I forbindelse med at vi tok inn Crockett & Jones i vårt sortiment var det en selvfølge for oss å besøke deres fabrikk i Northampton, England. Selve hjertet bak varemerket. Et besøk for både å forbedre vår egen kunnskap om produsenten, og også for å kunne dele med oss av denne kunnskapen til dere.
I følgende reportasje får du ta del av våre opplevelser i løpet av reisen, lese om håndverket og erfaringen om kreves for å produsere sko i veldig høy kvalitet og hva som gjør disse så unike.
TIDLIG MORGEN I RUSHTON, ENGLAND
Det er morgen i Rushton, rett utenfor Kettering i Northamptonshire, England. Vi våkner og spiser frokost på et hotell som tidligere var det gamle, vakre godset Rushton Hall. Kvelden før spiste vi et god flere retters middag i hotellets bibliotek.
Klokken ni går ferden mot Northampton og et besøk hos en av Englands mest respekterte skoprodusenter,
Crockett & Jones. Forventningene er like høye som kolesterolinnholdet i den engelske frokosten som bestod av eggerøre, fersk sopp, bønner og bacon. En dag som er få skoentusiaster forunt ligger framfor oss.
Den grønne, vakre parken foran Rushton HallFerden mot Northampton fører oss gjennom et bølgende jordbrukslandskap, der man over alt ser sporene som la grunnen for at dette ble sentrum Englands skoproduksjon. Beitende kveg og partier av grove eldgamle eiker, der barken brukes til å garve dyrehud til skinn. De små elvene der vannet til garvingsprosessen ble hentet. Kjenner man historien, ser man den over alt.
Den vakre inngangen til Crockett & Jones fabrikkVi stopper til slutt, som mange ganger tidligere, midt i et boligområde med rekker av små, røde murhus. Via en funksjonell og vakker resepsjon, fra gulv til tak rammet inn av panel i edeltre, vises vi inn i et showroom der veggene smakfullt er dekket av hyller med sko og mere sko. Vi ønskes kort, men varmt velkommen av en mann i en perfekt skåret, mykt konstruert marineblå glencheckmønstret dress, sydd i det jeg gjetter er kashmir av veldig høy kvalitet. Måten den faller på og glansen kan man ikke ta feil av.
På føttene har han en av Crockett & Jones ikoniske modeller Lowndes i en varmt espressobrun tone i kalveskinn, vakker naturlig patinert på den måten mange års bruk og omsorg former velgjorte sko. Et slips i dyp auberginfarge hviler over et brunt belte i semsket skinn i harmoni med stoffet i dressen. Mannen er ingen mindre enn Jonathan Jones. Den fjerde generasjonen av Jones’ i den familieeide bedriften.
Velsydde sko med finish av kvalitetCrockett & Jones er en institusjon i verden av randsydde kvalitetssko og har i løpet av årene med en aldri falmende tydelighet har levert produkter av utrolig høy kvalitet. Merket har i lang tid vært veldig populært blant skokjennere og forbrukere som har høye krav på skinnfinish, kvalitet, passform og stil.
I begynnelsen ble sko fra Crockett & Jones først og fremst solgt hos skomakere, bevisste på verdien i håndverket bak hver par som forlot fabrikken. Med korrekt pleie og bevisst bruk varer et par sko fra Crockett & Jones veldig lenge. I dag foregår salget av skoene også hos skoforhandlere og klesbutikker innen premiumsegmentet med god innsikt når det gjelder kvalitet.
En stund senere kommer også Philippa Jones inn i showroomet. Jonathans datter og den femte generasjonen i familjen Jones’, sammen med sin mann James Fox. James skal vise oss rundt i fabrikken og via en korridor av kraftig tregulv og kontordeler med vegger av velpolert edeltre og håndblåst glass beveger vi oss mot produksjonslokalene.
Rundturen innledes med en inspirerende utsikt over fabrikkgulvet.Vi samles på en balkong der vi ser ned på Crockett & Jones
finishing room, det siste trinnet i produksjonsprosessen, der skoene får sin endelige finish. Man kan se for seg hvordan sjefer, eiere og bedriftsledere har stått og sett ned på de ansatte når denne bygningen ble tatt i bruk av Crockett & Jones i 1879. Alt som skjer nede på gulvet i fabrikken vises i minste detalj.
Ingen sko kan komme til verden ute et mønster og vår første stopp i produksjonsleddet blir mønsterverkstedet. Modellen man benytter seg av er veldig pragmatisk, der de planlagte delene i skoens overlær utformes i papir. Papiret klistres på den lesten som skal ligge til grunn for skomodellen og overlærets forskjellige deler tegnes helt enkelt ut på papiret. Det er en prosedyre som krever en god magefølelse og god kunnskap om alle de kommende momentene i produksjonsprosessen. Forskjellige lag av skinn, som fór med mere, bygger tykkelse som man må kompensere for i utformingen av overlærets forskjellige deler slik at skoen til slutt får den formen og de mål man ønsker, da overlæret spennes over lesten når de kommer til
the making room.
Mallen skjæres maskinelt ut med veldig høy presisjon.Det er også i dette verkstedet man produserer de maller som man benytter seg v når man skjærer ut mange av skomodellenes detaljer for hånd. Mallenes kanter kles inn med tynn messinglist for at knivbladet enkelt skal kunne gli langs formen uten å hverken skjære inn i mallen eller gjøre så kniven bli sløv. En interessant detalj på C&J er at man benytter seg av maller laget av gjennomsiktig akryl, noe som forenkler for personen som skjærer til læret, da man kan se eventuelle defekter også gjennom mallen. Dersom en sådan mot formodning skulle ha unngått den første kontrollen av materialet som gjøres med blotte øyet.
Vi går raskt gjennom
the closing room, uten å stoppe, rommet der alle deler av skoen overlær sys sammen. Vi passerer rett gjennom den intensive virksomheten til en trapp som leder oss direkte til
the clicking room, på bygningens øverste etasje. For deg som foreløpig ikke har lest våre tidligere artikler fra besøk på andre skofabrikker, kan vi fortelle at rommet har fått navnet fra lyden som blir når bladet på kniven som brukes til å skjære til læret løftes etter et snitt. Spissen på bladet løsner fra den myke overflaten på bordet og da oppstår en klikkende lyd.
Delene til mange modeller skjæres ut helt for hånd
Den vakre utsikten over Northampton fra The Clicking roomThe clicking room ligger av gode grunner i bygningens øverste etasje for at lyset alltid skal kunne komme inn i lokalet via de store vinduene som omgir hele lokalet. Utenfor brer det seg ut et hav av hus med rød taksten over Northampton, og i det fjerne ses Northamptonshires grønne enger og den blå himmelen. Det er en slående vakker utsikt. Tanken med lyset inn i rommet er at alle
clickers skal ha optimale muligheter for å, i lys som kommer inn fra nord, sjekke skinnet for å oppdage skader som insektsbitt eller andre variasjoner i skinnet før man skjærer til materialet. Alt for å til sist kunne produsere et så kvalitetsmessig bra produkt som mulig. Som clicker er derfor materialkunnskap på et veldig høyt nivå, en grunnleggende ferdighet.
Stretchmarks finnes alltid i deler av skinnet. De linjene som oppstår når dyret rører seg og huden strekkes. Dersom en slik linje havner på feil del av skoens overlær kommer den garantert å vises når skinnes strekkes over lesten. En slik linje på den delen som utgjør skoens tåparti, på engelsk kalt
vamp, får skoen en synlig skjønnhetsfeil som mange andre skokjøpere anser at ikke hører hjemme på en sko, selv om skinn er et levende material og bør ses på som et sådant, også i et sluttprodukt.
Overlæret til alle C&Js chelseaboots går gjennom en såkalt blockingEt interessant produksjonsmoment som finner sted i den borteste enden av th
e clicking room er såkalt
blocking. Kort forklart presses her overlæret til alle chelsea boots over en treblokk for å få en perfekt buet form over foten. Ved første øyekast kan det ses som trivielt og simpelt arbeid, men mannen ved pressen har hatt denne jobben i 38 år. Det er i utgangspunktet bare han som kan utføre momentet med den presisjon som resulterer i den optimale formen på C&Js alle chelseaboots. Bare en person til i fabrikken kan utføre jobben, men ikke like bra.
Før skinnet via varme og trykk bues over treblokken som er tilpasset for hver størrelse som produserer må det tas hensyn til alle skinnets egenskaper. Blir dette gjort på feil måte får den ferdige skoen ikke riktig form, noe som påvirker følelsen og inntrykket når den sitter på foten. Etter at skinnet er presset skjærer man det til riktig form for den skomodellen som skal produseres. Alt som blir gjort her er et presisjonshåndverk på et nivå som man ikke finner mange andre steder.
Mange detaljer i håndstansede mønster fra The Closing RoomVi beveger oss tilbake ned til
the closing room, der det er en intens virksomhet som ved hver arbeidsstasjon gir oss bevis på kvalitetsnivået i et par sko fra Crockett & Jones. Delene som er skåret ut fra svart kalveskinn blir for eksempel malt for hånd slik at snittoverflatene i kantene får en lys tone. Hullmønsteret i delene til mange broguemønstrede modeller blir stanset via maskiner på frihånd. Hull for hull. Den intrikate medaljongen ved tåpartiet skapes for symmetriens skyld med et komplett verktøy.
For å gi et referansepunkt når det gjelder nivået på håndverket og tiden som legges ned på arbeidet i
the closing room, kan det nevnes at overlæret til ett eneste par av broguestøvelen Islington, tilbringer cirka to uker i denne delen av produksjonen.
The closing room er i seg en i aller høyeste grad levende og ikke helt udramatisk del Crockett & Jones produksjonshistorie. Fram til 1920-tallet var denne delen av produksjonen fordelt ut i de rader av hus i fabrikkens umiddelbare nærhet, der de fleste av skomakerne som var tilknyttet fabrikken bodde. De nøye tilskårne delene fra
the clicking room ble fordelt ut til de små husholdningene der man helt enkelt sydde sammen delene, for deretter å igjen levere disse til fabrikken mot en viss kompensasjon.
I løpet av samme tiår innførte Crockett & Jones, som første skoprodusent i England, den maskinen som syr den grove avlappsømmen og sammenføyer skoens yttersåle med overlæret.
The Goodyear Welter Machine, som den heter, førte omgående til en omveltende effekt blant alle som var ansatte for å utføre momentet for hånd. Maskinen gjorde at store deler av de ansatte plutselig var overflødige. Maskinen var raskere og leverte dessuten også en hele tiden jevn kvalitet på sømmene.
En håndsydd avlappsøm kan variere mye avhengig av personen som syr den. De første sømmene i løpet av dagen kunne ofte være helt perfekte, mens de som ble gjort senere på dagen hadde en lavere kvalitet på grunn av at det forholdsvis tunge arbeidsmomentet naturlig nok føltes tyngre å utføre i løpet av arbeidsdagen og man ble trøtt og sliten.
Den dagen den første maskinen ble introdusert i produksjonen, marsjerte alle
handstitchers som tidligere hadde utført momentet, massivt ut av fabrikken i voldsom protest og noen dagers forhandlinger fulgte for å forsøke å lappe sammen stemningen i fabrikken.
Det å få inn maskinen i produksjonen var helt nødvendig for å kunne øke produksjonstakten og møte den økte etterspørselen etter Crockett & Jones fortreffelige sko fra alle deler av verden. En effekt av dette ble at mengden ferdigsydd overlær til alle sko som ble produsert også ble mangedoblet. Modellen med å utføre sømarbeidet ute i hjemmene rundt fabrikken ble dermed alt for tidkrevende og hele virksomheten ble derfor innlemmet og ble bygget opp som en del av fabrikken, i
The Closing Room.
Overlærets forskjellige deler sys sammen med høy nøyaktighet i The Closing RoomDe fine og med stor nøyaktighet utformede sømmene som sys i
The Closing Room kalles på fabrikk-slang
fancy stitching. Finsøm, fritt oversatt. Man kan som interessert av håndverket gang etter gang stå å
beundre presisjonen når nåtlerskerne syr krokete sømmer på frihånd med det som ligner maskinpresisjon noen milimeter fra kanten på de sammenførte skinnstykkene. Deretter sys det på mange modeller ytterligere en søm parallelt med noen millimeters avstand fra den første, for å forsterke sømmens hold.
I produksjonen møter vi hele tiden på små detaljer som er medvirkende til forskjellen på sko fra C&J forskjellige linjer. Man snakker ofte om
benchgrade og
handgrade, der den siste krever en høyere pris. Dette på grunn av at flere moment er utført for hånd, trinn for trinn. Utstansingen av hullene i broguemønsteret på sidestykkene, samt den hakkete kanten ved siden av hullene kalt
gimping, stanses for hånd hull for hull, kant for kant i sko
handgrade-kvalitet. Mens hele stykket visse ganger skjæres ut helt maskinelt med laser eller stans i sko av
benchgrade-kvalitet.
Den absolutte og tydelige forskjellen mellom
hand- og
benchgrade kommer allikevel klart fram i den siste fasen av produksjonen, kalt for
finishing.
Toe lasting, momentet der tåpartiet av overlæret spennes over lesten og modellen får den formen den skal haNeste stopp i fabrikken er
the making room. Vi er omgitt av arbeidere i grove skinnforklær som rast og metodisk utfører søm- og trimningsmoment, som bit for bit sammenføyer overlær og såler, trimmer bort overflødige skinnkanter og riper inn kanaler der sømmene skal gå. Alt med en eleganse og flyt, som får det til å se utrolig enkelt ut. Igjen krever hvert arbeidsmoment flere års trening og de fleste i denne delen av fabrikken har utført samme moment i flere tiår.
Flere av de mange kritiske momentene i produksjonsleddene finner sted her.
Toe lasting er momentet der overlæret via varme og høyt trykk fikseres i posisjon over lestens tåparti. Noe som krever ekstremt høy presisjon for å unngå at asymmetri oppstår med det resultat at skoen helt enkelt ser skev ut. Videre skal den delen av overlæret som er den ferdige skoens innside ved hælen strekkes noe hardere, da det går noe lengre ned for å feste i randsømmen. Igjen et arbeidsmoment som krever riktig håndlag og kunnskap for at skoen skal få korrekt form. Feil utført forandres passformen på hele skoen.
En interessant detalj som er verdt å nevne når det gjelder passform på sko fra Crockett & Jones, er at absolutt alle modeller, uten unntak har samme passform over hælen.
Mengder av forskjellige modeller i produksjon under sluttfasen av sammenføyingsprosessenVogner med mange hyller, fylt med mange par sko, som venter på og få tildelt randskinnet og yttersåler står stilt opp på gulvet. Det er en kompleks prosess og mange små serier av forskjellige modeller inngår i denne. Produksjon av standardmodeller i
benchgrade-kvalitet, blandet med de eksklusive skoene i
handgrade-linjen og sko i
made to order-bestillinger. Det siste betyr modeller der den som har bestilt har gjort egne spesialvalg når det gjelder farger, material og detaljer.
De kommende skoende på vognene får randlær som sys fast, med den for denne skotypen, karakteristiske randsømmen.
Vi passerer en maskin der ytterligere et av mange moment som øker prisen på et par sko utføres. Her skjærer man opp det hakket som kommer til å gi et resultat med en yttersåle med skjult avlappsøm. En både estetisk tiltalende- og en kvalitetsfaktor da stingene i avlappsømmen skjules av et beskyttende lag av lær. Yttersåler limes på og sys fast. Kanter grovtrimmes.
Etter
the making room er nesten alle deler av skoen sammenføyd via meterlange nøye sydde sømmer. Skinnet har svært på lesten i flere uker og den kommende skoen har passert opp mot to hundre arbeidsmoment. Allikevel er det nå et av de avgjørende momentene i produksjonsprosessen finner sted. Skoene skal passere
the finishing room, få tildelt hæl og få de fargene og en sluttfinish som kun noen få av Englands skoprodusenter klarer å få til. Man pleier å si at det bare er John Lobb, Crockett & Jones og Edward Green som oppnår samme høye kvalitet på skoenes sluttfinish.
Edge trimming kan se ukomplisert ut, men krever fabrikkens mest erfarne arbeidereKantene på sålen rundt overlæret trimmes ned via en maskin med en sylskarp slipemaskin. Arbeidsmomentet kalles
edge trimming og på denne arbeidsstasjonen står Crockett & Jones mest erfarne og best betalte fabrikkarbeider.
Veldig mye av skoens visuelle inntrykk blir påvirket av bredden på kanten, der avlappsømmen snart skal sys. En perfekt balanse mellom det å gi skoen en slank og smal form må veies opp mot å gi tilstrekkelig med plass for sømmen.
Dersom for mye av kanten trimmes bort risikerer man å skade avlappsømmen og hele skoen må kasseres. Flere ukers arbeid og alle tilhørende kostnader går tapt. Blir kanten for bred ser skoen ikke helt lik ut som andre sko i av samme modell.
Det krever år av erfaring en god ekspertise. Mannen som gjør C&Js
edge trimming har hatt det som sin jobb i 48 år.
De finpussede sidene på yttersålene forsegles med smeltet, pigmentert voks. Noe som gjør at sålene står klarer fukt og også klarer seg på de hardeste fører og værforhold. Undersålen forses med det som man på engelsk kaller
fummel, det dekorative taggete mønsteret som med varme og trykk rulles inn i yttersålen innenfor avlappsømmen.
Skoene av
benchgrade-kvalitet er sydd av allerede infarget skinn, som pusses og blir pigmentert slik at fargeforskjeller og dyp, såkalt
antiquing, oppstår i skinnet og skoens farge. Man kan si at skoen males med mørkere skopuss på forskjellige områder for å skape en patinert effekt.
Burnishing-effekten er allerede innarbeidet i pigmentet på det skinnet skoen er sydd av.
Sko med komplett håndmalt finish, fra C&J's mest velarbeidede linje, HandgradeAlle sko av
handgrade-kvalitet er sydd opp av helt naturelt og ufarget skinn. All farge,
burnishing og
antiquing påføres lag for lag med kunstnerisk presisjon for å til slutt gi skoen, den vakre finish som kjennetegner Crockett & Jones, som også er en stor del av årsaken til
handgrade-skoenes høyere prisnivå. Totalt legges fire lag av
antiquing på og
burnishing-effekten oppnås ved at skoen pusses med pigmentert voks og deretter poleres og friksjonsvarmen får voksen til å gå dypere inn i læret, på de ønskede områdene. Et kunsthåndverk i en kvalitet man sjelden ser og et av de signum som kjennetegner sko fra Crockett & Jones.
Gjentatt polering, en del av den veldig omfattende finishing-prosessen på C&JJames tar opp eksempelet med at mange skoentusiaster selv avfarger skoene med kjemikalier som bensin, for å deretter selv male om skoen med en egen
burnishing og
antiquing. Han fraråder på det sterkeste fra å gjøre dette da kjemikaliene tørker ut og gir store skader på overlæret.
Etter rundturen i fabrikken får vi en kort innføring i de forskjellige skinntypene man jobber med på C&J. Kalveskinn i den kvaliteten man bruker mest, men også eksklusive materialer som struts, krokodille og alligator kan forekomme.
Et stykke Horween cordovanskinn, klasse 1, av den veldig eksklusive fargetonen WhiskeyEt høydepunkt er når jeg, etter et korts spørsmål, får et stykke
cordovan av klasse 1 i favnen. Kort forklart er skinnet som man kaller cordovan skåret ut av huden på en hests bakdel. Skinnet har ettertraktede egenskaper som at det er føyelig i mange retninger. Materialet er opprinnelig og via garvningsprosessen veldig fett og utrolig slitesterkt.
All cordovan hos Crockett & Jones leveres fra det amerikanske garveriet Horween, der det bare er den amerikanske skoprodusenten Alden som benytter seg av større volum av denne attraktive og veldig eksklusive typen skinn.
Lunsj på ærverdige Northampton County ClubRundturen i fabrikken har nesten vært for mye av det gode. For en skoentusiast en drømmereise der hvert rom inneholder historie og håndverkstradisjoner. Med hodet og notisblokka full av informasjon avslutter vi besøket med et måltid på ærverdige Northampton County Club sammen med familien Jones. Kort forklart en medlemsklubb for skoprodusenter i Northampton. Her får man ikke medlemskap ved å kjøpe en plass via en medlemsavgift.
Her slutter også Robin Guinness seg til selskapet. Mr. Guinness var Crockett & Jones eksportsjef i mange år. En levende legende i skoverden. Familienavnet er det samme som er kjent over hele verden for den mørke stout som har samme navn. Han er i skrivende strund 89 år gammel og en institusjon på C&J. Det var bare et par år siden han avsluttet sin operative rolle i bedriften.
Det blir raskt bestemt at vi skal avslutte dagen med noen glass avkjølende drikke i Robins hage, utenfor han hjem Ivory House, i utkanten av Northampton. En karakteristisk engelsk steinbygning fra 1600-tallet.
Avslappende ettermiddag ved Robin Guinness' Ivory HouseEn hyggelig ettermiddag i gode venners selskap overgår sakte til en varm forsommerkveld. Miljøet rundt Ivy House er utrolig vakkert med bølgende grønne enger og hestehager rett rundt hjørnet. Svaler som bygger reder under takmønet på de gamle husene. Jeg får igjen tilbake en kjent følelse av at det nok er en større opplevelse å være der jeg er enn hva jeg forstår akkurat da.
Vi venter på avreise mot London, med Robin Guinness (sittende t.v.) og Jonathan Jones (stående t.v.)Vi har diskutert sko og skosalg med Jonathan Jones og spilt kubb på Robins Guinness gressplen. Mens vi venter på bilen som skal ta oss fra Northampton til London sitter jeg på en benk og småprater med Robin. Han har blant mye annet en bakgrunn som pilot for RAF under andre verdenskrig og kildene til interessante anekdoter han har å gjenfortelle virker utømmelige.
Når vi til slutt ruller i vei fra Northampton og vårt besøk hos Crockett & Jones, som blir et minne for livet, ser vi ut over Northamptonshires grønne enger med ordene på gjensyn i tankene.