Det er en ettermiddag med tåke i sundet mellom Isle of Wight og Englands sydkyst. Når skonnerten kalt America, døpt etter den unge nye nasjonen i vest, enkelt gled over mållinjen spurte dronning Victoria spørrende hvem som kom som nummer to, hvorpå de bevingede ordene ”-det finnes ingen andreplass…” ble uttrykt. Konkurransen har siden den gang aldri blitt vunnet av England da den prestisjefulle troféen har vært hos Amerika, New Zeeland og Sveits.
England skal nå, under ledelse av Sir Charles Benedict (Ben) Ainslie, gjøre sitt beste for å ta tilbake tittelen. Dette er veldig stort både i England og i resten av seilerverdenen. Ainslie har syv VM-gull og fire gullmedaljer i OL, i tillegg til OL-sølv og flere bronsemedaljer i VM på sin merittliste og ses uten tvil som den beste seileren gjennom tidene. Han har derimot ikke deltatt i Americas Cup tidligere. Vi har reist til England med Peter Bergqvist og hans far Arne fra Halmstad i Sverige, stolte vinnere i vår Henri Lloyd-konkurranse tidligere i år, samt Mats Caesar som representerer Henri Lloyd Sverige.
Per og Arne, stolte vinnere av vår Henri Lloyd-konkurranse som vi hadde tidligere i år, som reiste sammen med ossVi sitter i en taxi mellom Gatwick sør for London og Portsmouth på sydkysten. Vår taxisjåfør navigerer helt etter GPS:ens råd, og mumler irritert på indisk ved et par feilkjøringer. Istedenfor å ta oss fram på store raske gjennomfartsårer som A24 og A272, snirkler vi oss gjennom den vakre kuperte engelske landsbygden, på små mørke, svingete veier gjennom skoger og over åser. Det spøkes muntert om "Mord og mysterier" da mørket av og til helt omslutter bilen under vår ferd gjennom landskapet.
Det regner sidelengs. Mitt eneste forhold til Portsmouth så langt er det inspirerende ensemblet Portsmouth Sinfonia, og deres legendariske versjon av Alzo Sprach Zarathustra. Et soundtrack som stemmer ganske bra med vår taxireise, og gjør at jeg får et smil om munnen denne fredagskvelden. Peter og Arne er ved veldig godt mot. Interessert i seiling og veldig fulle av forventninger. Det har blitt sent og alle er veldig sultne.
Under middagen på en restaurant i nærheten av hotellet vårt treffer vi Martin og Paul Strzelecki. De er sønnene til Henri Strzelecki som i 1963 grunnla Henri Lloyd og bygde opp bedriften til et av verdens sterkeste og mest prestisjefulle varemerke for klær som tåler vær og vind som klær designede for å bruke til sjøs. Grunnideen var å skape slitesterke og teknisk avanserte plagg i hurtigtørkende nylon. I dag er Henri Lloyd sponsor for det Engelske Americas Cup-laget med klær som brukes både på og utenfor båten under racet.
Vakker morgen, på vei til The Ben Ainslie Racing Team HQMorgenen etter har skyene ved et mirakel sprukket opp, og en forsiktig juli-sol kaster et blekt skinn over Portsmouth. Vi skal samles ved The Ben Ainslie Racing TEAM HQ i Portsmouths havn fo å igjen treffe Paul og Martin, samt få en briefing om det engelske lagets strategi for dagens to race. Alt under hyggelig samvær der det serveres både champagne og frokost i form av delikatessemüsli i små glass og fantastiske vitaminsmoothies. Tidevannet er lavt i Portsmouths pittoreske havn og båtene står nesten på bunnen.
Morgenens breifing for dagen, med Sir Ben Ainslies kone Lady Georgie Ainslie og besetningsmedlemmet Matt CornwellKlokken ti starter briefingen der Ben Ainslies fru Lady Georgie Ainslie gir oss en veldig effektfull og stemningsskapende presentasjon av teamet og båten man seiler. Americas cup har i løpet av årene blitt forandret fra store kullbåter til å nå seiles med ultralette katamaraner, som ved sterk vind ligger over vannflaten og i nesten flyr over bølgene på såkalte foils.
Det er ikke helt ukomplisert å seile i sjøen utenfor Portsmouth, og med en forskjell i tidevannet på 3-4 meter påvirkes seilerne av strømmene når vannmassene rører seg inn og ut fra land.
En av besetningsmedlemmene Matt Cornwell, nær venn av Sir och Lady Ainslie også forlover ved deres bryllup, får framfor publikum på hovedkvarteret og millioner av seere via media spørsmålet om hvordan det er å seile under ledelse av Ben Ainslies. Med et sammenbitt, varmt smil og en viss ettertanke kommer svaret: ”Det er hardt å seile med Ben. Han er veldig streng og fokusert der ute, men like mye mot seg selv som mot oss andre medlemmer i besetningen. Det er derfor vi vinner.”
Den engelske båten går ut fra havnen for å forberede seg til startenEtter presentasjonen er stemningen god, og over en kopp kaffe på hovedkvarterets takterrasse kan ser vi hvordan teamet og den engelske båten går ut fra havn og ut mot åpent vann før start. Det kjennes i luften at starten nærmer seg, og de fleste som er til stede får tildelt billetter til de respektive båtene der vi skal følge racet fra første parkett rett ved grensene til banen på fjorden utenfor Portsmouth. Stedet der Americas cup en gang i tiden oppstod.
Båtene man seiler er 45 fots AC45f foiling catamarans. Ekstremt raske seilbåter, som for alle team er blitt utformet ifølge samme strenge regler om mål, vekt og design. I finalen er reglene mindre detaljerte og hvert team får større frihet til å utforme båtene sine, som da kommer til å være langt større, ca 62 fot.
Vi går ned trappen i den lyse bygningen mot hovedkvarterets hjerte, båtgarasjen, for å bli utstyrt med ytterklær før turen med RIB-båten som skal ta oss ut på vannet. Duften av hav og den friske vinden blandes med lyden fra grupper av tilskuere som får instruksjoner om hvordan de skal fordeles i de forskjellige båtene og hvordan de skal oppføre seg ombord. Været blir bedre og bedre, og et lag solkrem kommer til å behøves.
Alle samlet før vi går ombord på båten for å følge konkurransenI vår båt blir vi Peter, Arne, Mats fra H.L: Sverige, Martin Strzelecki samt skipperen og hans familie. Vi får små øretelefoner for å kunne følge racet via referat i radio, sammen med forholdreglel en, to og tre for vår båt: Hold dere i båten. Punktum.
Sammen med mange andre båter tar vi oss ut på fjorden for å følge konkurransenVi går ut i motvind sammen med mange andre båter på vei mot dagens mål, det enorme området som er avgrenset på fjorden for å være den banen der de seks båtene under to race i rask rekkefølge skal kjempe om viktige poeng i kvalifiseringen på veien mot Americas cup-finalen på Bermuda i 2017. Fjorden er full av båter, og strendene er helt dekket av tilskuere som har kommet for å bli vitne til dagens historiske konkurranser.
De seks konkurrerende båtene siger mot startlinjenPå et gitt signal rører de seks konkurrerende båtene i samlet gruppe mot startlinjen. Denne typen seiling handler til stor del om å havne i riktig posisjon i forhold til motstanderne. Vil man seile forbi båten framfor seg må det skje på den aktuelle båtens leside, og taktiske trekk som å plassere seg langt bak i startfeltet for å helt enkelt kunne legge seg foran og forstyrre vinden for den skarpeste motstanderen er en vanlig forekommende manøver.
Den japanske, engelske og svenske båten Artemis i stor fart ved et rundingsmerkeDen franske båten i halsbrekkende nærkamp med båten fra New ZealandDet er ikke så lett å følge racet på nært hold, ikke en gang for rutinerte seilere. Det handler om store områder, og da en båt det ene øyeblikket kan virke å ligger etter de andre, kan vinden og vinklene i forhold til rundingsmerkene, start og mållinjer gjøre at bildet forandrer seg raskt.
England og Ben Ainslies Team tar en imponerende førsteplass i dagens første race, og det står stor respekt av andreplassen i det andre racet. Sammenlagt er uten tvil Ben Ainslies og hans besetning dagens vinnere.
Tilbake på The Ben Ainslie Racing Team HQ blir dagen oppsummertEfter racet og vel tilbake i hovedkvarteret oppsummeres forutsetningene og taktikken bak dagens resultat med besetningsmedlemmene. Plutselig blir alle stille, hvoretter høye hurrarop og applauser med stor respekt og med mye glede bryter ut. Sir Ben Ainslie har kommet opp fra båten for å være tilstede en kort stund under debriefingen.
Undertegnede og Sir Ben AinslieDet merkes tydelig at Ainslie er en storhet i disse kretser. Publikum består av personer i høye posisjoner i det engelske samfunnet og i næringslivet. Alt fra adel til popstjerner og bedriftsledere. Dette er et øyeblikk å huske i Englands seilerhistorie.
Dagens inntrykk blir diskutert over en hyggelig middagUnder kvelden går vi ut i ut i Portsmouth for middag på en hyggelig fiske- og skalldyrrestaurant. Opplevelsene og inntrykkene fra dagen diskuteres sammen med alt fra både gamle minner fra militæret som dresser, blazere og utvalget hos Care of Carl.
Følgende morgen regner det atter igjen på en måte som det kun kan gjøre ved kysten. Mørke skyer ligger lavt over Portsmouth, som koker av hundratusentalls mennesker som har kommet for å se seilerkonkurransene. Da vi nærmer oss publikumsområdet er det overraskende tomt innenfor portene. I høytaleranlegget hører vi at man rapporterer om vind opp til 40 knop. Været er hardt og havet piskes opp til ville bølger toppet med hvitt skum.
På grunn av dårlig vær blir den andre dagens konkurranse innstiltHelt umulig, eller rettere sagt livsfarlig å seile i med dagens lette båter og det tar ikke lang tid før oppgitte med allikevel sansede funksjonærer informerer om at konkurransene helt enkelt må stilles inn. En todagers delkonkurranse i kvalifiseringen til Americas Cup har plutselig endret seg til en dag, og det er ikke noe å gjøre med den saken. Vi er allikevel veldig fornøyde med tanke på den fantastiske gårsdagen.
Vi hentes ved det sjarmerende og veldig koselige Florence House Hotel. På veien tilbake inn mot hotellet der vi blir hentet opp for avreise tilbake til Gatwich, passerer vi Dagen D-museet, der amerikanske stridsvogner står oppstilt utenfor til minne om sluttfasen av andre verdenskrig. I dag er den amerikanske båten prydet av logoer fra tyske BMW konstaterer Arne kort og saklig. Den svenske båten Artemis besetning kommer fra Schweiz og Belgien. Englands båt sponses av engelske Land Rover, med engelsk mannskap i klær fra Henri Lloyd, som i løpet av helgen har fått gleden av å seile på engelsk farvann, og vinne.
The Ben Ainslie Racing Team – The Team To Bring The Cup HomeMed helgens erfaringer skal det nå bli veldig interessant å følge utviklingen i de delkonkurransene som til slutt munner ut i Americas Cup-finalen på Bermuda i 2017.
Tekst: Mikael Vallin, skribent Care of CarlFoto: Evelina Svantesson, fotograf Care of Carl