Case study: Det perfekte sommerhuset ifølge arkitekten
I tider vi har opplevd i det siste med uro og usikkerhet i samfunnet har hjemmet blitt mer sentralt i mange menneskers liv - et sted der man kan dra seg tilbake og kjenne seg trygg. Vi har har pratet med arkitekten Johan Sundberg om hva som gjør et hjem unikt og hva man bør tenke på før ideen om et hus lander på tegnebordet.
Tekst: Sebastian Frank
Foto: Johan Sundberg Arkitektur
Publisert
18-06-2022
Via sine hus har arkitektbyrået
Johan Sundberg Arkitektur skapt seg et navn internasjonalt. Det er lett å forstå da husene arkitektbyrået har tatt fram ofte blir omtalt som objekt som skiller seg ut fra mengden blant hus vi ellers er vant til å se. Hus av glass, tre og stein som fører tankene til Los Angeles åskammer og ’mid century’ virker å være deres spesialitet. Vi har pratet med arkitekten, som også er en av grunnleggerne til byrået, og blant annet spurt han om hvordan han synes et hus bør se ut.
Fortell oss litt mer om dere selv?
Vi heter "Johan Sundberg Arkitektur. Vi er et ganske lite og spesialisert designstudio som ligger i Lund, en by sør i Sverige."Hva er viktig å tenke på før man tar inn en arkitekt?
"Hvilket resultat ønsker man, hva er man ute etter? Det er viktig å stole på arkitekten og la arkitekten komme med forslag til egne løsning basert på arkitektens erfaring og yrkeskunnskap. Samtidig må man selv kunne gi tydelige krav på det man anser er essensielt. Det som ikke er like tydelig i begynnelsen kan man bestemme i fellesskap underveis."Hva er deres syn på hva som er god arkitektur?
"En arkitektur som er vakker å se på er alltid bra, men det finnes så mye mer enn bare det. En arkitektur som er en skjønnhetsopplevelse å oppholde seg i, en arkitektur som lever med årstidene, en arkitektur som fungerer like fint når det regner som når solen skinner, når man er mange og når man er få. En arkitektur som vekker og tar fram spennende følelser, en arkitektur som er koselig, som gjør brukeren eller besøkeren glad og gjør at vi kommer i en god sinnsstemning. Ja, man kan prate hvor lenge og hvor mye som helst om dette."Hvilke er dine største inspirasjonskilder?
"De sveitsiske arkitektene i Graubunden, for eksempel Peter Zumthor, Josef Frank, eller hvorfor ikke kunstneren Mark Rothko? En stor inspirasjonskilde er alle gode minner fra forskjellige ferier, både fjellturer og turer til Sør-Europa. Alt det fine man har fått oppleve sammen med familie og nye og gamle venner. De følelsene vil jeg gjerne kunne gjenskape i et hjem."Hvordan ser det perfekte sommerhuset ut når dere får bestemme?
"Et sommerhus skal være nett og bør føles lett og luftig. Det skal ha en materialfølelse. Man kan unne seg en større materialfølelse når man ikke skal oppholde seg i huset til hverdags. Mer tre, mer natur, mer stein. Det bør finnes mange fine plasser i og utenfor huset der man kan være sammen og huset skal fungere i alle værtyper. Hvor ofte har vi ikke opplevd at det regner om sommeren her hjemme?"Kan man bygge et ”case study”-hus i Norden?
"Det er vanskelig. "Case study"-husene bygger på maksimal enkelhet og letthet og er bygd helt uten isolering og ordentlig moderne teknikk. Skal man gjøre det i Norden må man kunne alt om arkitektoniske detaljer og man må ha ekstremt mye penger. Det er ikke sikkert dette den beste veien å gå. Noen som er ekstra dyktige på nettopp dette er nok det svenske arkitektbyrået Widjedal och Racki. Vi forsøker også."Hva mener dere er det typiske for skandinavisk design?
"Den designen som har oppstått fra vår skandinaviske kultur de siste 100 årene. Josef Frank, Alvar Aalto og Hans J Wegner. For meg er den en enkel form med mykere linjer nærmest kroppen. Skandinavisk design kan ikke være kantete eller vanskelig, da er den vel fortsatt OK, men for meg er den ikke skandinavisk. God skandinavisk design skal være hyggelig, tydelig og koselig. Omsorgsfull, som et godt menneske."Sommerhuset Solviken, som dere har tegnet, ligner veldig mye på husene man kan se i Los Angeles. Hva var inspirasjonen når dere tok fram ideen til dette huset?
"Mye av inspirasjonen kom nettopp fra husene du nevner og som man først og fremst finner i Los Angeles. Jeg liker også tanken på at det ser ganske enkelt ut, med tynne, fine linjer, akkurat som Case Study-husene og mer tilfeldige paviljonger. Selve designen kan gjerne få være enkel ved første blikk, men oppleves deretter gradvis mer komplisert når man kommer nærmere og oppdager forskjellige features, forskjellige utbygg i fasaden. Mer som interessante møbler, kanskje et vakkert barskap. Inspirasjonen er nok alle vakre skandinaviske oppbevaringsmøbler, som for eksempel et skap designet av Josef Frank."Hvor viktig er det å ikke være gjerrig når det gjelder valg av materialer?
"Det er viktig, men ikke kjempeviktig. Det er viktig å ha fine materialer nærmest kroppen og hendene. Man kan sove i en betongbunker, men sengen skal være påkostet og sengetøyet skal være av beste kvalitet. Nattbordet skal være fint og det skal finnes en bra lampe. Vi satser ofte på en påkostet fast innredning i husene våre, fine gulv, bra håndtak til dørene, fin innredning på badet, altså der man befinner seg forholdsvis ofte og i rom og områder der man har tid til å se på detaljene."Hvorfor skal man ikke være urolig for å benytte seg av store vinduer?
"I dag er vinduer veldig godt isolerte og vinduer til store flater er ikke alltid veldig dyrt. Før kunne store vinduer gjøre at det ble kaldt innendørs, slik er det vanligvis ikke i dag. Hele husets eksteriøre form blir bedre med litt "oversize" på vinduene. Satser man på å lyse opp overflatene på husets ytterside blir det vakkert døgnet rundt, året rundt."”Det å bygge et hus er som å klippe sammen en film - det er en stor og sammensatt jobb og alt må fungere i en veloverveid helhet, som til slutt resulterer i en nytelse.”
Dersom man ønsker å bygge et spesielt hus som andre legger merke til, hva er det viktig å tenke på?
"En ganske kjedelig, men viktig ting er nok å "åpne lommeboken". Det finnes ingen superfine biler som koster "nesten ingenting" og hvorfor skulle det da gjøre det når det gjelder fine hus? "Buy quality, cry once". Hvordan skal man kle seg for å stikke ut litt ekstra i mengden? Det enkleste er å ta på seg en morsom lue, men slik bør man ikke tenke når man bygger hus (og antakeligvis heller ikke når man vil kle seg for å synes....). Et hus skal tåle å bli oppdaget og vokse i mange år framover. Det er viktig å jobbe med det subtile. Ting som størrelsen på vinduene, fine linjer i husets møte med grunnen/naturen, takets møte med veggene og å få bort standarddetaljer som føles utgått. Det aller viktigste av alt er at man får satt sammen helheten slik at alle deler blir tatt hånd om. Alt fra postkassen, hagen, belysningen til detaljer innendørs. Det å bygge et hus er som å klippe sammen en film - det er en stor og sammensatt jobb og alt må fungere i en veloverveid helhet, som til slutt resulterer i en nytelse."Hvor viktig er det å ta hensyn til miljøet i omgivelsene når man tar fram ett nytt hus?
"I mange, og kanskje også de fleste, tilfeller er det ekstremt viktig. I andre tilfeller kan man velge å ta mindre hensyn til omgivelsene, men da har man også gjort et helt bevisst valg."Har du noen tips, om hva som helst, til våre lesere?
"Nowness.com. En fantastisk mediaportal med fine filmer om arkitektur, kunst, dans, sensualitet, alt mulig. Der finner man en serie som heter In Residence - se den!"
Hva syntes du om denne artikkelen?