Joggesko blir ofte fremstilt som noe ungdommelig og svært moderne, men historien med sportssko fra Converse og Superga er etter hvert blitt over hundre år gammel. For snart femti år siden lanserte Adidas sin velkjente og stadig aktuelle Superstar, samme år som amerikanske astronauter plantet nasjonens flagg på månen.
Tekst: David Brink
Foto: Ted Olsson
Publisert
17-03-2018
Med den historiske referansen som bakteppe er det derfor vanskelig å omtale joggeskoen som noe helt nytt, eller som en motsetning til det klassiske. Det er et område der det, takket være en enorm interesse, stadig skjer nye utviklinger. Det er vanskelig å holde tritt med de stadige lanseringene, relanseringene og oppdateringene, men man trenger ikke oppdateres daglig for å følge med. Vi har valgt å dykke ned i historien og se litt nærmere på noen av de modellene som er like aktuelle i dag som da de utkom for femten, femti – eller hundre år siden.
Adidas – Stan Smith
Når vi snakker om legendariske sportssko, er det vanskelig å komme utenom
Adidas Stan Smith. Den ikoniske tennisskoen fra 1960-årene fikk opprinnelig navnet Haillet, etter den franske tennisspilleren Robert Haillet. Det var faktisk først i 1971 da Haillet la opp, at skoen ble omdøpt til Stan Smith, i en sponsoravtale med den daværende tennisstjernen ved samme navn. Det var et PR-stunt og et forsøk på å vinne gunsten til de patriotiske amerikanere, som mente at det tyske merket Adidas var et hakk for europeisk. Man kan trygt si at de lyktes, for med over 40 millioner solgte par siden lanseringen er skoen Adidas’ bestselgende modell noensinne.
Visste du at...Stan Smith-samarbeidet var en av idrettshistoriens første store sponsoravtaler og bidro til å skape fundamentet for den sponsorkulturen vi kjenner innenfor idretten i dag. |
Common Projects – Achilles
Det virker kanskje som om det var i går, men det er gått nesten femten år siden den New York-baserte designerduoen bak
Common Projects lanserte sin første sko, Achilles. Det kan være vanskelig å forestille seg at en så enkel sko kan ha hatt så stor innflytelse som det den har. Men Common Projects må tilskrives en stor del av æren for den posisjonen og innflytelsen joggeskoen har i dag som et eksklusivt produkt av høy kvalitet og status. I dag kopieres og fortolkes joggeskoen av alle, fra store motehus til klassiske skredderfirmaer, og den bølgen er rett og slett utløst av Common Projects.
Visste du at...Common Projects har aldri brukt penger på annonser, presse eller annen markedsføring, men skoen har likevel lyktes på relativ kort tid med å oppnå status som den absolutte «plain sneaker» nummer én i verden. |
New Balance – 574
New Balance 574 er en av de desidert mest populære modellene i New Balances historie. Den ble utviklet som en av merkets første store kommersielle fritidssko for nøyaktig tretti år siden, og feirer derfor jubileum i år. Det er kombinasjonen av komfort og kvalitet som har gjort skoen til en diskré favoritt. Det store utvalget av farger og materialer gjennom årene har også bidratt til å gjøre den til en modell som tiltaler alle, fra tech-guruer og trendy japanere til megastjerner som Pharrell og Rihanna.
Visste du at...New Balance ønsket utelukkende å være kjent for kvalitet og komfort. De nektet faktisk å inngå sponsoravtaler med lag eller utøvere i nærmere hundre år, og var kjent for sitt mantra «Endorsed by No One». Først i 2009 ble dette endret, men det foregår fortsatt bare i et svært begrenset omfang. |
Superga – 2750
Det er ikke mulig å tenke på klassiske joggesko uten å tenke på Superga. Vi kan trygt slå fast at Superga er gått inn i historien. Etter mer enn hundre år og et par verdenskriger med mer fremstår Superga fortsatt som et tidløst ikon, og modellen «2750» er fremdeles kjernen og sjelen i virksomheten. Denne enkle og anvendelige skoen var opprinnelig en ordentlig tennissko, men i dag brukes den til hverdags og forbindes i høy grad med hjemlandet Italia og det søte liv. Den lette og uhøytidelige fritidsskoen er blitt firmaets identitet og et symbol på den italienske livsstilen.
Visste du at...Superga er oppkalt etter basilikaen som ligger i bakkene over hjembyen Torino. Det er den samme kirken som i 1949 ble døden for Grande Torino, som kanskje var verdens beste fotballag på det tidspunktet da lagets fly, på grunn av tåke, fløy inn i kirken med døden til følge for alle lagets spillere. |
Nike – Cortez
Vi runder av listen med et svært fargerikt ikon; Cortez fra
Nike. Grunnideen ble utviklet av Bill Bowerman, senere grunnlegger av Nike, for det japanske skomerket Onitsuka Tiger på slutten av 1960-tallet. Bowerman hadde sammen med Phil Knight firmaet Blue Ribbon Sports (BRS), hvor de distribuerte de japanske skoene i USA. I 1971 ble BRS til Nike, og Bowerman og Knight valgte selv å videreføre modellen i eget firma. Skoen var dermed blant Nikes første da den ble lansert i 1972 med den ikoniske «Swoosh»-logoen, og er blitt en favoritt båret av store stjerner som Charlie’s Angels i 70-årene og Elton John i 80-årene – og udødeliggjort av Tom Hanks i Oscar-filmen «Forrest Gump».
Visste du at...Skoen fikk opprinnelig navnet «Azteca» på grunn av lanseringen under OL i Mexico i 1968, men Adidas, med modellen «Azteca Gold», saksøkte dem for rettighetene til navnet. BRS svarte angivelig på tiltale ved å kalle skoen Cortez, etter Hernán Cortés, conquistadoren som beseiret aztekerne. |