Bærekraftig stil omfatter i blant annet langsiktige investeringer i kvalitetsmøbler. Vi viser her fem designikoner og deres formgivere.
Tekst: Mikael Vallin
Foto: Vitra & Bukowskis
Publisert
12-04-2022
Hvorvidt en designklassiker eller en designer skal betraktes som nordamerikansk, avhenger av mange ulike forhold. Hvor designeren er født, hvor designeren var aktiv samt hva eller hvem som bidro til at designet ble en klassiker. Alt dette er i seg er en perfekt gjenspeiling av det vi forbinder med Nord-Amerika; en smeltedigel av kulturer og personligheter med influenser fra hele verden. Mennesker som av ulike grunner har landet på nordamerikansk jord og lagt grunnlaget for den mangfoldige kulturen. Vi viser her fem designmøbler som alle er sterkt forbundet med Nord-Amerika både når det gjelder formgivningen og personen bak designet. Møbler som også er typiske eksempler på bærekraftig konsumpsjon og stil.
The Tulip Chair - Eero Saarinen
Finskfødte Eero Saarinen jobbet som arkitekt og møbeldesigner, og virket hele sitt voksne liv i Michigan, USA. Hans design er svært funksjonalistisk. Der mange formgivere lot funksjon dominere over estetikk, anså Saarinen at design og funksjon også skulle formidle følelsesmessige verdier. Et tydelig eksempel er at en flyplassterminal ikke bare skal fremme gode logistikkløsninger, men også kunne skape forventning og glede før en reise. En av Saarinens tidlige møbelkreasjoner var
The Organic Chair, som han skapte sammen med Charles Eames, og akkurat som Eames arbeidet Saarinen også mye med kryssfiner og plast.
The Tulip Chair har sterke likhetstrekk med designvinneren
The Organic Chair som Eero designet for Knoll mellom 1955 og 1956. Designpriser som Design Center Stuttgart Award, 1962, Museum of Modern Art Award, 1969, og Federal Award for Industrial Design, 1969 befestet
Tulip-serien som en evig klassiker.
The Barcelona Chair - Ludwig Mies van der Rohe
Ludwig Mies van der Rohe ble født i 1886 i datidens tyske Preussen, og var den siste lederen av den tyske designbevegelsen Bauhaus før han, på grunn av den spente politiske situasjonen, flyktet fra Europa på 1930-tallet. En stor del av hans storhetstid preges av årene i Amerika, der han underviste ved Illinois Institute of Technology i Chicago. Blant hans studenter finner vi store navn som blant annet Florence Knoll. "Mies" som han ofte ble kalt etterlot tydelige "fotavtrykk" med sine innslag i den nordamerikanske arkitekturen med verk som One Charles Center i Baltimore, Indiana University campus i Bloomington og 860-880 Lake Shore Drive, Chicago. Hans kjente uttrykk som "less is more" og "god is in the details" gir tydelig uttrykk for hans minimalistiske og rene formspråk.
The Barcelona Chair som vises ovenfor ble et av designene som Florence Knoll fikk eneretten til å produsere og er fremdeles en av verdens mest kjente designmøbler.
Eames Lounge Chair - Charles och Ray Eames
Charles og Ray Eames er kanskje de tyngste navnene når det kommer til nordamerikansk design, og det er umulig å nevne bare et av deres verk. Parets
Lounge Chair ble med årene en av de mest toneangivende møbler i deres produktportefølje. Charles Ormond Eames, Jr. (1907–1978) og Bernice Alexandra "Ray" Kaiser Eames var aktive innen såvel arkitektur, industriell og grafisk design som film og kunst. Paret møttes på 1940-tallet ved Cranbrook Academy of Art der Charles kort tid deretter ble instruktør og foreleser. De var nære venner med far og sønn, Eliel og Eero Saarinen. I over fire tiår drev de "The Eames Office" i Los Angeles. The Eames Office er et skaperkollektiv der blant annet Don Albinson og Harry Bertoia var med. Gjennom sin innovative og samtidig tidløse design ble "Eames" synonymt med god design og et gitt interiørinnslag i mange amerikanske hjem. Formpresset kryssfiner er sterkt forbundet med Eames design.
The Aeron Chair - Donald T. Chadwick
The Aeron Chair er sannsynligvis en av de mest kjente designmøblene skapt til kontorsbruk. Selv om den forbindes med navnet Herman Miller, er designeren bak formgivingen arkitekten Don Chadwick. Stolen er, i denne sammenheng, et ungt ikon, designet så sent som i 1994 og fanger essensen av god design der estetikk møter ergonomi og brukervennlighet i en symbiose som man sjelden finner i andre stoler. I 2000 ble
The Aeron Chair tildelt prisen "Design of the Decade" av magasinet Businessweek og Industrial Desingers Society of America, noe som definitivt kan sies å ha bidratt til stolens berømmelse.
Sofa Orgy - Karim Rashid
"Karim Rashid" du kanskje undrer? - Designklassiker? I denne sammenhengen må vi nok tenke at alle nevnte designere engang har vært unge, og nøkkelen til å konsumere god design er å kjenne igjen den før den blir kjent. Egyptisk-fødte Rashid kan definitivt regnes som opphavsmann til fremtidens klassikere. Han har gjentatte ganger vunnet Red Dot-Award, Chicago Athenaeum Good Design Award, I. D. Magazine Annual Design Review og IDSA Industrial Design Excellence Award. Som æresdoktor ved både OCAD, Toronto og Corcoran College of Art & Design, Washington spenner Rashids repertoar seg over kategorier som interiør-, møbel-, emballasje- og produktdesign. Vi anbefaler at du besøker hjemmesiden
karimrashid.com der du kan fordype i designhistorie "in the making".