Tekst: Johannes Nilsson
Foto: Alamy
På 1960-tallet satset Citroën på sportsligere biler under det passende navnet Prosjekt S. Målet var å produsere en kompetent og effektiv GT-bil som var sterk nok til å konkurrere med de beste gentlemans-racerne fra England, Italia og Tyskland. Bilen skulle være lav, elegant og ekstremt aerodynamisk – noe franskmennene behersket godt. Problemet var at Citroën manglet en motor som kunne levere den nødvendige kraften for prosjektet. Etter lang leting innledet de i 1965 forhandlinger med italienske Maserati, noe som til slutt førte til at Citroën kjøpte Maserati i 1968 og gjorde det til et datterselskap av den franske bilgiganten.
Maseratis motor-geni Giulio Alfieri fikk i oppgave å utvikle en kompakt 90-graders V6-motor med nok kraft til å få den strømlinjeformede franskmannen opp i over 200 km/t. Motoren ble bygget på klassisk italiensk vis med doble overliggende kamaksler og tre doble Weber-forgassere. For å få plass til motoren bak girkassen i en nesten midtmontert konfigurasjon, ble viktige funksjoner integrert på oppfinnsomme, men mindre driftssikre måter.
Hos Citroën jobbet en oppfinnsom ung mann ved navn Paul Magés. Magés var ikke spesielt skoleflink og fikk middelmådige karakterer på skolen. Allerede som 17-åring sendte han inn sin CV til flere franske bilprodusenter og fikk kort tid etter jobb hos Citroën som servicemontør for verktøy og maskiner.
I 1936 ble han forfremmet til teknisk ansvarlig for tegninger og konstruksjoner, og begynte nitidig å studere ulike fjæringssystemer og hjuloppheng. Til sin store overraskelse var det en allmenn oppfatning i faglitteraturen at en komfortabel og myk fjæring ikke kunne kombineres med god veiholdning på svingete veier. Nå sto han overfor oppgaven med å utvikle en fjæring som kunne håndtere begge deler uten for store kompromisser.
Løsningen ble en variabel fjæring som var myk og behagelig ved lave hastigheter, men strammet seg opp ved høy fart og skarpe svinger. Her ble Citroëns største trumfkort født – eller pièce de résistance, om vi skal være frankofile – nemlig det gasshydrauliske, selvnivellerende fjæringssystemet. Denne teknologien løste alle Magés’ utfordringer og gjorde også at bilen kunne justere høyden opp og ned, noe som forenklet lasting, dekkskift og kjøring på dårlige veier. Mange mener at monsieur Magés aldri ville ha løst fjæringsproblemet om han hadde hatt en mer tradisjonell akademisk utdanning. Den franske forfatteren og dramatikeren Marcel Pagnol skal ha sagt: "Alle trodde det var umulig, bortsett fra idioten som ikke forsto bedre – og løste problemet." Magés hadde, passende nok, en kopi av dette sitatet på skrivebordet sitt.
Bilens futuristiske coupékarosseri, lave cW-verdi, 170 hestekrefter, flate understell og dråpeformede design ga den en toppfart på 220 km/t, noe som gjorde den til den raskeste forhjulsdrevne bilen noensinne. Den kunne holde svært høy marsjfart takket være sin stabile oppførsel – noe som kom godt med på de franske motorveiene, med blikket rettet mot ferieparadisene Juan-les-Pins eller Cap-Ferrat på den franske rivieraen.
Citroën SM ble relativt godt mottatt og solgte bra til tross for sin høye pris, både i USA og Europa. Men salget stupte etter oljekrisen i 1973, og den siste bilen rullet av samlebåndet allerede i 1975. Dette var en bil som var forut for sin tid og avantgarde i ordets rette forstand. Å kunne tilby elektriske vinduer, adaptive frontlykter og regnsensorer for vindusviskerne som standardutstyr i 1970 var helt unikt. Totalt ble nesten 13 000 eksemplarer produsert, både med femtrinns manuell girkasse og tretrinns automat.
I dag har SM oppnådd ekte ikonstatus, og entusiaster verden over har begynt å forstå hvor unik denne fransk-italienske kreasjonen virkelig er. Dette reflekteres i dagens priser, der de beste eksemplarene nærmer seg én million kroner. Endelig har denne misforståtte og ufortjent utskjelte pioneren fått sin revansj.
Svar på de mest vanlige spørsmålene finner du her.
Hverdager besvarer vi ditt mail i løpet av 24 timer.
Vi tilbyr pr i dag personlig stilrådgivning både via digitale og fysiske kundemøter ved vårt hovedkontor i Borås, Sverige.
Dersom du er interessert og vil bestille en tid med vår personal shopper, send en e-post til [email protected], hvor du også spesifiserer om du ønsker et digitalt eller fysisk møte. Vi hører av oss igjen med flere detaljer og forslag på tider.
Våre stilrådgivere ser frem til å hjelpe deg med å oppdatere garderoben din og investere i kvalitetsklær som holder over tid!