Tekst: Joakim Rönnqvist
Foto: Alamy & Care of carl
Vi hadde alle våre favoritter: Michael Schumacher, Damon Hill eller David Coulthard. For meg var idolet åpenbart – Ayrton Senna, alltid med en TAG Heuer på håndleddet. Han var ikke bare best på banen, han hadde også en «aura» som ingen andre førere kunne matche.
Da de største racingstjernene i verden hadde på seg klokker fra TAG Heuer. Var dette da TAG Heuer nådde toppen? Det er vanskelig å si. Men én ting er sikkert – det cooleste du kunne ha på håndleddet på begynnelsen av 90-tallet var utvilsomt en klokke fra TAG Heuer.
TAG Heuers reise begynte i 1860 i den lille sveitsiske landsbyen St-Ursanne, hvor den da 20 år gamle Edouard Heuer grunnla sitt første urmakerfirma. I 1887 revolusjonerte han klokkeindustrien med patent på kronografmekanismen, en innovasjon som fortsatt er sentral for mange av TAG Heuers mest velkjente modeller.
På 50- og 60-tallet etablerte Heuer sitt rykte som en favoritt blant motorsportentusiaster. Varemerket ble offisiell tidtaker for store racingevenement og lanserte de i dag klassiske modellene, Carrera og Monaco.
Modellen Monaco, som ble lansert i 1969, ble raskt en favoritt blant racerførere takket være dens firkantede design og banebrytende automatiske kronografmekanisme. Klokken oppnådde legendarisk status da skuespilleren Steve McQueen bar den i filmen Le Mans fra 1971. Siden da har Monaco blitt et symbol på både motorsport og McQueens avslappede og coole stil.
Mellom 1992 og 2003 var TAG Heuer offisiell tidtaker og hovedsponsor for Formel 1 med den i dag legendariske Ayrton Senna som ambassadør.
I løpet av sine første 125 årene ble varemerket kalt Heuer, oppkalt etter grunnleggeren Edouard Heuer. I 1985 tok imidlertid historien en ny vending da TAG Group, et holdingselskap med sterke røtter innen motorsporten, kjøpte selskapet. Dette medførte at de byttet navn til TAG Heuer, som vi kjenner i dag.
For noen var dette et naturlig steg som knytter varemerket ytterligere til racingverdenen. For andre var det et svik mot arv og tradisjon. Selv om navneendringen fortsatt vekker følelser, har TAG Heuer siden vokst og ekspandert til nye markeder, og er i dag en av verdens største klokkeprodusenter.
I 1999 ble TAG Heuer kjøpt av det franske luksusvarekonsernet LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton). Til tross for nye eiere, har varemerket valgt å beholde «TAG» i navnet.
Carrera: Carrera ble lansert i 1963 og ble raskt en favoritt i motorsportverdenen. Designet med fokus på å være tydelig og lett å lese, selv under de mest krevende situasjoner. Carreras enkle design har gjort den til en elsket klokke for både racingfantaster og klokkeelskere over hele verden.
Monaco: Monaco ble kjent som den første firkantede, vanntette og automatiske kronografen. Den fikk global oppmerksomhet da Steve McQueen bar den i filmen Le Mans. Med sitt unike design er Monaco et «must have» for de som vil ha en klokke som virkelig skiller seg ut.
Selv om varemerket kanskje ikke når den samme storheten som den gjorde under sin gullalder på 50- og 60-tallet, fortsetter de å lede ved å utvikle avanserte klokker som hyller deres rike motorsportarv.
Med LVMH-gruppens ressurser i ryggen er det fullt mulig at TAG Heuer innen få år vil gjøre store framsteg i bransjen. Hvem vet – kanskje når de samme høyder igjen som på 90-tallet, med verdens største racingbaner som arena. Jeg følger deres fortsatte reise med spenning!
Svar på de mest vanlige spørsmålene finner du her.
Hverdager besvarer vi ditt mail i løpet av 24 timer.