Tekst: Victoria Thai
Foto: Care of carl
Burrbery ble grunnlagt i 1856 i England av Thomas Burberry med en visjon om å skape klær tilpasset det britiske klimaet. Fra et yttertøysfokus i starten har de utvidet sortimentet og er i dag kjent for både vesker, tilbehør og RTW, Ready to Wear.
Materialet gabardin er Burberrys kjennetegn. I 1879 skapte de verdens første vannavvisende materiale som også hadde pustende egenskaper. Tidligere hadde regnplagg en tendens til å være tunge og ubehagelige på, den nye materialsammensetningen ble derfor revolusjonerende for bransjen og produksjon av vanntett yttertøy. Gabardinmaterialet ble patentert noen år senere.
Under første verdenskrig skapte Burberry den nå ikoniske trenchcoaten. Et design ble utviklet for å hjelpe og beskytte de militære. Gabardinstoffet ble brukt til å kle den britiske hæren, og detaljer for å kunne feste våpen rundt midjen underlettet deres innsats. Frakken har blitt et signaturplagg som er like klassisk i dag som det var for hundre år siden, og som den sannsynligvis vil fortsette å være.
I løpet av Burberrys aktive år har de blitt offisielle hoffleverandører av klær og yttertøy til det britiske kongehuset. I 1955 tildelte dronning Elisabeth II en "Royal Warrant" og i 1989 Prince of Wales. Dette har vært et bevis på at Burberry gang på gang har levert høykvalitative produkter som får pryde kongefamiliene.
Mellom 1970 og 1990 startet den internasjonale etableringen av varemerket, og fra kun å tilby yttertøy ble sortimentet utvidet. Dette for å møte kundenes etterspørsel. Burberry begynte å produsere vesker, scarf og annet tilbehør og ble snart en selvskreven aktør blant andre luksusvaremerker på markedet.
Det rutemønstrede Burberry Check, eller Nova Check som mønsteret også kalles, er en tydelig gjenkjennelsesfaktor for varemerket. Med svarte, hvite og røde striper på enten en kremfarget eller mørkere beige bunn er Burberrys signatur. Det rutemønstrede stoffet ble opprinnelig brukt til fôr i frakkene, og først førti år senere ble det en tydelig signatur og etterspørselen av mønsteret på mer enn bare innsiden av frakken økte blant kundene.
I 1901 inviterte Burberry publikum til en konkurranse om å skape en logo som skulle passe varemerket. Resultatet ble en hest med en rytter som holder et banner med det latinske ordet "Prorsum", som betyr "fremover". Dette ordet symboliserer fremgang og gjenspeiler varemerkets forpliktelse til kvalitet og innovasjon.
I årenes løp har Burberry oppdatert og foredlet logoen for å være mer tilpasset målgruppen, men har beholdt den ikoniske rytteren. Det var først i 2018 at den store endringen ble gjennomført. Sammen med den britiske designeren Peter Saville ble logoen endret der rytteren ble fjernet, og etterlot en minimalistisk font med varemerkets navn i versaler. Et nytt monogram ble også produsert. Dette mønsteret prydes av initialene "TB" som står for "Thomas Burberry".
Svar på de mest vanlige spørsmålene finner du her.
Hverdager besvarer vi ditt mail i løpet av 24 timer.