De siste årene har slitasje og patinering vært et aktuelt diskusjonstema i forbindelse med oppsvinget vintage-produkter har fått på markedet, både når det gjelder plagg og andre produkter. Vi har møtt grunnleggeren av det svenske klokkeforumet "Klocksnack" for å få vite mer om dette aktuelle temaet og vintage-klokker.
Tekst: Sebastian Frank
Foto: Evelina Lind
Publisert
17-02-2019
Markedet for vintage-klokker har mer eller mindre vokst eksplosjonsartet de siste årene. Prisen for en ekstra fin klokke kan i dag være like høy som en gjennomsnittlig årslønn. Vi vil derfor få svar på hva samlere mener er en ekstra fin klokke. Hva kjennetegner en interessant vintage-klokke? Når det gjelder gamle biler prater man ofte om "mint condition”, det handler om at bilen skal ha så mange originaldeler som mulig og at bilen skal være i god stand. Når man prater om vintage-klokker er det sist nevnte, i god stand, noe man kan tolke på forskjellige måter og ha forskjellige meninger om. Vi har pratet med Thomas Denke, en av grunnleggerne av forumet "
Klocksnack" og forfatteren av boken "Klockor". Han hjelper oss å få klarhet i mange av spørsmålene rundt dette temaet.
Vi prøver en Tudor 7928 fra 1964. Thomas har selv på seg en Rado Purple Horse fra 70-tallet.”Man kan sammenligne klokker med kunst. I kunstens verden finnes det alltid kunstnere og bilder som er mer aktuelle for samlere og kunstinteresserte enn andre bilder og kunstnere. Det samme gjelder også for klokker. Visse modeller og referansenummer kommer alltid å være ekstra ettertraktede", sier han. Han forteller videre at mange samlere ofte kan betale mer for en slitt klokke. Markedet, eller det vi også kaller vintage-bransjen, har skapt en slags hype rundt en viss type slitasje eller patina og Thomas forteller oss litt mer om disse og hva det innebærer.
Gilt dial
”Kort fortalt betyr
gilt dial at klokkens urskive er blank svart istedenfor matt, samtidig som teksten på urskiven er skrevet i gull. For eldre klokker betyr det at indeks også har en gulaktig tone i og med at disse tidligere ble malt med tritium, noe som er et radioaktivt emne som gulner over tid.
Gilt benyttes generelt for å beskrive tekst skrevet i edelmetaller og derfor bruker man noen ganger også beskrivelsen for tekst i sølv. Når det gjelder Rolex kan en vintage-klokke med en masseprodusert urskive være veldig kostbar, mens en med
gilt dial kan være ekstremt kostbar.”
Ghost bezel
”Dette fenomenet oppstår når fargen på klokkens bezel (ring rundt glasset som kan vris på) har skiftet nyanse. Egentlig er det selve det som er innsatt i bezelen som har bleknet med tiden, og fått en grå- eller blåaktig farge etter mange års bruk. Enkelt forsøker imitere dette ved å bruke varme og klorin, men resultatet pleier å bli annerledes enn naturlig bruk og slitasje."
Tropical dial
”På samme måte som
ghost bezel betyr
tropical dial at urskiven har skiftet farge, fra svart til en noe brunaktig nyanse. Det finnes delte meninger om hvordan en
tropical dial oppkommer, men ifølge meg er det en urskive som som er blitt bleket av solen over lang tid. Dette fenomenet kan også oppstå dersom urskiven har vært utsatt for fuktskader i kombinasjon med UV-strålning, men da mener jeg at klokken først og fremst er skadet og at dette ikke er det samme som patina.”
Rolex 5513 fra 1963 med gilt dial.Thomas kommer inn på at det finnes utallige mange benevnelser for patinering, noen mer kjente enn andre. ”Personlig synes jeg at det visse ganger kanskje går litt for langt da det er såpass mye penger det handler om for ”korrekt” patinering”. Når vi spør Thomas om hvorfor etterspørselen etter patinerte vintage-klokker har økt de siste årene ser han en sammenheng med andre produkter, som for eksempel LP-platene som igjen har blitt populære på markedet. ”I dag lever vi i en digitalisert verden og jeg tror at mange derfor setter pris på eldre produkter fra tiden før det digitale. Innbitte fotoentusiaster og kamerasamlere kombinerer gjerne sitt nyinnkjøpte Leica-kamera med et gammelt objektiv, musikknerder kjøper gamle Bang Olufsen-stifter til sine platespillere for å få det korrekte soundet og jeg tror dette også gjenspeiles blant klokkeentusiaster og andre med interesse for klokkeverdenen.”.
Fra venstre: Rolex Submariner 16610, Timex av ukjent modell med manuelt urverk, Silvana med fasett-slipt glass og svensk visning av dag, Sjöö Sandström Royal Capital i stål, Rado Purple Horse fra 70-tallet, Tudor 7928 fra 1964 og Rolex Submariner 5513 fra 1963.
”Kjøp klokke med hjertet - ikke med hjernen”
Det finnes mye å tenke på ved kjøp av klokke forklarer Thomas. ”Handler det om vintage finnes det flere ting å tenke på. Ifølge meg er det aller viktigste å aldri kjøpe en klokke du selv ikke har noen følelse for. Sats på å kjøpe klokke med hjertet - ikke med hjernen. Dette gjelder selvsagt også når man kjøper en ny klokke. I tillegg er det viktig å undersøke alt nøye, lese informasjon om klokken og studere klokken du ønsker å kjøpe. Les i bøker og søk informasjon via forum, og studer helst klokken på nært hold dersom det er mulig. Kjøper du privat så søk informasjon om hvordan tidligere salg har fungert for andre kunder”. Thomas forklarer videre at det alltid finnes en risiko ved kjøp av vintage, men understreker at den beste måten å unngå å bli lurt er å lese om produktet og å sammenligne for å unngå å kjøpe kopier. ”Det er vanligvis ganske enkelt å oppdage at en klokke er en kopi dersom man vet hva man skal se etter. Når et gjelder såkalte ”franken”, det vil si ekte klokker men der deler har blitt erstattet med falske deler, blir det vanskeligere. Det viktige er at man kan stole på den som selger klokken”, legger han til.
Framtidens klassikere
Flere og flere klokkeprodusenter har sett at etterspørselen etter vintage-klokker øker og bransjen har derfor tatt til seg dette i sin nyproduksjon. Thomas forklarer dette for oss. ”Mange produsenter har innsett at vintage-handelen "stjeler" store markedsandeler. Jeg tror vi kommer til å se at flere og flere varemerker lanserer gamle, ettertraktede modeller i nye versjoner. Noen som allerede gjør dette med stor framgang er Tudor, Timex og Seiko”. Han forklarer videre at han tror at flere kommer til å se gleden ved å skape sin egen patinering på klokkene sine i framtiden. ”Når man blir eldre tror jeg det er en større glede å titte ned på klokken man har på håndleddet og tenke på alle minner man har og alt man har opplevd med samme klokke på på armen og kunne tenke på at hver ripe og patinering er skapt av en meg selv og ingen annen”. Thomas avslutter derfor med følgende ord: ”Du skal aldri polere klokken din! Minnene og klokkens historie sitter i patineringen.”.