Klærne i Hernos Globe-kolleksjonen er essensen av høy stil, kvalitet og bærekraftig produksjon. Care of Carl er så heldige å kunne tilby en kapselkolleksjon med disse eksklusive plaggene. Som et ledd i dette samarbeidet har vi fått sjansen til å intervjue Hernos administrerende direktør Claudio Marenzi om hvorfor Globe-kolleksjonen er så viktig.
Tekst: Mikael Vallin
Foto: Ted Olsson & Herno
Publisert
25-09-2021
I en tid der både personer, selskaper og merkevarer snakker om og tenker på verdien av bærekraft, er det mange som utgir seg for å være «bærekraftige». Noen virksomheter snakker mye om bærekraft som et ledd i markedsføringsaktiviteter og god publisitet, mens andre selskaper jobber målrettet i det stille og gjør sitt ytterste for å være bærekraftige i både handlinger, bevisste valg og forretningsbeslutninger.
Hernos drivkraft mot en mer bærekraftig produksjon startet rundt 2010, da administrerende direktør Claudio Marenzi bestemte seg for å drive selskapets fabrikk med solenergi. En investering som på det tidspunktet utgjorde 10 % av hele selskapets årlige omsetning. Et dristig trekk som både var en del av et større langsiktig mål for visjonære Marenzi og en beslutning for ytterligere å forbedre lokalmiljøet.
Hernos fabrikkområde ligger i dalen som dannes av elven Erno, omgitt av fjelltopper og utallige store og små elver som alle er del av et system som munner ut i Maggiore-innsjøen. Bare en time med kraftig regn i denne regionen kan øke vannstanden i innsjøen med 10 cm og raskt forvandle rolige bekker og elver til hvitskummende stryk gjennom et landskap som har formet Hernos produkter og merke fra dag én. Livet i et så dramatisk og spektakulært vakkert område har også gitt innbyggerne i Erno-dalen veldig sterke bånd og et nært forhold til naturen som omgir dem.
Gjennom vinduet bak Claudio Marenzis Zoom-møteskjerm ser vi dype, frodige grøntområder som trives i de fuktige omgivelsene. Herr Marenzi selv utstråler intens lidenskap og ærlighet, der han med oppriktige ord og hengivne formuleringer forteller oss om Herno og om selskapets filosofi og bærekraftambisjoner, der Herno Globe-kolleksjonen spiller en sentral rolle. Hos Care of Carl har vi gleden av å tilby en kapselkolleksjon med disse plaggene i vårt sortiment. Mer om dette etter noen spørsmål til Mr. Marenzi.
«Hvis folk om tretti år fremdeles
snakker om bærekraft som et slags avvik
från normen inom trettio år,
fra normalen, har vi mislyktes.»
Da Claudio investerte i å drive fabrikken med solenergi, var det mange som stilte spørsmål ved beslutningen og lurte på hvorfor han bruke så mye penger på noe som ikke genererte fortjeneste for virksomheten? Svaret fra Marenzis lot ikke vente på seg og kom like selvsagt som forretningsvisjonen hans: «Vi må gjøre dette, for oss selv, for samfunnet, for omgivelsene og for menneskeheten! Jorden kommer ikke til å fortsette å være et sted der mennesker kan leve og trives hvis vi ikke begynner å ta bærekraftige valg!» Marenzi konkluderer: «Hvis folk om tretti år fremdeles snakker om bærekraft som et slags avvik fra normalen, har vi mislyktes. Målet er å gjøre de «bærekraftige valgene» til normalen.»
Ambisjonen med Hernos bærekraftige Globe-kolleksjon er at den skal bli overflødig som separat kolleksjon, og at det høye bærekraftnivået i stedet skal bli standard for all produksjon i selskapet. Claudio Marenzi forklarer videre at det per i dag dessverre ikke er mulig for Herno å produsere alle plaggene de vil ha ut på markedet, på en fullstendig bærekraftig måte. «Det er bare slik det er, enn så lenge, og vi må være helt åpne og ærlige om det», legger Marenzi til.
Herno Globe består av seks kategorier som spenner fra tekniske nylonkvaliteter til klassiske ullplagg. Alle plaggene av «Fast5Degradable» nylon er produsert av 6.6 Amni Soul Eco® polyamidgarn, som er fullstendig biologisk nedbrytbart og brytes ned til kompost i form av biologisk materiale og biogass etter bare 5 år, sammenlignet med ca. 50 år for konvensjonell nylon. Den resirkulerte nylonkvaliteten Econyl ® produseres av resirkulerte forbruksprodukter som fiskegarn og tepper, som ellers ville blitt kastet som vanlig avfall. Vatteringen i disse plaggene består av dun som er resirkulert fra gamle dundyner.
Ullkolleksjonene inneholder materialer produsert av resirkulert stoff, som genererer betydelig mindre CO2 – og forbruker mye mindre energi og vann i produksjonsprosessen enn produkter laget av konvensjonell ny ull. Dessuten inneholder de ullkvaliteter der fargen kun kommer fra ullens naturlige farge uten ytterligere innfarging eller tilpasning. Kvaliteten «Animal Friendly Wool» er produsert av virksomheter som helt og holdent utelukker den grusomme «mulesing»-prosessen.
Den tidløse stilen og designen i Hernos klær er bærekraftig i seg selv, og sterkt i tråd med Care of Carls egen filosofi: Ved å kjøpe og bruke færre plagg av høyere kvalitet og med en stil som holder år etter år, reduserer du klesforbruket og dermed også mengden klær som forbrukes. Dunjakken Globe Down Puffer er et veldig representativt eksempel på slike tidløse plagg.
Forskningen bak alle prosjektene i Herno Globe-konseptet bidrar til Hernos bevissthet og kunnskap om bærekraft. Bevisste skritt på en reise som vi følger med stor interesse og beundring. Claudio Marenzi oppsummerer til slutt samtalen vår med en refleksjon som er vel verd å tenke gjennom: «Det er ikke bare du som eier selskapet ditt, for selskapet eier også deg. Hvis du tar dårlig gjennomtenkte valg, vil det før eller senere slå tilbake på din egen virksomhet og resultatene i selskapet.» Hernos årlige omsetning har mer enn firedoblet seg mellom 2010 og 2020, og dette gir oss og resten av verden en indikasjon på hva en bærekraftig tilnærming er verd.