Tekst: Rasmus Motten Wernerby
Foto: Care of Carl team
Vi har alle opplevd at et nyinnkjøpt plagg ikke føles helt riktig – passformen er ikke som forventet, materialet føles annerledes, eller fargen stemmer ikke overens med bildene. Til tross for vårt beste forsøk på å hjelpe kunder med å ta velinformerte valg gjennom bilder, størrelsestabeller og personlig stilrådgivning, hender det likevel at en retur føles uunngåelig. Men vår erfaring viser at enkelte plagg ikke er ment å føles helt riktig fra starten. Noen ganger er tid alt som skal til for at et plagg skal føles riktig. Hvordan bør man tenke for å unngå skuffelse og returer? La oss dykke ned i dette.
Alle som noen gang har kjøpt et par høykvalitets jeans i rådenim kjenner igjen dette. Det stive stoffet mykner og former seg etter kroppen din med hver bruk. For denimelskere er dette en del av sjarmen, mens andre ser det som en overgangsperiode som bare må utholdes. Uansett er dette et av de mest kjente eksemplene på at et plagg trenger tid for å bli virkelig bra. Det samme gjelder for andre grovere, høykvalitetsmaterialer, som et par robuste chinos, en skinnjakke eller en tykkere oxfordskjorte. Det fine her er at den vanskelige starten ofte bare er en kort, men intens del av den lange reisen sammen, hvor plagget bare blir bedre og mer behagelig med tiden.
Du har gjort grundig research og investert i en blazer du har sett på lenge, og som på papiret er helt perfekt. Men når du tar den på deg, føles den bare feil. Denne følelsen er ikke uvanlig, siden forventningene som har bygget seg opp ofte er vanskelig å innfri umiddelbart i virkeligheten. Men akkurat som jeans kan en blazer trenge litt tid på kroppen din for å få den ønskede passformen og den akkurat passe innbrukte looken som gjør at den ser, unnskyld engelsken, effortless ut på deg. Altså naturlig og ikke for oppstilt.
Vi håper at disse eksemplene har gitt deg litt innsikt og trygghet i at du ikke er alene om å føle at et plagg noen ganger ikke lever opp til forventningene – noen ganger trenger det bare tid. Har du flere eksempler eller tips som kan hjelpe andre i samme situasjon? Del gjerne dine erfaringer i kommentarfeltet.
Svar på de mest vanlige spørsmålene finner du her.
Hverdager besvarer vi ditt mail i løpet av 24 timer.
Vi tilbyr pr i dag personlig stilrådgivning både via digitale og fysiske kundemøter ved vårt hovedkontor i Borås, Sverige.
Dersom du er interessert og vil bestille en tid med vår personal shopper, send en e-post til [email protected], hvor du også spesifiserer om du ønsker et digitalt eller fysisk møte. Vi hører av oss igjen med flere detaljer og forslag på tider.
Våre stilrådgivere ser frem til å hjelpe deg med å oppdatere garderoben din og investere i kvalitetsklær som holder over tid!