Klokkene ringer fra kapellet nede ved veien og lyset titter inn mellom de små sprekkene i vindusskoddene, mens en hane forsøker å gale om kapp med kirkeklokkene. Fra vinduet kan vi nyte utsikten over Umbriens grønne og bølgende landskap som, på samme måte som oss, nyter den første morgensolen. Vi befinner oss i midten av landet som på kartet ligner en støvel, i det naturskjønne området Umbrien, en forholdsvis ukjent og innestengt grønn enklave og det eneste området i Italia der landet ikke har en kystlinje. Midtpunkt i Italia og midtpunkt i denne reportasjen.
For godt og vel et halvt århundre siden, i dette vakre området, ble grunnen lagt for det som i dag er kjent verden over som et av de absolutt mest eksklusive og klesmerker. Denne historien handler derimot om alt annet enn gull og glamour, men handler om respekt og kvalitet – for både produktet og for livet. Vi vil forsøke å fortelle historien om en mann, som via fargede kashmirgensere endret historien. Ikke bare for seg selv og sin familie, men for hjembyen sin og hele regionen, og hvordan hans tanker og handlinger kanskje har vært med på å skape presedens for en ny, etisk forretningsmodell som vi etterhvert vil komme til å lese om i historiebøkene. En ting er i alle fall sikkert, vi kommer ikke til å glemme ham, eller Solomeo, foreløpig.
”VI VIL FORSØKE Å FORTELLE HISTORIEN OM EN MANN, SOM VIA FARGEDE KASHMIRGENSERE ENDRET HISTORIEN.”
BEGYNNELSEN
Det starter på 1970-tallet. Her forelsker den unge Brunello Cucinelli seg for andre gang i livet. Denne gangen er den ”andre” kjærligheten middelalderbyen Solomeo, hjemstedet til Brunellos forlovede, Federica. Her oppdager han sin pasjon for strikkehåndverket, noe regionen er kjent for. Federica drev en liten bedrift i byen, og det ble Brunellos vei inn i denne verdenen av strikketøy.
Det krevde et stort mot og en god idé for å starte opp en bedrift på denne tiden, da nettopp strikkeproduksjonen i lokalområdet allerede var så omfattende og veletablert og der konkurransen allerede var veldig tøff. Brunellos store innovasjon var, og er, den fargede kashmirgenseren. Et produkt som på det tidspunktet kun fantes på markedet til kvinner, men som Brunello så en mulighet for å også kunne tilby til menn. Ifølge historien produserte han gensere i en lang rekke iøyenfallende farger som han deretter pakket inn i sin egen bil og kjørte over Alpene med for å senere selge disse rundt i Europa. Det var startskuddet og Brunello så seg aldri tilbake.
HUMANISTISK KAPITALISME
For at forstå hva det var som drev Brunello, er det verdt å nevne at han vokste opp i et arbeiderhjem der faren først drev et lite landbruk og deretter begynte å jobbe på en fabrikk inne i storbyen. Selv om livet i bunn og grunn var godt ble Brunello tydelig påvirket av å se sin far, som var nedslitt både i kropp og sjel. Folk fra landet ble ikke godt mottatt inn i byen og det var ofte en knekt mann som vendte hjem til familien etter lange og harde arbeidsdager.
Brunellos minner fra barndommen har derfor også påvirket hvordan han selv har ønsket å drive sin egen virksomhet, med det han beskriver som moralsk og økonomisk verdighet. Dette er viktig for å forstå hans personlighet og etterfølgende suksess der det alltid har vært viktig for han at virksomhetene ikke bare skulle generere overskudd på siste linjen, men også ligge i forkant som et eksempel på hans visjon om ”humanistisk kapitalisme”. Selv om Brunello i utgangspunktet er en forretningsmann blir man raskt overbevist om at økonomisk overskudd ikke er målet, men midlet for å skape gode rammer og vilkår for de ansatte og mennesker i hans nærhet, samtidig som han vil forbedre og utvikle samfunnet lokalt og internasjonalt.
Dette kommer til uttrykk på mange forskjellige måter, og under vårt besøk i Solomeo ser vi mange eksempler på hvordan han lever etter dette.
EN VERDIG JOBB
Solomeo er en liten men driftig middelalderby med ca 450 innbyggere. Omtrent halvparten av disse er ansatt hos Brunello Cucinelli, og der jobber ca 1.000 menn og kvinner som kommer fra over de forskjellige områdene rundt Solomeo, og sommer jobber på alt fra hovedkvarteret og fabrikken, til fotballklubben, skredderen, vingården, teateret, biblioteket samt alle parker, torg og monument. Alt er steder, nye som gamle, som Brunello er glad i og som han de siste tiårene, vi sitt fond, har gjeninvestert penger i å bygge, restaurere og vedlikeholde.
Disse kulturelle samlingspunktene er viktige da Brunello Cucinelli setter mennesket i sentrum. Det hele starter derfor også med menneskene som jobbet for han. Det er tydelig at han behandler mennesker med stor respekt og verdighet, uansett om det gjelder en syerske på fabrikken, gartneren som passer på den lille middelalderbyen eller menneskene som bor i byen og som vi møter og hilser på under vårt besøk på deres hovedkvarter. Det eksisterer ikke overtidsarbeid og ingen får for eksempel sende mail til andre kolleger etter arbeidstid. De ansatte stempler inn klokken 8 og stempler ut aller senest 17.30 og de har 1,5 times lunsjpause for at det skal være mulig å rekke hjem for å spise med familien, eller med kollegaer. Lønnen for de ansatte ligger 30% over gjennomsnittet i regionen. I tillegg til dette har de dessuten også flere goder, som adgang til Brunellos sports- og treningssenter, teater og bibliotek, samt en årlig ”kulturell bonus” på € 1.000, der de ansatte kan få subsidierte billetter fra f.eks. museer, konserter eller fotballkamper.
Noe annet som ligger Brunello varmt om hjertet er den store utfordringen hele industrien opplever når det gjelder å fortsette å utdanne og beholde kompetent arbeidskraft. Det er ingen hemmelighet at færre unge i dag drømmer om å lære seg et håndverk slik de gjorde tidligere, men Brunello forsøker å gjenskape verdigheten og gjøre det attraktivt å lære seg et gammelt håndverk, uansett om det er som gartner, håndverker eller skredder. Både for samfunnets skyld, men også for sin egen skyld da han er i stort behov av framtidens unge for å kunne fortsette sin produksjon og levere varer av samme høye kvalitet. På grunn av dette har han nå også bygd en skredderskole i Solomeo, slik at han selv kan påvirke og løse denne utfordringen. Her tilbyr han lønnede lærlingeplasser til de unge fra hele verden som deretter går i lære hos noen av de dyktigste og mest erfarne skredderne. Dette arbeidet gir de unge muligheten til å lære seg et håndverk samtidig som Brunello får muligheten til å skape en relasjon til de beste talentene og mange ender også opp med å fortsette å jobbe for Brunello også etter avsluttet lærlingetid.
HÅNDVERK OG PRODUKT
Det som førte til Brunellos suksess var, som vi tidligere var inne på, kashmirgenseren. Et produkt som ikke først og fremst bare er valgt på grunn av sin åpenlyse skjønnhet og komfort, men fordi det går hånd i hånd med tidligere nevnte håndverkstradisjoner, og i forlengelsen av dette også god holdbarhet og bæredyktighet.
Et kashmirprodukt bør holde evig og skal aldri legges bort eller kastes. Tvert imot skal det gis videre til ens barn, og plaggets holdbarhet er det sanne bildet av plaggets verdi.
Dette lyder kanskje ambisiøst, men det er nettopp denne omtanken for produktene som har gjort Brunello anerkjent over hele verden og en sannhet som er vanskelig å argumentere mot etter så mange år, og ikke minst med så mange lojale kunder - kunder som neppe ville akseptert noe annet. Man kan også selv kjenne dette i produktene. Hvor ofte har man ikke latt seg fortrylle av et tilsynelatende godt produkt med en prislapp som kanskje allikevel var for bra for å være sann? En t-shirt som virker å være framstilt i en fløyelsmyk bomull, eller en strikkegenser, som føltes på lett og myk mot huden første gang man prøvde den på? T-shirten trakk seg opp over navlen etter første vask og føles som sandpapir, og genseren mistet fasongen, fargen og ullen begynte å nuppe etter kun noen måneders bruk. I dag blir mange produkter dessverre ”sminket” for å lokke forbrukerne til å tro det er et kvalitetsprodukt. Det kan være kjemikalier i varen, som gjør at den føles ekstra myk, men som da forsvinner etter vask. Det kan være at onstruksjonen av plagget helt enkelt ikke holder og du blir nødt til å kvitte deg med et plagg du kjøpte i troen på at det skulle være i flere år framover.
Det finnes helt sikkert også eksempler på det motsatte, men det er en viktig påminnelse om, at man skal være på sin vakt og være mer nøye når man handler i dag mer enn tidligere. De fleste av oss er så privilegerte og har en livssituasjon der vi først og fremst har råd til å velge riktig når det gjelder omtanke for miljøet, men også med respekt for det produkt og det håndverk og menneskelige prosess som ligger forut for at plagget havner i klesskapet hjemme hos oss. ”Bruk og kast”-kulturen er virkelig skremmende, men den negative kulturen har heldigvis fått større og større oppmerksomhet og har fokus blant de fleste av dagens forbrukere.
MER ENN BARE ET PRODUKT
Brunello Cucinelli er i ordets riktige betydning et livsstilsbrand. Et bevisst valg. En måte å tenke på og forholde seg til verden på. Det er en felles belønning for noe så enkelt som et godt håndverk og det dyrebare produktet som et resultat av dette. Det er respekt for naturen og for mennesket som oppnår verdighet i livet. Det er et uttrykk for at rikdom ikke er det samme som grådighet og at det finnes eksempler på, hvordan overskudd kan brukes til å skape glede for andre og ikke minst på sikt sikre vår eksistens på jorden. Ikke bare ved å sikre planeten vi bor på, men noe som kanskje enda viktigere, å gjør den til et sted der man har lyst til å leve.
Brunellos yndlingssitat er fra Fyodor Dostoevsky og lyder er enkelt og tydelig: ”Beauty will save the world”. Med tanke på hva vi har fått se her i Solomeo, stemmer dette. Vi kan alle bidra til en bedre verden, alle på vår egen måte og ut fra egne forutsetninger.