Som en av de få svenske skjorteprodusentene som ikke bare har overlevd siden starten i 1928, men også har vokst til å bli en av verdens ledende på området, har Eton lyktes bedre og bedre og forsynt både Skandinavia og resten av verden med noen av markedets beste skjorter.
Tekst: Mikael Vallin
Foto: Evelina Lind
Publisert
21-10-2018
Ekteparet Annie og David Pettersson grunnla «Skjortfabriken Special» i Gånghester i året 1928. Dette var på en tid da den svenske tekstilindustrien blomstret og tilbød svenske menn velsydde kvalitetsklær, fremstilt med gjennom de beste produksjonsteknikker og materialer. Etter hvert innså de betydningen av å skille seg ut i mengden, og i 1948 fikk de mot alle odds tillatelse til å ta i bruk navnet «Eton», etter at parets sønner Rune og Arne Davidsson besøkte byen med samme navn og det berømte Eton College.
Med sinnrik markedsføringstaktikk og erobring av viktige kontrakter, blant annet med det prestisjetunge Harrods i London på åttitallet, lyktes selskapet med å overleve en tid da mange veletablerte svenske varemerker gikk i graven. Virksomhetens kreative kurs ble på den tiden staket ut av Jan Borghart, som i løpet av tretti år tok Eton ut på verdensmarkedet og dessuten åpnet døren til det tyske markedet. Det siste krevde stahet, kunnskap og ikke minst en egen overbevisning om og tro på et meget godt produkt.
I årenes løp har Eton vært svært selektive med hvor deres skjorter får selges og vises. Vi på Care of Carl foretok en lignende reise som Etons inntreden i Tyskland, der Eton først med velvillige, men en smule medlidende, smil gjorde det klart at vi som nystartet underdog innen herreekvipering, og dessuten nesten utelukkende basert på salg via nettet, ikke var klare for å selge deres produkter. Diskusjonen ble imidlertid aldri lagt helt på is, og etter at vi fikk muligheten til å selge skjorter i en første prøvesesong, ble det klart at Eton og Care of Carl utgjorde en meget god match.
Eton legger utrolig stor vekt på og mye energi i utvikling og veving av egne stoffer. Mange både utvikles og produseres av selskapet selv, i samarbeid med de fremste veveriene i verden. Slitestyrke og egenskaper som gjør skjortene til komfortable plagg og gir dem et utseende med høy stilgrad, prioriteres høyt. Det legges stor vekt på det som kalles finishering av stoffene, en prosess som gir ønskede egenskaper og glans. Alt dette foregår i Sveits, i en hemmelig prosess som følger svært høye og strenge miljøkrav.
I selskapet egen skjortefabrikk, som fremdeles holder til i de samme lokalene i lille Gånghester utenfor Borås i Sverige, utføres lange og krevende kvalitetstester på plaggene som utvikles og settes i produksjon. Alt for at de skal oppfylle de høye kravene som bæreren av en sann kvalitetsskjorte kommer til å stille til plagget han har kjøpt.
Tilbudet spenner i dag over alt fra strikte, klassiske businesskjorter til livlige og lidenskapelig designede plagg med en kreativ stilgrad som matches av få andre aktører i markedet. Den kreative ledelsen styres i dag av Sebastian Dollinger, som har løftet Eton til nye nivåer ved å samarbeide med små selvstendige designkollektiver, tilføre designspråket impulser fra ikoniske klubber i Manchester og tenke helt nytt når det gjelder skjorter. Dette bygger på noe langt mer enn konservativ klassisk stil og foreldede stilregler om hva som er riktig og galt. I store trekk har Dollinger i årenes løp innført passformer og skjortedesigner som har fylt tomrom som man før hans tid knapt visste fantes i tilbudet på skjortemarkedet.
Storblomstrete stoffer og prikkemønstre som leder tankene hen på stilsikre mods med sylskarp stilfølelse, flettes på sinnrike måter sammen i en kreativ symbiose med de mer tidløse designene, som kommer til å kunne ses på menn i all fremtid. Klassikere som kontinuerlig oppdateres og injiseres med nye ideer for å møte ønsker og krav fra dagens forbrukere.
Fasongen og snittet på skjortene kommer i mange former som passer et bredt spekter av skjortebrukere, uansett om du er en langsmal rocker som bærer din hvite, ekstra smalskårne skjorte kroppsnært med en stor porsjon attityde, eller en veltrent forretningspersonlighet med brede skuldre og smal midje, eller noe et sted imellom. Det finns kort sagt en passform for de fleste kroppsformer og stilretninger, uten at skjortene på noen måte mister sin kraft i den stilsikre fremtoningen de gir den som har på seg en skjorte fra Eton.
Eton har et stort repertoar å velge fra enten du vil ha en strikt hvit businesskjorte med doble mansjetter og tydelig cutaway-krage, en mykt designet skjorte i lin med bølgende button-down-krage for en avslappet italiensk stil å bære til jakker med myke skuldre, eller bare et stilig plagg til utekvelden med kameratene.
Når du har funnet en passform som passer deg, blir neste trinn å fordype seg i kragemodeller, stoffkvaliteter og hvordan de passer til øvrige plagg i garderoben din. Jo bedre en skjorte sitter, desto mer blir den brukt og du føler deg komfortabel i plagget. Kanskje du finner nettopp din egen Eton-favoritt denne uken?