Vi har sett nærmere på tre av de mest klassiske kvalitetsklokkene man kan investere i. Les historien om deres opprinnelse, og kanskje er en av disse din egen "grail watch"?
Tekst: Mikael Vallin
Foto: Bukowskis
Publisert
18-04-2021
Det å kunne investere i en kvalitetsklokke er en drøm og en milepæl for mange. Nedenfor har vi sett nærmere på tre evige klassikere blant armbåndsurene. Dette er klokker som for de fleste først blir tilgjengelige når man har fått en god, og stabil økonomi. Under skriveprosessen slo deg meg at praktisk talt alle tre modellene er nesten like populære blant både kvinner og menn. Dette i seg selv er et tydelig uttrykk for designets storhet.
Audemars Piguet Royal Oak
Klokkeprodusentene opplevde kanskje den tyngste perioden i deres historie under den såkalte kvartskrisen på 1970-tallet. Japanske urmakere leverte klokker med batteridrevne urverk som både angav en mer nøyaktig tid, og som kostet en brøkdel av klokker med mekaniske urverk.
I 1971 stod også Audemars Piguet innfor en uunngåelig økonomisk kollaps dersom de ikke lyktes i å gjøre en drastisk endring i omsetningen og produksjonen. Forslagsvis via en ny klokkemodell som kunne ta markedet med storm. Det italienske markedet indikerte at det fantes en viss etterspørsel etter en sportsklokke i luksusklassen, en modell som passet til både uformelle og formelle anledninger. Audemars Piguets operative sjef Georges Golay kontaktet den legendariske klokkedesigneren Gerald Genta og gav han denne oppgaven.
Telefonsamtalen ble holdt klokken fire på ettermiddagen på Baselworld i 1971 - klokkeverdenens mest prestisjefylte messe (der klokken ble lansert på samme messe bare et år senere). Gerald Genta, født i Genève i 1931, fikk i oppgave å designe en stålklokke, som ikke lignet noe verden hadde sett før. En sportsklokke til alle anledninger, i den vakreste design man noensinne hadde sett. Resultatet skulle presenteres morgenen etter telefonsamtalen. Genta tok seg an oppgaven og kunne neste dag presenterte en klokke som skulle bli modellen Royal Oak. Genta betraktet senere denne modellen som sitt livs mesterverk.
Patek Philippe Nautilus
I 1976 var det fortsatt bistre tider i den sveitsiske klokkeverdenen. Patek Philippe sto ved et veiskille der de behøvde å fornye sitt stiluttrykk og varemerkets image uten å miste koblingen til sin arv og historie. Etter å ha fulgt nøye med på suksessen med Audemars Piguets Royal Oak, ble det besluttet at også de skulle utvikle en sportsklokke i stål. Gerald Genta fikk igjen det ærefulle oppdraget.
I et intervju i 2009 minnes Genta at han fikk et innfall under en lunsj på Baselworld-messen. Han ba hovmesteren om papir og blyant, og inspirert av en diskusjon i en gruppe Patek Philippe-ansatte ved et nærliggende bord, laget han skissen til klokken som skulle få navnet Nautilus.
Designet var sterkt inspirert av de vanntette ventilene i et skipsskrog. I likhet med Royal Oak er også dette design et diskré oktagon, formet som et kvadrat med myke avrundede hjørner i en perfekt sirkel. Armbåndet er en integrert stållenke i en avansert konstruksjon. Det tok omtrent fem minutter å skape det nye designet. Til tross for likheter med Royal Oak lever Patek Philippes Nautilus sitt eget liv som en av klokkeverdenens mest ettertraktede modeller.
Cartier Tank
I motsetning til de ovennevnte klokkeprodusenter er Cartier en juveler, grunnlagt av Louis Cartier. I 1917 designet han klokkemodellen Tank som en hyllest til den franske stridsvognen FT-17 fra Renault. Designet er i originalutførelsen både kvadratisk via urskiven omgitt av en rektangulær urkasse med dets linjer inspirert av FT-17.
Designet var et banebrytende steg bort fra juvelerdesign på denne tiden, i samme innovative ånd som modellen. Den første prototypen ble en gave fra Cartier til den amerikanske generalen John Pershing i 1918. Cartier Tank er i dag tilgjengelig i et stort antall forskjellige utførelser, men alle baseres på klokkens originale design. Et design som helt fra starten har vært elsket av verdens stilinteresserte menn og kvinner. En klokke som uttrykker tidløs eleganse og et selvsikkert stiluttrykk.