Herremotens motsvar til spørsmålet om hva som egentlig er meningen med livet vil jeg påstå er: Hva er egentlig stil?
Tekst: Andreas Weinås
Foto: Ted Olsson
Publisert
27-12-2017
Dette er et svært subjektivt emne som stilinteresserte menn forsøker å analysere, kategorisere og ikke minst bryte ned i regler for å mestre. Mange innser raskt at jo mer man tror man kan om emnet, desto mer har man å lære og det er årsaken til hvorfor jeg synes dette området er så interessant.
Mange av de mer konservative vil se et motsetningsforhold mellom stil og mote, der sistnevnte blir sett på som kortvarig, ustabilt og trendy mens stil er noe som er tidløst og klassisk. Problemet med denne typen argumentasjon er at det som i dag blir kategorisert som stil en eller annen gang tidligere har oppstått fra en trend, uansett om det skjedde for mer enn 100 år siden.
Klassisk herremote med begrepet blazer, skjorte og slips har vært relativt uendret de siste 100 årene. Selvfølgelig har detaljer som blazerens lengde, vidde, bredden på slagene og ikke minst snittet variert, men plaggene og antrekket som sådan har hatt en konsekvent påvirkning når det gjelder plagg i herrenes klesskap.
Det er imidlertid lett å glemme at dette i begynnelsen av 1900-tallet var alt annet enn en selvfølge. Da var klesstilen betydelig mer formell i snittet, og innslag av jakker og frakker var betydelig mer vanlig enn i dag.
Etter hvert som tiden har gått har våre formelle kleskoder blitt mer avslappede, og de er nesten ikke-eksisterende i mange yrker i dag. Selv om dette for enkelte kanskje kan føles som et stilmessig forfall, er det den samme utviklingen som skjedde på slutten av 1800-tallet da Edward VII gjorde noe så vulgært som å la skredderen (Henry Poole på Savile Row) klippe av nederste delen av sin Jackett og vipps så var smokingen oppfunnet.
Hva kan man si om begrepet stil sett fra et bredere perspektiv enn selve plagget?
For meg handler stil hovedsakelig om fire ord:
Stilbevissthet
Det er stilig å fremstå som om man har kledd seg uten for mye anstrengelse (sprezzatura som italienerne kaller det), men i 99% av tilfellene er personen meget bevisst på hva han har på seg. Det kan være passformen på dressen, jeansen eller skinnjakken og hvordan tilbehør og fargekombinasjoner kan bidra til å heve stilen. Ytterst få stilige og velkledde menn er helt ubevisste om sitt antrekk. Stilbevissthet kan også handle om hvor og ikke minst hvordan plaggene er produsert, for stil er mye mer enn hvordan man velger å knyte slipsknuten.
Personlighet
Neste stikkord er personlighet. Med dette mener jeg at man tilpasser sine klær etter sitt eget liv, forutsetninger og preferanser. Andre menns stilquirks kan definitivt være til inspirasjon, men å kopiere noen blir sjelden vellykket da man ikke er den samme personen som den man "hermer".
Det å kle seg personlig handler imidlertid ikke om å kle seg unikt. Det er en av de vanligste misforståelsene jeg møter, mange tror at en personlig stil må være ekstrem og skille seg ut fra mengden. Det handler mer om å se med litt kritiske øyne på både klassiske stilregler og nåtidens trender, og vurdere hva som er relevant og tiltalende for en selv.
Det å kle seg etter fysiske forutsetninger med en passform som passer sin egen kropp er et annet eksempel på hvordan stil handler om personlighet.
Moderasjon
Med moderasjon refererer jeg til den gamle klassiske klicheen ”moderat er best”. Det kan virke kjedelig, men det er ofte en av de store ”nøklene” til et stilig inntrykk. Ved å kombinere eksentriske uttrykk med en klassisk dress kan man oppnå et personlig uttrykk, men om det overdrives så kan det bli for mye ved at for eksempel armbånd, lommetørklær og strømpene helt tar overhånd over helhetsinntrykket. Det handler om å la helheten i antrekket komme fram uten at en eller flere detaljer tar over. Moderasjon er også et viktig ord for stil i andre sammenhenger i livet som mat, drikke, trening eller arbeid.
Respekt
Sist men kanskje det viktigste av alt er respekt. Det oppsummerer det veldig viktige poenget om at stil handler om så mye mer enn klærne vi har på oss og inkluderer hvordan vi behandler mennesker rundt oss. Et konkret klesrelatert eksempel på dette er når man får en innbydelse til en fest med kleskode. Det er ikke for å gjøre gjestene usikre, tvert imot, det er for å gjøre det enklere så alle skal føle seg komfortable og ikke være ”over- eller under-pyntet”. Derfor er det som gjest et tegn på stil å respektere vertens kleskode selv om man selv kanskje heller ønsker å ha på seg sine nye sneakers og skinnjakke enn den svarte eller marineblå dressen til festen med kleskoden Mørk dress.