På spørsmålet om hva som styrer prisen på et plagg og hva som er rimelig eller ikke, finnes det egentlig ikke noe riktig eller galt svar. Når det gjelder klær og mote, dreier det seg mye om øyet som ser, og på den måten blir det en subjektiv sak.
Tekst: Olof Nithenius
Foto: Evelina Svantesson
Publisert
28-07-2018
Egentlig kan man gå i dybden og resonnere rundt aspektene og komponentene som styrer en pris på mange ulike nivåer. Det handler selvfølgelig om alt fra hva materialet koster, arbeidernes lønninger, hvor mange mellomledd det er i distribusjonen og hvor mye kunden må betale for varemerket i form av PR og markedsføring. Det skal vi ikke gjøre i dag. I stedet skal vi se nærmere på et spørsmål som ofte dukker opp: Er håndsydde plagg bedre enn maskinsydde og kan det forsvares å betale mer for disse? Det er et spørsmål som ikke kan besvares med et ja eller nei.
Som regel koster håndsydde plagg mer enn maskinsydde, ettersom det rett og slett tar lengre tid å sy for hånd enn med maskin. At dette er mer kostbart er helt logisk. Er et håndsydd plagg bedre enn et maskinsydd fra et kvalitetsperspektiv? Svaret på dette spørsmålet er ikke helt entydig. Når det gjelder
dressjakker og dresser, medfører noen arbeidsoperasjoner som utføres for hånd at plagget får bedre passform og et penere utseende. Det er forskjell på en krage som er sydd for hånd og en som er sydd med maskin. Det samme gjelder innsetting av ermene og lerretsinnlegget på jakkeslaget. Det er mulig å forme og skape en silhuett som er vanskeligere å oppnå når man syr tilsvarende med maskin.
At noen sømmer blir mer holdbare hvis de sys for hånd er nok en myte. I dag utføres mange operasjoner for hånd også av estetiske grunner, for eksempel knapphull og enkelte stikninger. Dette er noe som tar tid og som noen ønsker å betale for. Den subjektive opplevelsen er ikke til å kimse av. Du kjøper en helhetsopplevelse, og det eksotiske ved å vite at noen har sittet og utført et fint håndverk kan bety mye. Anekdoter som at man ved kjøp av en håndsydd skjorte fra italienske Napoli har kunne kjenne røklukt, fordi
skjortene har vært hjemme hos en italiensk syerske som har sydd noen av detaljene for hånd samtidig som hun har røkt.
De senere årene har det gått litt inflasjon i begrepet håndsydd, noe som delvis kan skyldes at den italienske moten har vært toneangivende for det siste tiårets klassiske mote. I Italia liker man å bruke dette som et kvalitetsstempel på noe ekstra bra. De er med rette meget stolte av landets håndverkstradisjoner. Har du pirket bare litt i overflaten av stilen som populært kalles "Menswear", har du sannsynligvis vært borti en stolt italiener som hevder at produktet hans er “Fatto en Mano”, som kan oversettes med “laget for hånd”. England har også noen svært dyktige produsenter, men der fremheves ikke håndsydd like mye som “Made in England”, som for dem er et meget viktig begrep og et kvalitetsstempel.
Uansett hvordan du forholder deg til det håndsyddes være eller ikke være, finnes det et annet viktig aspekt ved dette. Ettersom etterspørselen etter håndsydde produkter har økt betydelig det siste tiåret og bare ser ut til å fortsette, har mange unge valgt å satse på et yrke innen denne bransjen. Det er verdifullt, da fagkunnskapen som ellers så ut til å være i ferd med å forsvinne, nå blir videreført. Vi som er tiltrukket av det håndsydde, ser derfor lyst på fremtiden og vil kunne glede oss over en perfekt formet jakkeskulder i mange år fremover.
Olof Nithenius