påvirker kvalitetsnivået, eller om disse bare er en av de delene som et naturmateriale som skinn forventes å bestå av.
En hanskemakers verktøy.
”Vi får inn elgskinn fra Finland, lammenappa fra Etiopia, hjorteskinn fra Nord-, geiteskinn fra Pakistan til sportshansker, peccaryskinn fra Amazonas og carpinchu fra Argentina, for å nevne en brøkdel”, forteller Niklas. På samme måte som med trær, er det generelt slik at jo tøffere geografisk miljø et dyr har vokst opp i, desto bedre blir skinnet. Store deler av Etiopia ligger høyt over havet, det er karrig, kaldt og tørt. Dyr som vokser opp her, vokser sakte, noe som gir et bedre skinn.
På samme måte som vi har nevnt i andre reportasjer tidligere, er ”defekter” på et skinn i prinsippet bare en selvfølgelig del av et naturmateriale som skinn. Ingen dyrehud er den andre lik og materialet har en historie. Et par hansker av det eksklusive skinnet paccary, der hver hanske som mest bare har tre merker i læret, anses å være av absolutt høyeste kvalitet. Som kjøper skal man være klar over dette og ta med seg dette som en del av produktets verdi og identitet.
En hanske fra Hestras eksklusive kolleksjon ”Table Cut”.
De fineste hanskene i Hestras utvalg i kolleksjonen ”Table Cut”, produseres i Ungarn, landet med verdens i særklasse beste tradisjon når det gjelder produksjon av hansker. Håndverkskunnskapen lever fortsatt videre i landet, og føres videre fra generasjon til generasjon. Det er disse hanskene som utgjør det største utvalget fra Hestra hos Care of Carl. Du ser et utvalg av disse nedenfor.
Niklas Magnusson er selv hanskemaker, opplært av Sveriges siste gjenlevende hanskemaker, Anders Malmgren i Halmstad. Niklas og fetteren hans Anton gikk i lære hos Anders i tre år, og i dag driver de en bespoke-virksomhet på Hestra. Det vil si, de produserer skreddersydde hansker, helt unikt tilpasset etter bestillerens egne mål og ønsker når det gjelder material og utforming.
Hanskemakeren Niklas Magnusson ved sin arbeidsbenk.
Vi tilbringer noen timer sammen med Niklas ved Hestras bespoke-benk for å se hvordan et par peccaryhansker, etter alle kunstens regler, blir til. Innledningsvis forteller Niklas at det er omkring fem personer i verden som kan skjære til peccaryskinn-hansker på riktig måte. Et par hansker skjæres alltid ut fra huden på et og samme dyr, og skjæres til ”a longe” når det gjelder skinn fra ville dyr, kort forklart slik at hårsekkene på skinnet ligger horisontalt på den ferdige hansken. Sett fra hode til bakdel, altså lengden på dyret. Dette for at materialets naturlige elastisitet skal ligge rett, og for at skinnet skal holde formen på bredden. På denne måten får den ferdige hansken den beste passformen over håndbakens bredde, noe som er helt avgjørende og det viktigste målet i en hanskes størrelse og passform. Det å skjære skinnet i den andre retningen kalles ”a travers”, fra bukside til bukside på huden og passer til hansker av lammenappa og lammemokka.
Skinnet måles nøyaktig og deretter klipper man ut det som trengs til hanskene.
En erfaren hanskemakermester kan som mest skjære til 15-16 peccaryhansker pr dag ved ready to wear. Bespoke tar veldig mye lengre tid. ”Kort fortalt handler hanskemakeri om den perfekte passformen”, konstaterer Magnusson. Bespoke-prosessen starter med å ta mål. Deretter lager man en prototype til første ”fitting”, som kunden får prøve. På prototypen markeres nødvendige justeringer av mål som hanskemakeren deretter benytter seg av for å få tilstrekkelig underlag for å skjære til hansken.
Skinnstykket som skal bli til et par hansker, skal først ligge innpakket i bløt strie over natten for å få de rette egenskapene ved tilskjæringen. Skinnet strekkes deretter over tilskjæringsbordets kant for å, som Niklas uttrykker det, ”bygge inn elastisitet i hansken”. Den blivende hanskens deler måles så ut på skinnet, og skal deretter hvile i 24 timer for at læret skal få tilbake de rette egenskapene etter strekkingsprosessen. Deretter skjæres og stanses hanskens deler ut av hanskemakermesteren.
Den håndlagde pappmalen legges på skinnet som skal brukes til de hanskmakerlagde hanskene.
De utskårne delene sys så sammen for hånd. Dette utføres pr i dag av tre søstre i Ungarn, alle i syttiårsalderen. De sitter i en av søstrenes hjem og syr og prater sammen mens de arbeider. Arbeidsprosessen med å produsere skreddersydde hansker bygger på erfaring og kunnskap, men også på en stor porsjon kjærlighet, sjel og pasjon for håndverket.
Denne pasjonen gjennomsyrer alt som skjer på familiebedriften Hestra. Alt fra den fysiske inspeksjonen av skinnet, til detaljkontrollen av alle deler i produksjonskjeden. Det startet med skogsarbeidere på Isaberg som så et behov for slitesterke hansker. En entreprenørsånd og et driv som har gjort Hestra til en av verdens beste hanskemakterier. En tradisjon som i dag, og sannsynligvis i overskuelig framtid, gjør at de kommer til å fortsette å inneha denne posisjonen.
Hestras handskeproduksjon i Budapest der de mest eksklusive Table Cut-hanskene blir produsert.
Tagger:
Hva syntes du om denne artikkelen?
2 Kommentarer
#1
Fint om vi kan få vite hvilke klesplagg, inkludert hanskene, som er brukt på hovedbilde på toppen :)
@Khan: Vi har dessverre ikke plaggene på det aktuelle bildet da bildet ikke er vårt eget men kommer fra Hestras egen bildebank. Dessverre har vi ikke akkurat disse hanskene i vårt sortiment, men dersom du er interessert i lignende modeller så kan jeg anbefale begge disse to modellene:
Kjøpt Diemme sko. Veldig fornøyd. Normal i størrelse. Rask levering og mail om info underveis. Flott pakket inn og skopose til skoene. Veldig fornøyd.
Stine M
2025-01-16
Kjøper
2025-01-05
Kjøpte først et par sko som var litt for små. Retur gikk enkelt og smidig. Bestilte nye som var levert på tre virkedager. Tipp topp!
Inge H
2025-01-13
Kjøper
2024-12-31
Rask levering, satte også pris på håndplukkings kortet, fortsett med dette
Marcus N
2025-01-13
Kjøper
2024-12-27
Varen kom superraskt og var akkurat like fin som beskrivelsen. Veldig godt kjøp, og kjempebra service.
Anette B
2025-01-13
Kjøper
2024-12-31
Very good service as always. Thank you once again. ☺️
Paul R
2025-01-13
Kjøper
2024-12-30
Raskt levert 👍
Truls M
2025-01-08
Kjøper
2024-12-30
God kvalitet, men bestilte feil størrelse, veldig enkel retur. Fornøyd.
Ole R
2025-01-06
Kjøper
2024-12-16
Care of Carl is woow!
Davor D
2025-01-06
Kjøper
2024-12-26
Ble sendt samme dagen og rakk å komme i tide før jul ❤️
Mathilde U
2024-12-31
Kjøper
2024-12-19
Flott innpakking, personlig melding og fin service.
Ingrid H
2024-12-25
Kjøper
2024-12-14
Rask ekspedering og gode tilbakemeldinger under veis.
Anne G
2024-12-23
Kjøper
2024-12-12
Meget fornøyd med rask og effektiv håndtering og levering av dressen
Stein-Georg E
2024-12-23
Kjøper
2024-12-11
Sendte mail. Fikk svar raskt.
Janne K
2024-12-16
Kjøper
2024-12-03
Ryddig handel, rask levering👍
Dag T
2024-12-12
Kjøper
2024-12-03
Veldig hyggelig og ryddig handel.
Ole G
2024-12-12
Kjøper
2024-11-30
Veldig fornøyd med rask levering.
Will H
2024-12-09
Kjøper
2024-11-30
Alltid kjekt å handle hos dere,
Jone V
2024-12-09
Kjøper
2024-11-28
Raskt levert og produktet var like bra som forventet!
Petter L
2024-12-09
Kjøper
2024-11-28
Meget bra og rask levering!
Theodor N
2024-12-05
Kjøper
2024-11-25
Generen var fin og forsendelsen kom rask. Dessverre var den for liten. Da jeg returnerte denne la jeg ved et brev der jeg ba om å få kjøpe en i størrelse XL, men hørte ikke noe fra dere etter det. Litt dumt, for jeg ønsker meg fremdeles en slik ganser.
Torger M
2024-12-04
Kjøper
2024-11-23
Veldig fornøyd. Svært rask levering.
Anette S
2024-12-03
Kjøper
2024-11-21
Raskt og grei levering uten problemer!
Mette L
2024-12-03
Kjøper
2024-11-21
Rask leveranse!
Kim H
2024-12-03
Kjøper
2024-11-21
Veldig bra pakket inn og sjapp levering. Veldig fornøyd
Sophie W
2024-12-02
Kjøper
2024-11-19
Fint produkt samt rask og god service
Torhild B
2024-12-02
Kjøper
2024-11-20
Rask levering
Sebastian A
2024-12-02
Kjøper
2024-11-22
Vi skreddersyr din kundeopplevelse
CareOfCarl.no benytter informasjonskapsler/cookies og andre teknologier for å holde nettsidene våre pålitelige og sikre, for å måle ytelsen og levere personanpassede kundeopplevelser samt personanpasset.. Les merannonsering. Via informasjonskapslene samles informasjon om den besøkende, deres handlemønster og deres enheter. Dersom du velger «Godkjenn» aksepteres dette og godkjenner samtidig at vi deler informasjonen med tredje part, f.eks. våre markedsføringspartnere. Dette kan innebære at din data bearbeides eksternt. Dersom du takker nei, vil vi kun benytte de viktigste informasjonskapslene og du kommer ikke til å få et personanpasset innehold. Velg «Anpasse» for å få mer informasjon og for å administrere dine alternativ. Du kan når som helst endre dine valg. Se ytterligere informasjon i vår personvernpolicy.
TILLAT NØDVENDIGE
TILPASS
GODKJENN
Nedenfor finner du hvilke typer informasjonskapsler vi benytter, der du også kan stille inn dine egne valg. Du kan lese mer om hvordan vi forholder oss til informasjonskapslene her samt i vår personvernspolicy.
GODKJENN
Visse informasjonskapsler er helt nødvendige for at nettstedet skal fungere korrekt. For eksempel kreves det informasjonskapsler for å kunne legge en vare i handlekurven.
Vi benytter flere forskjellige typer markedsførings-cookies for å markedsføre både nettstedet og produkter. I vår personvernpolicy kan du lese mer om hvilke tjenester vi benytter.
Vi fører statistikk og analyserer adferden på nettstedet for å utvikle og forbedre siden, for eksempel med hjelp av Google Analytics.
Funksjonelle informasjonskapsler for å forbedre innholdet og funksjonaliteten til nettstedet. For eksempel ImBox, som er vårt verktøy for kunderådgivning samt chat.
Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre utvalgte deler av nettstedet tilpasset ditt besøk. For eksempel funksjonen "Mine referanseplagg".