Vi vender blikket tilbake i tiden og lar igjen datidens ikoner bli en inspirasjonskilde. Denne gangen står Yves Saint Laurent i sentrum med åpningen av sin første butikk i London.
Tekst: Martin Johansson
Foto: Alamy
Publisert
07-06-2022
Få designere kan måle seg med geniet Yves Saint Laurent. Etter å ha overtatt rollen som sjefsdesigner for Dior i en alder av 21 år, startet han sitt eget motehus, oppkalt etter han selv, bare fire år senere. Saint Laurent styrke lå i hans evne til å kombinere eleganse, sensualitet og maskulinitet, og han står takket være dette bak noen av det 20.-århundrets mest ikoniske og progressive plagg.
Le Smoking-kolleksjonen kledde kvinner i dress,
Mondrian-kolleksjonen forvandlet kjolen til et bærbart kunstverk og hans introduksjon av "ready-to-wear", i en tid da de store motehusene var mest opptatt av haute couture, var et stort steg i moteindustriens demokratisering.
Vår stil er hentet fra 1969 og åpningsdagen til en av disse ready-to-wear-butikkene, som fikk navnet
Rive Gauche. Dette var Saint Laurents første
Rive Gauche-butikk i London og valget av beliggenhet falt selvsagt på prestisjetunge Bond Street. På bildet ser vi den da 31 år gamle Saint Laurent posere foran kamera iført safarijakke, scarf og chinos samt sine firkantede signaturbriller. Saint Laurents personlige stil var nært knyttet til og hentet mye inspirasjon fra hans egne kolleksjoner. Dresser med definerte skulderpartier og tydelige linjer ga et maskulint og elegant uttrykk samtidig som sensualiteten alltid lå i bakgrunnen. Hovedplagget i vårt antrekk er selvsagt safarijakken, som er designet med inspirasjon hentet fra uniformene som ble brukt av franske soldater i Afrika, men som opprinnelig ble lansert som et plagg for kvinner i 1967. Jakken ble en umiddelbar suksess og er et typisk eksempel på hans evne til å forvandle den maskuline uniformen til et feminint antrekk.
Hva syntes du om denne artikkelen?