Som grunnlegger av den franske oppkomlingen De Bonne Facture er Déborah Neuberg en veldig interessant person. Med sin erfaring fra store motehus har hun med sitt relativt unge varemerke gjort noe veldig spennende og interessant med fokus på nytenking og håndverks produkter laget i Europa. Vi fikk anledning til å stille henne noen spørsmål om varemerket og hennes filosofi.
Hvorfor etablerte du varemerket De Bonne Facture?
Jeg startet min karriere som produktsjef i Hermès, der jeg jobbet med deres silkeskjerf og tilbehør. Det var en spennende erfaring der jeg fungerte som bindeledd mellom den kunstneriske lederen og fabrikkene. I min stilling fikk jeg besøke mange av våre produsenter og jeg fikk mer og mer interesse for de som lagde produktene. Vanligvis var det små familieeide fabrikker som hadde et veldig høyt kunnskapsnivå og interessante historier å fortelle. Jeg innså da at et plagg er en del av en designers visjon, men også et produkt av svært spesialiserte produsenter.
Etter en tid på Hermès takket jeg ja til en jobb i Kina for Etam Group, som er en fransk kjede, som spesialiserer seg på undertøy. Det var en helt annen opplevelse og miljø for meg og jeg innså der og da at valget av produsenter utgjør en forskjell som ikke alltid er synlig for sluttbrukeren.
Jeg har alltid ønsket å lage mine egne produkter, men etter min tid på Hermès følte jeg meg litt usikker. Da jeg sluttet i jobben min på Etam og fikk erfaring med å jobbe med den type fabrikker som de samarbeidet med, følte jeg en drivende kraft for å gjenoppdage franske familieeide fabrikker. Jeg ville prøve å løfte frem klær med mer følelse og tilknytning til de menneskene som hadde produsert dem. Jeg begynte derfor å lete etter spesialister innen sine respektive områder; strikkede produkter fra Bretagne, skjorter fra Loiret, yttertøy fra Indre og så videre. I begynnelsen ønsket jeg å finne veldig enkle og autentiske plagg fra produsentene, som var deres skjulte skatter, men jeg innså snart at de ikke hadde det jeg var ute etter og at jeg hadde en ganske eksakt visjon av hva slags garderobe jeg ønsket. Derfor bestemte jeg meg for å etablere mitt eget varemerke – De Bonne Facture.
Fortell om navnet De Bonne Facture. Hva betyr det?
De Bonne Facture er et gammelt uttrykk for noe som er gjort bra, enten det er møbler, et dikt eller et plagg…
Når etablerte du ditt varemerke?
2013
Hva gjorde du før du etablerte De Bonne Facture?
Før jeg grunnla De Bonne Facture og jeg startet karrieren min på Hermès studerte jeg ved HEC, en høyt ansett fransk handelshøyskole. I løpet av tiden min på HEC følte jeg at jeg ikke passet helt inn og at det ikke var noe for meg, men jeg lærte meg likevel kunsten å drive en bedrift.
Jeg har alltid visst at livet mitt på en eller annen måte skulle inneholde en form for skaperverk, men av en eller annen grunn så prøver alltid folk å overbevise deg om at du ikke er en designer hvis du ikke har en formell utdannelse. Så for å komme nærmere en kreativ jobb valgte jeg å studere til en doktorgrad i Fashion Management ved Institut Français de la Mode i Paris, noe som førte til at jeg fikk jobb på Hermès.
De Bonne Facture har en unik egen stil. Hva er varemerkets filosofi og verdier?
Produktmessig er vår filosofi enkel; naturlige materialer (vi begynnner også stadig mer å se på naturlige farger og ufargede tekstiler og garn), en håndverk kultur (våre produkter produseres hos familieeide, lokale bedrifter som er kjent for sin kvalitet), co-branding med våre produsenter (på hvert plagg så sitter det en såkalt hang tag som viser hvor plagget er produsert, hvilken bedrift som har laget det og historien).
Estetisk henter vi inspirasjon fra klassiske herreklær og en mer avslappet og minimalistisk stil. Komfort er en stor del av min og varemerkets filosofi – tekstilenes tekstur og plaggets passform er et svært viktig aspekt. Patina er også veldig viktig: å bruke plagg som med tiden former seg etter deg og som fremhever din personlighet. Personlig elsker jeg kvalitetsplagg som blir slitt med verdighet og som på en vakker måte fremhever den aldrende prosessen.
Hvorfor har du utelukkende valgt å produsere produktene dine i Frankrike?
Delvis var det fordi det var slik De Bonne Facture begynte. Når jeg grunnla varemerket var jeg på utkikk etter lokale spesialister som var kjent for sin kompetanse på sine respektive områder. Det var nesten som om jeg reiste på en turné Frankrike rundt for å finne de beste produsentene.
Egentlig er jeg ikke så begeistret i begrepet ”made in” jeg foretrekker heller ”made by” fordi dette på en bedre måte knytter bestemte produsenter til de som har laget plagget. I Frankrike finnes det mange produsenter med intressante historier og spesialiteter. Jeg er intressert i å samarbeide med produsenter som jobber med tradisjonelt fransk håndverk og som også har en forbindelse til herreklær. Jeg har også laget produkter i andre land, for eksempel lagde vi et skjerf i en spesiell ullkvalitet i samarbeid med en engelsk produsent i Yorkshire, som var spesialister på akkurat dette. Jeg er også interessert i å lage tradisjonelle håndstrikkede gensere fra Irland. Til syvende og sist handler det om å produsere plagg som kommer fra en tradisjonell produksjon og det spiller egentlig ingen rolle om produktene kommer fra Frankrike eller ikke.
Fortell om produsentene du har valgt å samarbeide med? Hvorfor akkurat de?
Frankrike har i stor grad mistet sin produksjonstradisjon innen tekstilindustrien, og de produsentene som jeg har valgt å samarbeide med er blant de siste i sitt slag, i hvert fall med den kunnskapen som de har. Jeg har valgt produsenter som har en autentisk produksjonstradisjon innenfor sine respektive områder som er i stand til å lage produkter av høy kvalitet.
Hva er den typiske stilen/plagget for De Bonne Facture?
De Bonne Facture tilbyr en komplett garderobe, hvor våre strikkede plagg er spesielt populære og som skiller seg ut litt mer enn de andre plaggene våre. Kanskje er det fordi jeg selv føler en spesiell forbindelse til akkurat strikkede plagg. Jeg føler også mye for å uttrykke ulike følelser og stiler med plagg, hvor plaggene som vi viser i våre look books alltid har en naturlig og avslappet følelse.
Hva tenker du om forbruk og tekstilindustriens miljøpåvirkning?
Jeg vil si at det er veldig vanskelig å ikke være klar over de miljømessige konsekvensene av tekstilindustrien. Tanker om masseproduksjon og forbruket som eksisterer, er uunngåelig å ha når man bestemmer seg for å starte på et prosjekt som fører til nyproduksjon av klær. Å ha tro på kvalitet og regional påvirkning som våre produkter har – er noe som jeg i fremtiden håper skal utvikles til flere organiske materialer og farger – så vel som å forsøke å promotere patina og en langsiktig garderobe istedet for å følge raske skiftende trender, er noe som motiverer meg i denne sammenheng. Jeg har tro på å prøve å holde liv i en industri der det lages kvalitetsprodukter og hvor man samtidig beholder kunnskapen om håndverket i hendene på lokale produsenter. Noe som er svært arbeidskrevende og som i det lange løp vil skape arbeidsplasser. Personlig kjøper jeg sjelden nye plagg eller ting for den saks skyld, men jeg sliter heller ut det jeg har før jeg kjøper noe nytt.
Text: Jon Carrington
Foto: De Bonne Facture